پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 511840 تاریخ : 1399/02/09-12:42:49
,2,11,
قیمت مسکن کاهش یافت

قیمت مسکن کاهش یافت

بازار مسکن شهر تهران بخاطر آثار منفی شیوع ویروس کرونا در همه بخش های اقتصادی، با افت شدید معاملات خرید و فروش آپارتمان مواجه شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، از اطلاعات تازه منتشر شده بانک مرکزی، فروردین امسال تعداد معاملات واحد مسکونی در شهر تهران با 64 درصد کاهش نسبت به فروردین سال گذشته به یک هزار و 243 فقره رسید.

این در حالی است که همواره در فروردین هر سال با توجه به تعطیل بودن دو هفته اول ماه و کسادی معاملات در دو هفته دوم، حداقل 3 تا 4 هزار واحد مسکونی در مناطق شهری تهران بین خریدار و فروشنده ملک معامله می شود.

اما آنچه در فروردین ماه سال 99 در بازار معاملات مسکن تهران رقم خورد به لحاظ رکود سنگین خرید و فروش بی سابقه است.
بانک مرکزی میزان کاهش معاملات مسکن در تهران در فاصله اسفند پارسال تا فروردین امسال را 88 درصد اعلام کرده است.
در آخرین ماه از سال گذشته بیش از 10 هزار واحد مسکونی در تهران فروش رفت اما در شرایطی که تصور این بود روند رشد معاملات خرید مسکن آغاز شده، میزان فروش در فروردین افت بسیار شدید را به خود دید.

مشاوران املاک مهمترین علت این رخداد -رکود سنگین معاملات مسکن- را توقف چرخه عرضه، فروش و خرید واحد مسکونی در بازار تحت تأثیر قرنطینه­ خانگی مردم، توقف کسب و کارها و همچنین تعطیلی بنگاه­های مسکن در ماه شیوع کرونا عنوان می کنند.
ماه گذشته با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، بنگاه های املاک در کل ایام ماه تعطیل بودند. بنگاه ها محل ملاقات متقاضیان خرید و متقاضیان فروش ملک محسوب می شوند بنابراین این تعطیلی کرونایی باعث قطع ارتباط خریدار و فروشنده ملک و در نتیجه افت شدید معاملات مسکن در شهر تهران شد.

مشاوران املاک می گویند معدود معاملاتی که انجام شده از سر اجبار سمت فروش به معنای پول لازم بودن فروشنده یا خرید سرمایه ای از سمت تقاضا بوده است.

به گزارش هیبنا کاهش بسیار شدید معاملات خرید مسکن در تهران طی ماه گذشته باعث شد متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با 2 درصد کاهش نسبت به اسفند سال گذشته به مترمربعی 15 میلیون و 295 هزار تومان برسد.

این افت قیمت همچنین بر روی تغییرات نقطه ای میانگین قیمت مسکن نیز اثر کاهشی گذاشت.

در فروردین امسال سطح قیمت متوسط واحدهای مسکونی در تهران 36 درصد بیشتر از فروردین پارسال شد. این در حالی است که تغییرات نقطه ای قیمت مسکن در اسفند پارسال (فاصله قیمت در اسفند 98 نسبت به اسفند 97) بیش از 40 درصد گزارش شده بود. سال گذشته همین موقع متوسط قیمت واحدهای مسکونی در تهران به 11 میلیون و 269 هزار تومان رسید.

اکنون نقطه روشن بازار رکودزده مسکن، همین کندشدن سرعت رشد قیمت مسکن است. سرعت رشد قیمت واحدهای مسکونی در بازار فروش با استناد به آمار قیمت های قطعی آپارتمان از بالای 100 درصد به زیر 40 درصد رسیده و شتاب رشد قیمت در واقعیت، بیش از نصف کاهش پیدا کرده است. رشد قیمت مسکن در فروردین پارسال نرخ 104 درصد را ثبت کرده بود.

کارشناسان اقتصادی درباره علت این کاهش سرعت رشد قیمت مسکن معتقدند: رکود معاملات و خارج شدن حجم زیادی از تقاضا باعث واکنش منفی قیمتی در بازار شده است.

هنوز دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات معاملات مسکن شهر تهران مربوط به فروردین 99 را منتشر نکرده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 321
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران