پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451654 تاریخ : 1397/12/26-12:51:15
,11,22,
قطار شهری مشهد هشت هزار میلیارد ریال صرفه جویی داشت

قطار شهری مشهد هشت هزار میلیارد ریال صرفه جویی داشت

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: بهره گیری از ناوگان قطار شهری این کلانشهر در 9 ماه از سال جاری بیش از هشت هزار میلیارد ریال صرفه جویی به همراه داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وحید مبین مقدم روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، این میزان صرفه جویی را نتیجه «کاهش مصرف سوخت، کم شدن تعداد حوادث رانندگی در شهر، کاهش زمان سفر و نیز کاستن از آلودگی هوا» به سبب استفاده شهروندان مشهدی از خدمات قطار شهری ذکر و بیان کرد: بر اساس پژوهش دانشگاه حکیم سبزواری به ازای جا به جایی هر مسافر با ناوگان قطارشهری در میزان مصرف سوخت نیم لیتر صرفه جویی می شود. 

وی افزود: به این ترتیب امسال با جا به جایی 40 میلیون مسافر توسط خطوط قطار شهری مشهد 20 میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت به ارزش ریالی 190 میلیارد ریال حاصل شده است. 
او ادامه داد: همچنین بهره گیری شهروندان از قطار شهری برای رفت و آمد در مشهد منجر به کاهش 380 تنی آلاینده های هوا می شود که ارزش ریالی آن امسال حدود 90 میلیارد ریال محاسبه شد. 
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه ضریب تراکم مسافر در خط یکم ناوگان قطارشهری این کلانشهر را 75 درصد و خط دوم این ناوگان 30 درصد اعلام و بیان کرد: امسال استقبال شهروندان مشهدی از سامانه مترو خوب بود و در روزهای عادی 200 هزار نفر از طریق خطوط یکم و دوم قطار شهری مشهد جا به جا می شوند. 
وی ادامه داد: همچنین از ابتدای بهره برداری خطوط یکم و دوم قطارشهری مشهد تاکنون حادثه جدی در این سامانه رخ نداده است. مسافران مترو بیمه هستند و بر این اساس در صورتی که حادثه ای حین استفاده از قطارشهری رخ دهد شرکتهای بیمه گر پاسخگوی آن برای جبران خسارت هستند. 

نیاز به 60 دستگاه واگن 

مبین مقدم در ادامه به فعالیت 60 دستگاه واگن در خط یکم قطار شهری مشهد اشاره و بیان کرد: از آنجا که ثابت ماندن این تعداد واگن ظرف دو سال آتی برای فعالیت این خط کافی نیست در این زمینه وارد بحران خواهیم شد لذا می بایست 60 دستگاه واگن دیگر برای بکارگیری در خط یکم قطارشهری تامین شود. 
وی به موضوع ایمنی و نصب تجهیزات خط دوم قطار شهری مشهد نظیر آسانسور و الزامات امنیتی آن نیز اشاره و بیان کرد: رفع نواقص 9 ایستگاه در حال بهره برداری این مسیر از بلوار طبرسی تا میدان شریعتی در دستور است. تاکنون پنج ایستگاه به صورت کامل رفع نقص شده و چهار ایستگاه دیگر نواقص جزئی دارند که به زودی رفع می شود. 
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در ادامه یکی از مهمترین چالشهای این شرکت را نوسانات نرخ ارز ذکر و بیان کرد: این موضوع بر کار قطارشهری بسیار تاثیرگذار است زیرا تامین تجهیزات را با مشکل روبرو می کند. به همین خاطر لایحه ای به شورای شهر مشهد برای تعدیل نرخ ارز ارائه شد که مهر ماه گذشته با تصویب آن تا حدودی مشکلات شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با پیمانکاران مرتفع شد. در این چارچوب مهندسی معکوس نیز در دستور قرار گرفته است. 
وی همچنین هزینه تمام شده کنونی هر مسافر سامانه قطارشهری را 20 هزار ریال ذکر و بیان کرد: امسال شش هزار و 500 ریال این مبلغ از مسافران اخذ و بقیه آن از محل یارانه و کمکهای دولت و شهرداری مشهد تامین شده است. 
مبین مقدم در ادامه به آغاز طرح تئاتر مترویی در مشهد از دیروز 25 اسفند جاری اشاره و بیان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته روزهای شنبه هر هفته در ایستگاه شریعتی قطارشهری تئاتر خیابانی برای شهروندان اجرا می شود. 
خط یکم قطارشهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 170 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال 94 به بهره برداری رسید. 
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفند ماه پارسال نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی متصل شد. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 305
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران