پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 492321 تاریخ : 1398/07/25-15:49:48
,13,
قیمت بذر گندم گواهی شده تا 8 درصد کاهش یافت

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

قیمت بذر گندم گواهی شده تا 8 درصد کاهش یافت

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شروع فصل کاشت و تشویق کشاورزان برای مصرف بذور گواهی شده، قیمت جدید هرکیلوگرم بذر گندم آبی و دیم گواهی و اصلاح شده بین پنج تا هشت درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اسماعیل اسفندیارپور با بیان اینکه 475 هزارتن بذر گندم گواهی شده برای سال زراعی جدید تولید شده است، افزود: طبق مصوبه جدید دولت نرخ هر کیلوگرم بذر گندم آبی گواهی شده دو هزارو 523 تومان و بذر گندم دیم دو هزار و 265 تومان تعیین شده که نسبت به مصوبه قبلی بین پنج تا هشت درصد کاهش قیمت دارد.

به گفته وی، این درحالیست که نرخ مصوبه پیشین هر کیلو بذر گندم آبی دو هزار و 650 و گندم دیم دو هزارو 450 تومان بود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بذرهای گواهی شده در افزایش عملکرد گندم تولیدی کشور موثر است، اظهارداشت: بذرهای گواهی شده توسط موسسه ثبت گواهی بذر و نهال تایید و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: بذر گندم آبی و دیم گواهی شده مورد نیاز کشور تامین است و کشاورزان نگرانی در خصوص تامین این بذرها نداشته باشند.

23 درصد برنامه کشت گندم انجام شد

اسفندیار پور گفت: با توجه به برنامه کشت و تولید گندم در سال زراعی 98 – 99 برای تولید 14 میلیون 500 هزارتن گندم حدود 6 میلیون هکتار از اراضی کشور زیرکشت گندم می‌رود که از این میزان دو میلیون هکتار برای کشت آبی و چهار میلیون هکتار مربوط به کشت دیم است.

اسفندیار پور درخصوص سطح زیرکشت گندم تصریح کرد: از ابتدای فصل زراعی جدید (مهرماه) تاکنون یک میلیون و 383 هزار هکتار از اراضی گندم معادل 23 درصد برنامه کشت گندم در  اقلیم سرد کشور زیرکشت گندم رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در یک سطح است.

وی اضافه کرد: از این میزان یک میلیون و 183 هزار هکتار معادل 29 درصد مربوط به کشت گندم دیم  و 200 هزار هکتار معادل 10 درصد مربوط به کشت گندم آبی است.

وی افزود: کشت گندم اقلیم سرد شامل استان های شمال غرب و غرب کشور تا نیمه اول آبان ماه ادامه دارد و از اواسط آبان ماه کشت در استان های گندم خیز کشور از جمله خوزستان، گلستان، مرکزی و جنوب فارس عملیاتی می شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت بارندگی‌ها در استان های زیرکشت گندم گفت: متوسط بارندگی کشور تاکنون 5.8 درصد نزدیک بارندگی های سال گذشته در همین زمان است به طور مثال بارندگی در استان اردبیل 20 میلیمتر بوده اما هنوز بارندگی در دیگر استان‌های گندم خیز کشور شروع نشده است.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی 2200 تومان و گندم دوروم 2290 تومان تعیین شده است بنابراین نیاز است تا گندمکاران نسبت به کشت گندم دوروم مورد نیاز صنف و صنعت و کارخانجات ماکارونی اقدام کنند.

به گفته اسفندیار پور، در تفاهمی بین صنف کارخانجات ماکارونی و بنیاد ملی گندمکاران مقرر شده تا  کارخانجات ماکارونی در استان های گندم‌خیز همچون خوزستان، فارس و کرمان (جیرفت، کهنوج و اورزویه) که تولید گندم دوروم دارند این محصول را با 10 درصد افزایش قیمت دولتی خریداری کنند.

وی مدت دوره کاشت گندم در کشور را حدود 100 روز  عنوان کرد و ادامه داد: کشت گندم از اول مهرماه از اقلیم سرد شروع سپس در مناطق معتدل و در ادامه اقلیم گرم و خشک جنوب و اقلیم گرم و مرطوب نوار ساحل خزر تا هفته اول دیماه خاتمه می‌یابد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: لازم است 80 درصد کودهای نیتروژنه و اوره در زمان کاشت مصرف شود تا بر روی کمیت وکیفیت تولید تاثیرگزار باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 339
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران