پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252336 تاریخ : 1395/10/02-10:42:21
,10034,
قانون ستیزی بزرگترین ناهنجاری درکشور است

قانون ستیزی بزرگترین ناهنجاری درکشور است

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تاکید بر نقش مهم روحانیت برای فرهنگ سازی درجامعه در خصوص احترام به قانون گفت: بزرگترین ناهنجاری امروز کشور قانون ستیزی یا قانون گریزی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی روز پنجشنبه در همایش «نقش ائمه جماعات مساجد در کاهش ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارشفاء قم اظهار داشت: فرار از قانون تا آنجا به یک رویه عادی در کشور تبدیل شده که گاهی از آن به افتخار یاد می شود و به آن کمک هم می شود و در حقیت قباحت و زشتی آن از بین رفته است.

وی با اشاره به سرپیچی از قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی و هم چنین تخلف در قانون کپی رایت و حفظ حقوق مولف به عنوان بارزترین مصادیق بی قانونی در کشور، تصریح کرد: علت اصلی این که کشور ما در زمینه تولید نرم افزار مانند کشورهای دیگر پیشرفت نمی کند، بی توجهی به این قانون است.
وی با تبیین برخی از علل و عوامل گرایش افراد جامعه به سمت بی قانونی، گفت: گاهی پیچیدگی و تراکم قوانین باعث می شود که مردم چیزهای لازم در مورد قانون را یاد نگیرند.
معاون قوه قضاییه مطابقت نداشتن قانون با واقعیت های روز جامعه را از دیگر عوامل پایبند نبودن جامعه به قانون ذکر کرد و افزود: برخی از قوانین مانند قوانینی که برای راهنمایی رانندگی وضع شده، برای 50 سال پیش است و این قوانین کهنه شده و مردم نیز به همین خاطر حاضر به عمل به این قوانین نیستند.
وی سوء استفاده و کثرت مراجعه ها به دستگاه های مختلف و همچنین نقض قانون از سوی مجریان قانون را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار درزیر پا گذاشتن قانون در جامعه بر شمرد و اضافه کرد: بروکراسی های اداری نیز در بی توجهی به قانون چندان بی تاثیر نیست، چراکه اگر کسی بخواهد به قانون عمل کند، دست و پای او در پیچ و خم های قوانین اداری شکسته خواهد شد.
صادقی از کم بودن هزینه قانون گریزی به عنوان دیگر عامل رواج این معضل اجتماعی در جامعه یاد کرد و اذعان داشت: در برخی موارد آن چیزی که متخلفان را وادار به تخلف از قانون نمی کند نه برخورد قهری و پلیسی بلکه به صرفه نبودن عمل نکردن به قانون است، از این رو باید جریمه تخلف از قانون را بالا ببریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با حساس خواندن وظیفه روحانیت در بحث نهادینه کردن فرهنگ احترام به قانون در جامعه افزود: از آنجا که قم همواره به لحاظ دینی و انقلابی رتبه نخست کشور را داشته است، امروز از نظر اجتماعی باید وضعیت سزاوارتری را از آن شرایطی که هم اکنون دارد، داشته باشد، چون کسانی وارد قم می شوند چهره ای از این شهر می بینند که شایسته آن نیست.
وی اضافه کرد: به طور حتم بهبود ساخت اجتماعی قم نمی تواند حاصل شود جز اینکه مهمترین رکن کار یعنی قانون گرایی و حرمت دادن به قانون و انضباط داشتن حول محور قانون را در خودمان و پیرامونمان ایجاد کنیم. 
همایش نقش ائمه جماعات و مبلغین درکاهش ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی با همکاری دادگستری کل استان قم، معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم و فرماندهی انتظامی این استان برگزار شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 249
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران