پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452857 تاریخ : 1398/01/24-17:02:20
,10033,
لایروبی کانال‌های ورودی به تالاب ها / نقش موثر تالاب ها در جلوگیری از افزایش خسارات سیل

لایروبی کانال‌های ورودی به تالاب ها / نقش موثر تالاب ها در جلوگیری از افزایش خسارات سیل

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیش از وقوع سیل 30 کیلومتر از کانال‌های آبرسان منتهی به تالاب‌های سه‌گانه آلاگل، آلماگل و آجی‌گل توسط این سازمان و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای گلستان لایروبی شده بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با بیان این موضوع گفت: در سال 1397 از محل اعتبارات طرح حفاظت و احیای رودخانه‌ها و تالاب‌های در معرض خطر، اقدام به این لایروبی کرده بود که همین امر موجب هدایت بخشی از سیلاب‌های حوضه اترک به این تالاب‌ها شده و شواهد و اسناد موجود نشان دهنده نقش موثر این تالاب‌های طبیعی در کاهش حجم سیلاب‌های اخیر است. 

وی گفت: فقط تالاب های سه گانه آلاگل، آجی گل و آلماگل تقریبا معادل سدهای استان گلستان آب در خود ذخیره کرده اند.
وی گفت: استعلام برای  لایروبی کانال موسوم به خزر که توسط فرماندهی مرزبانی (دریابانی) درخواست شده بود ماه ها قبل پاسخ مثبت گرفت و مجوزهای لازم برای آن صادر شد. 
ظهرابی تصریح کرد: این کانال در محدوده تالاب گمیشان، در سال گذشته به طور کامل لایروبی و به دریای خزر متصل شده است.
وی ادامه داد: علاوه بر کانال خزر، پروژه زهکشی در منطقه گمیشان در دو قطعه 10 هزار هکتاری (شمال شهر گمیشان) و پنج هزار هکتاری (جنوب غربی شهر گمیشان) و زهکش‌های رهبری، صفا ایشان، ناردانلی و قره کیله در مجموع به طول 140 کیلومتر اصلی و 170 کیلومتر فرعی در سال‌های 96 و 97 لایروبی شده و به تالاب گمیشان متصل شده‌اند. 
ظهرابی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست پس از وقوع سیلاب و پیش از رسیدن رواناب‌ها به منطقه گمیشان نیز اقدام به بازگشایی 40 نقطه از کانال موسوم به خزر در محل تالاب گمیشان کرد که موجب افزایش حجم آبگیری و انتقال آب به بخش شمالی این تالاب شد. 
وی تاکید کرد در اثر این اقدامات آب بخش جنوبی تالاب به سمت بخش شمالی تالاب منتقل و بیش از 50 متر نسبت به روز آغاز سیل عقب نشینی  کرده و آمادگی پذیرش سیلاب دارد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با وجود لایروبی‌هایی که با مجوز این سازمان انجام شده، بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که طرح زهکشی استان گلستان برای برآورد حجم رواناب از دقت کافی برخوردار نبوده و احتمالا یکی از دلایل عدم توفیق در تخلیه مناسب و کامل سیلاب‌ها در این استان، همین امر بوده است. 
این مقام مسئول گفت بر خلاف برخی شایعات  که عده ای با هدف دست اندازی به تالاب های گمیشان و میانکاله منتشر کرده اند سازمان حفاظت محیط زیست باهیچ‌یک از طرح‌های لایروبی رودخانه‌ها، زهکش‌ها و انهار مناطق تحت آب‌گرفتگی سیلاب اخیر در حوضه اترک، گرگانرود و قره‌سو مخالفتی نداشته و به تمامی استعلام‌ها پاسخ مثبت داده است.
وی گفت: تنها محلی که سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ادله کارشناسی انجام لایروبی را منوط به انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی اعلام کرده بود، لایروبی کانال خوزینی و حذف تپه‌های چپاقلی در حد فاصل دریای خزر و خلیج گرگان بود که این محدوده و کانال مذکور، هیچ گونه ارتباطی با سیلاب اخیر نداشته‌اند و حتی با گذشت چندین روز از جاری شدن سیل نیز، سطح آب در خلیج گرگان و تالاب میانکاله تغییری نداشته است و پایین‌تر از حد نرمال بلند مدت خود است. 
ظهرابی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد نجات خلیج گرگان در خردادماه 1397، شرکت آب منطقه‌ای گلستان موظف به لایروبی رودخانه‌های قره‌سو، سرکلاته، گز، باغو، ولفرا، وطنا، بالا جاده، ششدانگه، شصت کلاته، نامن و میاندره بوده است که این اقدام توسط شرکت مذکور انجام شده و گزارش‌های آن به دبیرخانه کمیته ملی نجات خلیج گرگان ارسال شده است. 
وی گفت: عدم درک صحیح از توسعه و بی توجهی به معیارهای توسعه پایدار، تخریب و تغییر کاربری غیر اصولی اراضی بالادست حوضه آبخیز فشار بالاتر از ظرفیت اکولوژیک بر منابع طبیعی و محیط زیست حوضه ها، عدم لایروبی به موقع مسیل‌ها و رودخانه‌ها، ساخت و ساز و تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها و سرشاخه‌ها، عدم مدیریت اصولی منابع آب، ناکافی بودن طرح‌های آبخیزداری و  اجرای غیراصولی سازه هایی نظیر پل ها، راه‌ها، راه‌آهن، توسعه بی‌ضابطه شهری و عدم اجرای سیل‌بند در اطراف شهرهایی نظیر آق‌قلا و گومیش تپه که در دشت های سیلابی واقع شده اند مسایلی هستند که در تشدید اثرات و خسارات سیلاب موثر بوده‌اند.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 229
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران