پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 432177 تاریخ : 1397/09/07-10:37:05
,12,5,4,
قیمت نفت به 30 دلار هم می‌رسد؟

اقتصاد عربستان از کاهش قیمت نفت صدمه نمی‌بیند

قیمت نفت به 30 دلار هم می‌رسد؟

قیمت نفت خام امریکا در حال حاضر 51 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، درحالی‌که اوایل اکتبر در اوج خود و قیمت 76 دلار در هر بشکه قرار داشت. درعین‌حال، نفت خام برنت از 86 دلار به 60 دلار سقوط کرده است.

بانک و صنعت، طی چند هفته گذشته قیمت نفت 30 درصد ارزش خود را از دست داد، اما اقتصاد عربستان هنوز هم ضرر و زیانی از این کاهش قیمت‌ها ندیده است. سی ان ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، اوپک و دیگر صادرکنندگان بزرگ نفت جهان به دنبال قیمت‌های بالاتر طلای سیاه هستند، آن‌ها پیشنهاد داده‌اند که در نشست هفته آینده، تولید نفت را کاهش دهند. اما در شرایط سخت اقتصادی عربستان سعودی همچنان می‌تواند این قیمت‌های پایین‌تر را تحمل کند. همین تحمل کردن باعث می شود که متحد اصلی عربستان، یعنی دونالد ترامپ در شرایط نیاز برای این کشور حفظ شود.

قیمت نفت خام امریکا در حال حاضر 51 دلار در هر بشکه معامله می‌شود، درحالی‌که اوایل اکتبر در اوج خود و قیمت 76 دلار در هر بشکه قرار داشت. درعین‌حال، نفت خام برنت از 86 دلار به 60 دلار سقوط کرده است.

به گفته تحلیلگران Capital Economics حتی اگر قیمت نفت برنت به زیر 40-50 دلار در هر بشکه برسد، بعید به نظر می‌رسد تعادل در پرداخت‌ها صورت بگیرد. طبق گزارش این موسسه، قیمت‌ها حتی می‌تواند تا 30 دلار در هر بشکه کاهش یابد و عربستان سعودی همچنان قادر خواهد بود شکاف مالی بین صادرات و واردات را پر کند. این شکاف توسط پس‌انداز ارز خارجی برای حداقل یک دهه پر خواهد شد.

بودجه محافظه‌کارانه

سقوط قیمت نفت باعث فشار به بودجه کشورها می‌شود. تحلیلگران تخمین زده‌اند که بودجه دولت عربستان برای سال 2018 برپایه قیمت محافظه‌کارانه 50-55 دلار در هر بشکه تنظیم‌شده است.

این در حالی است که هزینه استخراج هر بشکه نفت در عربستان سعودی در سال 2015 کمتر از 10 دلار بوده است و بعید به نظر می‌رسد این قیمت از آن زمان تابه‌حال تغییر کرده باشد.

یک سال پیش، عربستان سعودی هدف تعادل بودجه خود از 2020 تا 2023 را متوقف کرد، چراکه هزینه‌های زیادی برای و رشد و تحول اقتصاد ایجاد کرده بود. حالا هم با توجه به قیمت بالای نفت در 9 ماه اول سال، کسری بودجه سال 2018 عربستان به کمتر از 5 درصد از تولید ناخالص داخلی خواهد رسید.

سال 2014 و 2015، آخرین باری که قیمت نفت سقوط کرد، عربستان مجبور شد در امور مالی خود تجدیدنظر کند. کسری بودجه این کشور در سال 2015، 100 میلیارد دلار ثبت شد که 15 درصد از تولید ناخالص داخلی‌اش بود. همان زمان صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که اگر قیمت نفت همین‌طور پایین بماند برخی از کشورهای خلیج‌فارس ازجمله عربستان دچار مشکل خواهند شد.

همان اتفاق‌ها باعث شد، در عربستان یارانه‌ها کاهش پیدا کند، مالیات فروش تعیین شود. همچنین هم عربستان برای تعادل در حساب‌وکتاب خود مجبور به قرض گرفتن میلیاردها دلار شد. بعدها برنامه بلندپروازانه Vision 2030 بن سلمان، ولیعهد عربستان برای دور شدن از اقتصاد نفتی اجرایی شد.

بعضی تحلیلگران می‌گویند، اگر قیمت نفت در سال 2019 هم در پایین‌ترین سطح‌ها باقی بماند، احتمالاً عربستان باید سیاست ریاضت اقتصادی در پیش بگیرد. اگرچه به اعتقاد آنها بعید است عربستان دوباره مجبور شود اقدامات شدیدی برای این کاهش قیمت‌ها انجام دهد.

بااین‌حال و با توجه به اقداماتی که دولت عربستان برای کاهش وابستگی به نفت انجام داده است، هنوز هم حدود 70 درصد درآمد دولت به نفت وابسته است و بخش انرژی 40 درصد از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

 کاهش تولید هنوز هم احتمال دارد انجام شود

اوایل ماه جاری که قیمت نفت رو به کاهش گذاشت، عربستان اعلام کرد که از ماه دسامبر تولید نفت را 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. این کشور همچنین به سایر تولیدکنندگان پیشنهاد داد که میزان تولید به‌طورکلی یک‌میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

شاید در نشست وین، روسیه و دیگر متحدان رأی به کاهش تولید نفت بدهند. همان اقدامی که ترامپ شدیداً با آن مخالف است.

ترامپ هفته گذشته در توییتی از عربستان برای کاهش قیمت‌ها تشکر کرد و ادامه داد که اجازه دهید قیمت‌ها بازهم پایین‌تر بیاید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 292
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران