پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495396 تاریخ : 1398/10/01-10:07:45
,10028,10029,
فروکش موج آنفلوآنزا در کشور / کاهش موارد مرگ در هفته گذشته

فروکش موج آنفلوآنزا در کشور / کاهش موارد مرگ در هفته گذشته

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، از فروکش موج آنفلوآنزا و کاهش موارد بستری و مرگ ناشی از این بیماری خبر داد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر کیانوش جهانپور در تشریح آخرین وضعیت همه‌گیری آنفلوآنزای فصلی انسانی که از اواخر مهر ماه در کشور شروع شده، گفت: از حدود 13 آذر ماه شاهد کاهش تدریجی موارد بروز این بیماری در بیشتر نقاط کشور بودیم.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فصلی موضوعی است که هر سال تکرار می‌شود و با شروع فصل سرد این بیماری گسترش پیدا می‌کند، گفت: چنانکه به‌طور معمول انتظار می‌رود در یک فصل آنفلونزا حدود 20 درصد مردم جامعه مبتلا شوند. در کشور ما نیز از حدود 10 روز گذشته با مهار این بیماری و نمودار نزولی ابتلا به آن عملا موارد بروز و شیوع کاهش چشمگیری یافته است، چنانکه از 22 تا 29 آذرماه عملا با فروکش همه گیری آنفلونزا، کاهش موارد مراجعه و بستری و مرگ و میر مواجه بودیم.

جهانپور با اشاره به رصد فعال بیماری در کشور و همچنین فعالیت شبکه مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا در کشور، گفت: شبکه مراقبت آزمایشگاهی آنفلوآنزا در ایران از قوی‌ترین شبکه‌های مراقبت آزمایشگاهی در منطقه مدیترانه شرقی و برابر با مراکز پیشرفته در دنیاست. با توجه به اهمیت بیماری و علی‌رغم تحریم‌ها و چالش‌های دسترسی به کیت‌های تشخیصی و ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی، از کلیه موارد آنفلوآنزای شدید بستری در بیمارستان‌ها که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، قطعا نمونه آزمایشگاهی گرفته می‌شود و باز هم علی‌رغم کمبودها از کل موارد مرگی که با شک به آنفلوآنزا اتفاق افتاده نیز نمونه آزمایشگاهی گرفته می‌شود.

جهانپور افزود: بر این اساس طی این هفته (22 تا 29 آذر)، از مجموع 883 نفر بستری مشکوک به آنفلونزا، نهایتا 81 مورد بر اساس شواهد آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوآنزای تیپ A گزارش شده‌اند و میزان بروز به حتی کمتر از یک‌دهم هفته‌های گذشته رسیده است. البته متاسفانه طی هفته گذشته هفت نفر به دنبال ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض و پیامدهای آن فوت کرده‌اند که اغلب آنها از بیماری‌های زمینه‌ای نیز رنج می‌بردند.

جهانپور با بیان اینکه از آغاز فصل اخیر جمعا 103 نفر از هموطنان‌مان به دنبال ابتلا به آنفلونزا درگذشتند، ادامه داد: ویروس آنفلوانزا ویروسی پیش‌بینی‌ناپذیر و مدام در حال تغییر بوده و هر سال ممکن است متفاوت از سال گذشته باشد. زمانیکه شدت بیماری‌زایی ویروس بیشتر باشد، تعداد افراد مبتلا و تعداد کسانی که به بیماری با شدت بیشتر و یا بیماری طولانی‌تری مبتلا می‌شوند هم افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا شدیدا مسری است و از راه تنفس انتقال می‌یابد. بنابراین پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت نکات بهداشتی است. بنابراین شست‌وشوی مرتب دست‌ها بسیار توصیه می‌شود؛ چراکه ویروس آنفلوآنزا از طریق دست حداقل می‌تواند به مدت نیم ساعت قدرت انتقال عفونت را داشته باشد. بر همین اساس باید رفتار بهداشتی به یک فرهنگ تبدیل شود و افراد هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانند و در صورت عدم دسترسی به دستمال حتی از آستین لباس خود استفاده کرده و جلو دهان خود را بپوشانند، دستمال استفاده شده را نیز به نحو مناسب در سطل زباله اندازند. بنابراین اگر کسی نکات بهداشتی را رعایت کند و به راه‌های انتقال بیماری و پیشگیری آگاه باشد، احتمال ابتلای او به این بیماری کمتر می‌شود. در عین حال احتمال انتقال بیماری به اطرافیان و دیگران هم کاهش می‌یابد. باید توجه کرد که با رعایت این نکات بهداشتی بیش از 50 درصد موارد قابل پیشگیری خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 278
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران