پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252049 تاریخ : 1395/09/29-14:11:35
,10031,
فرهنگ‌سازی برای اخلاق علمی

فرهنگ‌سازی برای اخلاق علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامی امین گفت: در کنار فرهنگ‌سازی اخلاق علمی ضرورت دارد راهکارهای مقابله با جرایم و تخلفات علمی و پژوهشی نیز اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر محمدفرهادی در بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و تجلیل از برترین‌های حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامی امین ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: بدون شک در جامعه امروز نقش و اهمیت پژوهش و نیز فناوری حاصل از پژوهش در تمام ارکان زندگی و ساختارهای حاکمیت و دولت بر همگان مبرهن و آشکار است؛ به طوری که در جزء جزء امور روزمره گرفته تا سطوح مدیریتی و عملیاتی کشور پیشبرد امور، بهینه‌سازی عملیات و افزایش بهره‌وری، بدون نقش پژوهش، فناوری و نوآوری تقریبا غیرممکن است.

وی، بخش‌های انتظامی و نظامی را یکی از بخش‌های مهم دولت و حاکمیت عنوان کرد و گفت: حوزه‌های مذکور به خودی خود ارتباط تنگاتنگی با سایر مولفه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و صنعتی دارد و از این مولفه‌ها بهره می‌گیرند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروزه موضوعات امنیت ملی، نظم عمومی و اجتماعی جامعه در پیوند تنگاتنگی با علوم، فناوری و نوآوری روز دنیا قرار دارد، تصریح کرد: بدون تردید در جامعه مدرن، امور امنیتی و انتظامی با تکیه بر علوم و فناوری‌هایی همچون فناوری اطلاعات، رادار، کامپیوتر و مخابرات و علوم مختلفی همچون علوم جامعه و جمعیت شناسی، علوم روان‌شناسی، پدافند غیرعامل و علوم سیاسی می‌توانند به وظایف و مأموریت‌های روزانه خود بپردازند.

فرهادی با بیان اینکه اساساً تعاریف جرم، بزه و امنیت هم راستا با پیشرفت‌های فناوری و علمی نسبت به گذشته تغییرات اساسی را پشت سر گذاشته است، گفت: جرایمی همچون فضای مجازی، پیشرفت اطلاعاتی، تخلفات علمی و فناوری و پزشکی، مسائل مربوط به بیوتکنولوژی همه و همه محصول پیشرفت علم و فناوری در دنیا هستند.

وی تصریح کرد: تنها راه شناخت مقابله و فائق آمدن بر این نوع جرایم در تخلفات و متعاقب آن تأمین امنیت در دنیای پیشرفته علمی و فناوری موضوعی است که توسط خود علم، پژوهش و فناوری امکان‌پذیر است.

فرهادی به حوزه فناوری اطلاعات اشاره و خاطر نشان کرد: با پیشرفت‌های عظیم، این حوزه در بخش‌های سخت افزار و نرم افزار، مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عظیمی را به وجود آورده که تنها از مسیر دنیای مجازی و در صورت عدم تدبیر امنیت، نظم و اقتدار جامعه و کشور می‌تواند در معرض خطر قرار گیرد؛ اساسا جرایم دیگری نظیر اقتصادی، بانکی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، پزشکی و ... از این مسیر قابل رخ دادن است.

وزیر علوم تصریح کرد: زمانی می‌توانیم کشور و جامعه را از گزند آسیب‌های مربوط به این پدیده‌ها حفظ کنیم که با آسیب‌های نو و مدرن با کنش‌های علمی، فناوری و نوآوری برخورد و با تقویت بنیه علمی، پژوهشی و فناوری با آنها مقابله به مثل کنیم. 

فرهادی ادامه داد: در کنار تولید علم و فناوری مورد استفاده در بحث نظم عمومی و امنیت داخلی، بی شک انتقال مفاهیم علمی و فناوری به مجریان نظم عمومی و اجتماعی اهمیت ویژه‌ای دارد که در این مسیر، تشکیل دانشگاه علوم انتظامی با همین هدف بوده است.

وی به رسالت دو جانبه دانشگاه علوم انتظامی امین اشاره کرد و افزود: این دانشگاه محل تربیت نیروی خلاق، ماهر و کاردان برای نیروی انتظامی است، از سوی دیگر این دانشگاه با انجام پژوهش در انتقال مفاهیم مرتبط با امنیت و نظم اجتماعی به سایر حوزه‌های علمی کشور اعم از فناوری و یا پرکاربردی همچون علوم انسانی به ویژه در بحث قومیت‌ها نقش کلیدی دارد.

فرهادی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم انتظامی امین، زمانی در مأموریت خود موفق خواهد بود که در کنار آموزش به جد به مقوله پژوهش و فناوری بپردازد و نیازهای روز جامعه را شناسایی و برطرف کند.

وزیر علوم تصریح کرد: خوشبختانه امروزه به جایگاهی از توسعه علمی و فناوری رسیده‌ایم که می‌توانیم ادعا کنیم نظم و امنیت اجتماعی کشور را با بهره‌گیری از این علم و فناوری به نحو مطلوب تأمین کرده‌ایم.

بر اساس اعلام پایگاه خبری نیروی انتظامی، فرهادی در پایان دکتری مهندسی ترافیک را رشته جدید دانشگاه علوم انتظامی عنوان کرد و از راه‌اندازی آن در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم نیروی انتظامی نیز در سالم‌سازی فضای علمی کشور تمهیدات لازم را اتخاذ کند. 



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 316
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران