پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 490365 تاریخ : 1398/06/12-11:37:24
,23,17,
فرهنگ مالیاتی

فرهنگ مالیاتی

مالیات دریافت قسمتی از دارایی افراد واجدشرایط از نظر اقتصادی بر اساس قانون و توزیع مجدد آن است. به عبارتی دیگر از نظر اقتصادی، دریافت مالیات درجهت توزیع عادلانه تر درآمد مطرح می شود پس توزیع عادلانه تر درآمدها به این معنی است که شکاف درآمدی بین گروه های درآمدی جامعه کمتر باشد.

بانک و صنعت، فرهنگ مالیاتی نیز به تمایل افراد به پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه مطرح می شود. به عبارتی دیگر فرهنگ مالیاتی مجموعه ای از طرز تلقی، بینش و عکس العمل اشخاص در قبال سیستم مالیاتی است. 
فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است و چگونگی روابط مردم یک جامعه متاثر از عوامل عقیدتی، سیاسی، اقتصادی و…آن جامعه می باشد. 
عدم فاصله میان دولت و مردم مهمترین مساله در پرداخت با رغبت مالیات است. زمانیکه مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه های زندگی اجتماعی مشاهده کنند و بدانند که حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی، اداره نیروهای نظامی و انتظامی، ایجاد و توسعه راه های ارتباطی و وسایل حمل ونقل، تامین بهداشت، آب، برق، مخابرات و سایر وسایل ارتباطی جمعی برای عموم، تامین آموزش در همه سطوح، تامین قوه قضائیه برای حل و فصل دعاوی و استقرار امنیت اجتماعی، تامین مایحتاج عمومی افراد جامعه در یک سطح قابل قبول، تامین زیر ساخت های اقتصادی و صنایع مادر و کلیدی برای ایجاد زمینه های تولید و اشتغال و تعادل اقتصادی، تامین خود کفایی در علوم و فنون، صنعت و کشاورزی و تامین خدمات درمانی و بهداشتی به صورت بیمه همگانی و فراهم آوردن موجبات داشتن مسکن متناسب با خانواده ها از طریق وصول درآمدهای مالیاتی است بی تردید مالیات خود را با رضایت کامل پرداخت می نمایند.
با توجه به اینکه اراده و خواست مردم، عمده ترین نقش را در اجرای قانون مالیات ها ایفا می کند، موثرترین عامل موفقیت در اجرای این قوانین، همان فرهنگ مالیاتی جامعه خواهد بود. از طرفی لازمه و شرط اول برای ترویج هر مقوله عدالت است، یعنی وقتی مردم مطمئن شوند که چارچوب قوانین مالیاتی برای همه در نظر گرفته شده و اجرا می شود و هیچ تبعیضی میان افراد جامعه وجود ندارد، خودشان را مطیع قانون دانسته و اطاعت از آن را واجب می دانند.
بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که اگر بتوان مردم را نسبت به ضرورت و آثار سازنده مالیات بر جامعه آگاه کرد، برای جلوگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی نیازی به تشدید تدابیر الزام‏آور قانونی نخواهد بود. 
از طرفی دیگر ایجاد و تغییر فرهنگ به زمان نیاز دارد باید در جامعه این باور ایجاد شود که هر نسلی مکلف است در دوره حیات خود هزینه های اداره امور کشور را خود تامین کند. برای ایجاد این فرهنگ باید زمینه ای فراهم شود تا مردم با اطمینان و با مشارکت ملی وارد عرصه فعالیت های اقتصادی شوند.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 390
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران