پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513072 تاریخ : 1399/02/29-09:54:55
,5,4,
قیمت نفت دوباره منفی می شود؟

قیمت نفت دوباره منفی می شود؟

اگرچه برخی کارشناسان در روزهای گذشته از احتمال منفی شدن قیمت نفت با نزدیک شدن به سررسید تحویل نفت در ماه ژوئن هشدار داده بودند، اما شرایط بازار طلای سیاه و توازن نسبی بین عرضه و تقاضا باعث شده تا به زیر صفر رفتن دماسنج بازار نفت، دور از انتظار باشد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حدود یک ماه پیش بود که قیمت نفت آمریکا برای نخستین بار در تاریخ منفی شد به این معنا که تولیدکنندگان نفت این ماده بدبو و چسبنده را تولید کرده بودند اما مشتری برای خرید آن وجود نداشت و این موضوع باعث شد تا چوب حراج به طلای سیاه بزنند.

در آن شرایط، تولیدکنندگان نه تنها پولی بابت نفت از خریداران نگرفتند بلکه در هر بشکه تا 37 دلار نیز پرداخت کردند تا از شر نفت تولید شده ای که جایی برای ذخیره آن نداشتند، خلاص شوند.

در آن زمان تولید نفت در حداکثر میزان خود قرار داشت و تولیدکنندگان بزرگ از روسیه تا آمریکا و عربستان هر چقدر که می توانستند نفت به بازار ریختند.

البته قیمت های منفی دوام چندانی نداشت و بعد از یکی دو روز جای خود را به قیمت های 15 دلاری داد.

اما تاثیری که بر بازار گذاشت باعث شده تا با نزدیک شدن به سررسید تحویل نفت در ماه های بعد نیز این نگرانی تکرار شود که قیمت نفت دوباره به زیر صفر برود.

با این حال «مرتضی بهروزی فر» معتقد است که قیمت های منفی در بازار نفت، دیگر دور از انتظار است.

این کارشناس بازار انرژی گفت: شرایط بازار نفت در ماه آوریل با اکنون قابل مقایسه نیست زیرا در آن زمان بازار به شدت آشفته بود و عرضه و تقاضا در بدترین شرایط خود قرار داشت.

وی در ادامه تاکید کرده که با اجرای توافق کاهش تولید نفت اوپک پلاس و انجام تعهدات تولیدی از سوی کشورهای عضو، شرایط بازار بهتر شده و دنیا به این نتیجه رسیده که باید برای ایجاد تعادل در بازار نفت همکاری کند.

بهروزی فر گفت: از همین رو دور از ذهن است که قیمت نفت در روزهای پایانی هفته و با سررسید تحویل نفت خریداری شده برای ماه ژوئن، به زیر صفر برود و منفی شود.

وی البته تاکید کرده که در این شرایط همچنان حجم ذخیره سازی ها بالا است و این موضوع در میان مدت می تواند در تقاضا برای نفت مشکل ایجاد کند با این حال تمام کشورهای تولیدکننده به دنبال تثبیت بازار هستند و حتی عربستان حاضر شده یک میلیون بشکه نفت کمتری نسبت به تعهد کاهش تولید، راهی بازار کند.

به گفته بهروزی فر، حجم ذخیره سازی ها در قیمت خودش را نشان می دهد و در این شرایط نیز هنوز قیمت ها به عدد قابل قبولی نرسیده است.

وی به کاهش محدودیت های قرنطینه در سراسر جهان اشاره کرد و افزود: این موضوع می تواند تاثیر مثبتی بر افزایش تقاضای طلای سیاه داشته باشد.

این کارشناس بازار انرژی البته معتقد است که با وجود کاهش عرضه و تقویت تقاضا در بازار نفت و حتی با پایبندی کامل اوپک پلاس به تعهد کاهش تولید، اما در میان مدت نمی توان انتظار داشت که قیمت نفت به بالای 40 دلار در هر بشکه برود.

وی گفت: تا زمان مشخص شدن وضعیت بازارها به دلیل شیوع کرونا نمی توان انتظار جهش قیمت را داشت و با توجه به شرایط موجود، قیمت نفت بین 30 تا 40 دلار در نوسان خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 427
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران