پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352953 تاریخ : 1397/05/02-17:33:35
,23,17,8,
فلسفه تشکیل بازارهای مالی و بورس

یادداشت

فلسفه تشکیل بازارهای مالی و بورس

با مرور زمان داد و ستدها تبدیل به بازارهای تخصصی شد و بعضا برای هرکدام از بازارها قوانین و مقرراتی نیز وضع گردید.

بانک و صنعت، سابقه داد و ستد هر نوع کالا و دارایی به زمان حضور بشریت بر روی زمین باز می‌گردد. از همان ابتدا خرید و فروش و داد و ستد وجود داشته و انسان‌ها با توجه به انتظارات و محاسبات شخصی خود اقدام به خرید و فروش می‌کردند. با مرور زمان این داد و ستدها تبدیل به بازارهای تخصصی شد و بعضا برای هرکدام از این بازارها قوانین و مقرراتی نیز وضع گردید و نهادهای ناظر نیز در این راستا برای وضع قوانین و نظارت بر سازوکارها و نحوه اجرایی شدن روند مبادلات تشکیل شدند.

با تولد اینترنت و رشدسریع تکنولوژی و نفوذ قابل توجه آن در جوامع، به مرور کسب و کارهای فراوانی شکل گرفتند و بستر مبادلات به سمت مجازی محور شدن پیش رفت. بازار سرمایه به عنوان بستر اصلی تامین مالی در کنار بازار پول که بدنه اصلی بازارهای مالی در همه دنیا هستند نیز تحت این رشد تکنولوژی قرار گرفتند و مبادلات انواع اوراق بهادار و حتی محصولات فیزیکی  همچون بورس کالا نیز در گستره اینترنت صورت پذیرفت به گونه‌ای که به قدرت می‌توان گفت در هیچ کجای دنیا بدون اینترنت و تکنولوژی مبادلات و تراکنش های بازارهای مالی امکان پذیر نیست. 

طلا از گذشته تا کنون به عنوان یک دارایی مطمئن و امن مورد توجه همه فعالین بوده است. خرید فروش طلا بصورت شمش و انواع مسکوکات از جمله ابزارهای معاملاتی بوده که با پیشرفت تکنولوژی در اغلب کشورهای توسعه یافته و دارای نظام مالی منظم تحت قوانین مدون صورت می‌پذیرد. بطوری که در دنیا و بازارهای مالی بین المللی طلا با واحد جهانی انس داد و ستد می‌شود. 

فلسفه تشکیل بازارهای مالی و بورس نیز تشکیل بازاری منظم، شفاف و منصفانه جهت کشف قیمت درست، دقیق و با هدف ایجاد ارزش افزوده می باشد. در کنار بورس اوراق بهادار که انواع دارایی های مالی در آن داد و ستد می گردد، طلا به عنوان یک دارایی امن ، محبوب ترین فلز در جهان به شمار می رود. لذا خرید و فروش طلا و شمش و انواع مسکوکات طلا همواره در طول تاریخ مورد توجه سرمایه گذاران بوده است. در کنار این ارزش در طلا، نگهداری آن، کشف قیمت مناسب و داشتن یک قیمت یکسان در تمامی بازارها از نظر جغرافیایی از جمله ریسک های بازار طلا و سکه می‌باشد. لذا وجود یک بازار شفاف، منظم و دارای نهاد ناظر بر آن ناگزیر است. تشکیل بورس سکه به عنوان مهمترین و در دسترس ترین مسکوک برگرفته از طلا می‌تواند به این شفافیت بسیار کمک کند. با این وجود از جمله مزایای تشکیل بورس طلا را می توان بدین صورت عنوان کرد:

1- کشف عادلانه قیمت طلا در بازار

2- عدم مراجعه حضوری برای خرید یا فروش آن

3- بالا بودن ریسک نگهداری سکه فیزیکی نزد سرمایه گذار

4- تشکیل انواع صندوق های های سرمایه گذاری تخصصی طلا و مشتقه های آن

5- مشکل حمل و نقل در صورت قابل توجه بودن میزان سرمایه گذاری آن

6- کم بودن کارمزد مبادلاتی در آن

7- قابلیت پیگیری در خصوص میزان سود و زیان سرمایه گذاران 

8- معافیت های مالیاتی آن

9- داشتن قابلیت وثیقه و ارزش تضمین جهت اخذ انواع تسهیلات

10- طراحی انواع ابزاهای مشتفه طلا جهت پوشش ریسک

11- جذب نقدینگی و جلوگیری از تشکیل بازارهای احساسی و کنترل قیمت و ...

با همه این تفاسیر و با توجه به نیاز سرمایه گذاران به طراحی ابزارهای معاملاتی متنوع جهت تنوع سازی سبد سرمایه گذاری تشکیل بازاری مثل بورس طلا و حتی بورس ارز که در آن انواع ارزهای بین المللی حائز اهمیت است.

 

مهدی زارع پور



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 307
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران