پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452703 تاریخ : 1398/01/21-11:20:23
,5,4,
قیمت نفت از مرز 71 دلار گذشت

قیمت نفت از مرز 71 دلار گذشت

بر اساس جدیدترین گزارش های خبری، بهای نفت خام برنت برای نخستین بار در سال 2019، از مرز 71 دلار برای هر بشکه عبور کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، کاهش تولید نفت اوپک و تصمیم غیرمعقولانه آمریکا برای اعمال تحریم‌ بر اعضای موثر این سازمان از جمله ایران و ونزولا موجبات بروز تشنج را در بازار جهانی نفت فراهم آورده و قیمت طلای سیاه را به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال 2018 میلادی تا کنون رسانده است.

آمارها نشان می دهد از آغاز سال جدید میلادی (11 دی 97) بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدییت تاکنون به ترتیب 40 و 30 درصد افزایش داشته اند.
بهای هر بشکه نفت برنت دیروز (سه شنبه) به 71 دلار و 34 سنت رسید و این رقم نسبت به آخرین معاملات صورت گرفته در روز دوشنبه، هر بشکه 71 دلار و 18 سنت بود.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز با 13 سنت معادل 2 دهم درصد افزایش در مقایسه با روز دوشنبه رقم 64 دلار و 77 سنت را ثبت کرد.
به گزارش شبکه خبری سی. ان. بی.سی، جان دریسکول، استراتژیست ارشد مؤسسه جی.تی.دی انرژی براین باور است فضای فعلی حاکم بر بازار نفت تقریباً مانند سال 2011 است که معمر قذافی (دیکتاتور پیشین لیبی) ساقط شد؛ اگر لیبی هم به بازیهای فعلی افزوده شود، محدودیتهای بازار جهانی نفت بشتر می شود.
به باور دریسکول منازعات سیاسی در لیبی، یکی از صادرکنندگان موثر نفت به اروپا ، شرایط موجود ونزوئلا و اعمال تحریم علیه ایران بر میزان تشنج در بازار جهانی نفت افزوده است.
بر اساس گزارشهای خبری، میزان تولید روزانه نفت خام لیبی در ماه مارس (اسفند 97-فروردین 98) یک میلیون و 100 هزار بشکه بود.
به گزارش اویل پرایس، افزایش 30 درصدی بهای نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی تا حدودی کاهش صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریم ها آمریکا را جبران کرده است.
در ابتدای سه ماهه دوم 2019، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به 60 دلار در هر بشکه رسیده و در هفته اول آوریل بالاتر از این حد هم معامله شده است. در حالی که نفت خام برنت روزهاست حدود 70 دلار در هر بشکه معامله می شود. 
در پایان سال گذشته میلادی شمار اندکی از تحلیلگران اقتصادی بروز چنین افزایش سریعی را برای قیمت نفت در 2019 پیش بینی می کردند، زیرا بازار جهانی متاثر از پیش‌بینی‌های بدبینانه نسبت به افزایش میزان تقاضای نفت در سال جاری بود که موجبات کاهش 40 درصدی قیمت نفت را در سه ماهه پایانی 2018 فراهم آورد. 
به باور تحلیلگران اقتصادی شرایط فعلی بازار نشان می دهد در سال جاری نگرانی در مورد رشد تقاضا برطرف شده است.
کشورهای عضو اوپک همراه با برخی تولیدکنندگان غیراوپک در نشست آذر ماه سال گذشته توافق کردند که عرضه نفت را به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش دهند، اما ایران از این کاهش مستثنی شد.
کاهش تولید اوپک و متحدانش، تحریم‌های آمریکا علیه نفت کشورهای ایران و ونزوئلا و همچنین تشدید بحرانهای سیاسی در لیبی سبب شده است افزایش بهای نفت بسیاری را شوکه کند. 
بدون شک افزایش بهای نفت موجب باعث افزایش قیمت بنزین می شود. 
به گفته اویل پرایس، پیش بینی می‌شود رانندگان آمریکا باید خود را برای بالارفتن بیشتر بهای بنزین با آغاز فصل بهار و افزایش کار رانندگان آماده کنند.
سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، وضعیت اقتصاد جهان، رشد بازارهای نوظهور، درگیری های تجاری، نیازهای مالی اعضای اوپک و اختلال‌های ناگهانی در عرضه نفت مثل شرایط لیبی همه تاحدی آینده قیمت نفت را در ماه‌های آتی را رقم می زنند. 
به هر حال در شرایطی اوپک و متعهدانش مصمم به اجرای توافق کاهش تولید هستند، به درخواست آمریکا میزان فروش نفت ایران کاهش یافته و مشتریان نفت ایران تحت فشار فزاینده ای قرار دارند، لیبی سرگرم حل و فصل منازعات سیاسی است و ونزوئلا نمی تواند نفت خود را بفروشد، آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت در جهان باید تاوان افزایش بهای جهانی نفت را در پمپ بنزین های خود بپردازد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 213
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران