بانک و صنعت، همچنین از آنجاییکه شمارهگذاری خودروهای وارداتی نو پلاک تا 15اردیبهشتماه مقدور نخواهد بود، در صورت ترخیص، خودروهای وارداتی در نیمه دوم اردیبهشتماه به دست مصرفکنندگان خواهند رسید.
اما آیا با ترخیص این خودروها، قیمتها در بازار خودروهای وارداتی شکسته میشود؟ در جواب باید گفت به دو دلیل به نظر نمیرسد این اتفاق روی دهد؛ دلیل اول اجبار دولت به پرداخت مابهالتفاوت ارز دولتی 4200تومانی با ارز بازار آزاد برای ترخیص خودروهاست که رقمی در حدود 8500تومان خواهد بود. بهعنوان مثال یک خودرو وارداتی کلاسمتوسط همانند هیوندای سانتافه با قیمت در محدوده 30 تا 32هزار دلار باید رقمی در حدود 300میلیونتومان اضافه، برای ترخیص بپردازد که قیمت تمامشده آن برای واردکننده بهشدت افزایش میدهد. مورد دوم پرداخت تعرفه گمرکی این خودروها بر اساس قیمتهای جدید است. تعرفه یک خودرو وارداتی با حجم موتور کمتر از 2000 سیسی در حال حاضر 75درصد برای خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500سیسی معادل 95درصد و درنهایت برای خودروهای با قیمت بیش از 40هزاردلار معادل 145درصد است که در مورد خودروهای با قیمت بیش از 40هزار دلار، نسبت به آخرین ترخیص این خودروها یعنی تیرماه سال جاری افزایش 40درصدی داشته است. علاوه براین، تمام گروههای تعرفهای مشمول 10درصد تعرفه تجمیعی هم خواهند شد که رقم نهایی و موثر تعرفهها را به ترتیب به 85، 105 و 155درصد میرساند.
حال مبنای پرداخت تعرفه قیمتهای این خودروها بر اساس دلار 12هزارتومانی خواهد بود و نه دلار 4هزارتومانی. یعنی اگر خودرویی همانند سانتافه قبلا رقمی در حدود 130میلیونتومان برای تعرفه پرداخت میکرد، حال این رقم به حدود 390میلیونتومان خواهد رسید، بدینترتیب واردکننده باید برای ترخیص هیوندای سانتافه خود نسبت به تیرماه، رقمی در حدود 250میلیونتومان بیشتر بپردازد. حال ترخیص یک هیوندای سانتافه با در نظر گرفتن پرداخت تفاوت قیمت ارز دولتی دریافتی تا ارز بازار آزاد و همچنین پرداخت تعرفه بر اساس قیمت ارز بازار آزاد حدود 550میلیونتومان بیشتر نسبت به تیرماه1397 خواهد بود. بدین صورت قیمت تمامشده سانتافه برای واردکننده به حدود یکمیلیاردتومان خواهد رسید و این موضوع باعث میشود قیمتهای فروش بسیار بیش از این رقم باشد.