پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 452488 تاریخ : 1398/01/18-17:55:48
,17,20,
فشارهای آمریکا برخلاف منافع مردم ایران و عراق است

معاون اول رئیس جمهور:

فشارهای آمریکا برخلاف منافع مردم ایران و عراق است

معاون اول رئیس جمهور گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، اسحاق جهانگیری در دیدار فعالان اقتصادی کشورمان با نخست وزیر عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: برادران عراقی در حال توسعه عراق هستند که این پیروزی بسیار ارزشمندی است و باید به دولت و ملت عراق بابت آن تبریک گفت.

وی افزود: ایران در حمایت از دولت و مردم عراق در برابر جنگ، حضور مداوم داشته و مفتخر است که این پیروزی در عراق بدست آمده است، ما در ایران همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات سیاسی و توسعه و بازسازی عراق حمایت کرده و امیدواریم در دوران پساداعش بتوانیم در کنار برادران عراقی در بازسازی این کشور حضور داشته باشیم.

به گفته معاون اول رئیس جمهور، عراق برای عبور از چالش‌های پیش رو و پیگیری روند سیاسی مبتنی بر مردم سالاری و استقرار و ثبات سیاسی وارد مرحله بازسازی خود شده است و ایران، کشور عراق را کشوری ثروتمند و برخوردار از اهمیت جغرافیایی و کشوری دوست برای خود می‌داند.

وی اظهار داشت: ایران، عراق جدید را پلی برای همکاری و شراکت همه کشورهایی می‌داند که به استقلال و حاکمیت ملی این کشور پایبند هستند و به خواست و رأی ملت عراق احترام می‌گذارد. در این مسیر برای سرعت بخشیدن به توسعه عراق آماده همکاری دوجانبه و چندجانبه منطبق با سیاست‌های دولت عراق هستیم.

جهانگیری گفت: فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات دولت و مردم ایران و دولت و مردم عراق، بر خلاف منافع دو کشور است. ایران و عراق تصمیم گرفته اند در این منطقه پرآشوب و پرمنازعه، روابطی دوستانه، مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک داشته باشند. خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق، در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوری که مجموعه مبادلات تجاری ما به 12 میلیارد دلار رسیده است.

وی اظهار داشت: راهبرد ما در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی، رسیدن به عدد 20 میلیارد دلار در سال 1400 است که تحقق این مهم، نقش بسزایی در توسعه کمی و کیفی روابط و ارتقای شاخص‌های اقتصادی مناسبات دو کشور دارد. در حال حاضر محصولات پلیمری و فرآورده‌های نفتی و کالاهای تولیدی و برق و گاز مهمترین کالای صادراتی ایران به عراق است.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه ایران و عراق به دنبال اتصال خلیج فارس به مدیترانه هستند، گفت: در سفر ماه گذشته رئیس جمهوری به بغداد و همچنین با حضور نخست وزیر عراق در کشور مذاکرات مهم و راهگشایی به منظور توسعه روابط ایران و عراق انجام شده که امیدواریم بخش خصوصی دو کشور این فرصت را مغتنم بشمارند.

وی افزود: ایران، عراق را پلی برای همکاری با همه کشورهایی می‌داند که حاکمیت و استقلال این کشور را به رسمیت می‌شناسند؛ البته فشارهای آمریکا برای ایجاد محدودیت در مناسبات ایران و عراق وجود دارد و دو کشور تصمیم گرفته انددر برابر این فشارها ایستادگی کنند.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تحقق تجارت 20 میلیارد دلاری ایران و عراق نقش مهمی در ارتقای شاخص‌های اقتصادی دو کشور دارد؛ اما برای توسعه صادرات باید موانع پیش روی بخش خصوصی ایران برداشته شود.

وی گفت: بیش از 40 شرکت بزرگ ایرانی در پروژه‌های عمرانی عراق فعالند و بیش از 3 میلیارد دلار حجم قرار داد این شرکت‌ها است که برخی از این پروژه‌ها از سوی دولت عراق متوقف شده که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف و خسارات آنها پرداخت شود. در عین حال دو کشور برنامه ویژه برای اتصال خلیج فارس از طریق عراق و سوریه به دریای مدیترانه دارند و امیدواریم از طریق مرز خسروی امکان تردد مسافر نیز فراهم شود.

جهانگیری گفت: همکاری استان‌های مرزی ایران و عراق باید بیشتر شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 397
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران