پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 494176 تاریخ : 1398/09/05-13:07:28
,10028,10029,
قاچاق 1.6 میلیارد دلاری محصولات آرایشی-بهداشتی در کشور/مصرف ایرانیان 2 برابر جهان

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

قاچاق 1.6 میلیارد دلاری محصولات آرایشی-بهداشتی در کشور/مصرف ایرانیان 2 برابر جهان

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مهم‌ترین چالش‌مان در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی بحث قاچاق است، گفت: با تقویت و تسهیل تولید داخلی می‌توانیم گره از مشکل قاچاق فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بگشاییم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولوزی و صنایع وابسته، با اشاره به اقدامات بسیجیان طی سال‌های انقلاب گفت: در حالیکه دشمنان زیادی در اطراف ما می‌خواستند آرامش و امنیت کشور را بر هم زنند، اما امروز می‌توانیم در آرامش فعالیت‌هایمان را انجام دهیم.

وی افزود: باید توجه کرد که مهمترین گروه هدف سازمان غذا و دارو برای تامین سلامت مردم است و مهم‌ترین هدف‌مان هم افزایش سواد سلامت است. در این راستا مهم‌ترین ابزارمان اصحاب رسانه هستند.

شانه ساز ادامه داد: اقلام آرایشی و بهداشتی یکی از بخش‌های مهم مصرفی آحاد جامعه ما محسوب می‌شوند. همچنین میزان مصرف اقلام آرایشی و بهداشتی در کشور از میانگین جهانی بالاتر است که البته به نظر من جای نگرانی ندارد.

وی با بیان اینکه چالش عمده ما در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی بحث قاچاق است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته توجهی به تولید داخلی این محصولات نداشته‌ایم. باید توجه کرد که قاچاق دارای دو بعد اقتصادی و سلامتی است و بعد سلامت مردم برای ما بسیار حائز اهمیت است. حال از آنجایی که محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت طولانی مدت مصرف می‌شوند می‌توانند در حوزه سلامتی عوارض بسیاری بر افراد وارد کنند، البته در صورتیکه اصالت آنها مورد تایید نباشد.

شانه ساز تاکید کرد:‌ بر همین اساس در بحث قاچاق با وزارت صمت برنامه ریزی‌هایی کرده‌ایم. گره گشای چالش قاچاق توجه به تولید داخلی است؛ چرا که تولید داخلی زیر چشم ما هستند و می‌توانیم با کمک مسئولین فنی بر فرآیند آنها نظارت کنیم. بنابراین تشویق به تولید داخل یک بحث محوری در حوزه آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود که خوشبختانه بخش خصوصی و تجار در تولید این محصولات و انتقال دانش فنی آنها به کشور اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اقدام دیگر ما برای جلوگیری از قاچاق برچسب گذاری اصالت بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی است، گفت: باید اصالت محصولات آرایشی، بهداشتی تولیدی یا وارداتی برای تمام مصرف کنندگان مشخص باشد و حتما باید ظرف امسال کار برچسب گذاری را برای همه این محصولات انجام دهیم. چرا که می‌تواند نقش عظیمی در شناسایی محصولات تقلبی و قاچاق ایفا کند. در عین حال این اقدام به تولید کنندگان و وارد کنندگان رسمی کمک می‌کند تا در فضایی سالم محصولات سالم ارائه دهند.

شانه‌ساز با تاکید بر لزوم فرهنگسازی و آگاهی دادن به مردم برای مصرف محصولات آرایشی بهداشتی سالم گفت: در این زمینه ابزار ما رسانه‌ها هستند و باید اطلاعات صحیحی درباره محصولات اصیل و مورد تایید سازمان غذا و دارو ارائه کنند. همچنین باید نمادهای ملی را که در حوزه این محصولات خوش می‌درخشند به مردم معرفی کنند.

شانه ساز ادامه داد: سهم قاچاق در حوزه محصولات آرایشی بهداشتی بسیار بالاست و حدود 1.6 میلیارد دلار قاچاق در این حوزه داریم که البته در حال حاضر مقدار آن کمتر شده است. حال حضور وارد کنندگان اصلی و تولید فرآورده‌ها در کشور و نصب برچسب اصالت بر روی آنها به کاهش قاچاق کمک خواهد کرد. در عین حال تلاش ما این است که کار صدور پروانه‌ها و مجوزهای قانونی را برای تولید داخل تسهیل کنیم. مطمئنیم که امروز ظرفیت‌های فراوانی در کشور ما وجود دارد که علاوه بر تامین نیازهای داخلی می‌توانند در حوزه صادرات و گرفتن بازارهای خارجی هم موفق باشند و اقدامات خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه زمینه تولید داخل را برای محصولات آرایشی بهداشتی در کشور فراهم می‌کنیم، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف این اقلام در خانواده‌های ایرانی 2 تا 2.5 برابر متوسط جهانی است. حال ممکن است برخی این آمار را تهدید تلقی کنند، ولی اگر از آن برای اشتغال زایی استفاده کرده و امکان دسترسی به محصولات سالم را فراهم کنیم این موضوع برایمان یک فرصت و نقطه قوت است و نگرانی از بابت آن نداریم.

شانه‌ساز تاکید کرد: بحث اصلی ما منطقی شدن و مصرف درست محصولات آرایشی بهداشتی است. باید توجه کرد که سلامت این محصولات از بعد آلاینده‌ها، فلزات سنگین، آلاینده‌های میکروبی و ... بسیار مهم است؛ چرا که این محصولات مستقیما با پوست در تماسند. بنابراین تلاش می‌کنیم که تولید داخلی این محصولات را افزایش داده و رویکردمان هم افزایش تولید داخلی فرآورده‌های آرایشی بهداشتی است.

وی تاکید کرد:‌ بحث قاچاق در حوزه آرایشی بهداشتی عمدتا در محصولات محافظ‌های پوست، رنگ مو و اقلام آرایشی که بیشتر مصرف پوستی دارند بوده است. باید مردم را با مصرف صحیح و منطقی این فرآورده‌ها آشنا کرده و به این سمت سوق دهیم. متوسط جهانی میزان مصرف اقلام آرایشی بهداشتی و عمدتا اقلام آرایشی در خانوارهای ایرانی بین 4 تا 4.5 درصد از هزینه‌های خانوار را تشکیل می‌دهد که میانگین جهانی آن در هر خانوار 2 تا 2.5 برابر است.

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌های بیمه‌ای از برخی فرآورده‌های آرایشی بهداشتی که برای بیمارانی چون سوختگی قابل مصرفند، گفت: در این زمینه سازمان‌های بیمه‌گر باید تصمیم گیری کنند. البته بخشی از بیمه‌های تکمیلی برخی از این موارد مانند سوختگی را پوشش می‌دهند.

وی درباره لزوم برچسب گذاری فرآورده‌های آرایشی بهداشتی نیز گفت: همواره در دنیا مجموعه‌های متقلب بسیار جلو هستند و بر همین اساس گاهی آرم سازمان را در بخشی از فرآورده‌های تقلبی‌شان جعل می‌کنند. بر همین اساس باید کاری کرد تا مردم از اصالت فرآورده‌ها مطمئن شوند و برچسب گذاری در این راستا انجام می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو درباره کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل نیز گفت: مشکل ما این است که خودمان را باور نداریم. متاسفانه برخی از تولید کنندگان که محصولات‌شان در بازار کشور بسیار پر مصرف است، از ما می‌خواهند که روی محصولات‌شان فارسی نویس نداشته باشند و لاتین ویژگی‌های محصول را درج کنند. محصولات داخلی کیفیت دارند، اما ما به آنها باور نداریم. در حال حاضر برخی شرکت‌های تولید داخل از آنجایی که از دانش فنی فلان کشور آمریکایی یا اروپایی استفاده می‌کنند می‌خواهند که پرچم آن کشور را روی محصول‌شان بزنند که ما این کار را ممنوع کردیم، اما تولید کننده می‌گوید در غیر اینصورت محصول‌مان فروش نمی‌رود. ما باید به کیفیت محصولات‌مان باور داشته باشیم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 343
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران