پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 305670 تاریخ : 1396/07/19-09:45:06
,17,23,
فرهنگ سازی و مبارزه با معضل کد فروشی

یادداشت

فرهنگ سازی و مبارزه با معضل کد فروشی

با توجه با اینکه کدفروشی و صدور فاکتورهای صوری در اقتصاد کشورمان آثار زیان بار وتبعات ناگواری را بوجود آورده است قانونگذار را بر آن داشته است که مجازاتهای سخت و پیشگیرانه و همچنین ابزارهای کنترلی را در قانون مالیاتها لحاظ نماید.

بانک و صنعت؛ فرهنگ سازی مالیاتی یکی از راههایی است که می تواند به معضل کد فروشی پایان دهد و از اتلاف هزینه و منابع جلوگیری کند. علاوه بر عامل فرهنگ سازی، عنصر آموزش نیز باید به عنوان یک اصل کاربردی و زیر بنایی، محور برنامه ها قرار گیرد تا به این موضوع کمک نماید.

بدون شک پرداخت مالیات نیازمند ترویج فرهنگ مالیاتی و ایجاد اعتماد عمومی است که البته رسانه‌ها در امر اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات نقشی تاثیر‌گذار دارند. قطعا" با تحقق این اعتماد عمومی از رواج و گسترش معضل کد فروشی جلوگیری بعمل خواهد آمد.
از آنجائیکه امروز در اکثر کشورهای جهان دولتها می کوشند هزینه های جاری خود را از طریق منابع پایدار مالیات تأمین نمایند این سیاست هم خوشبختانه در سالهای اخیر بشدت مورد استقبال دولتمردان قرار گرفته بطوریکه تلاش شده است دربرنامه ریزی های بعمل آمده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت درپایان برنامه مذکور بتواند صددر صد هزینه های جاری خویش را از محل مالیات تأمین نمایند.
اتخاذ این سیاست و ادامه آن از سوی دولت قطعا با چالشها و معضلات بیشماری همراه است زیرا همانطور که قبلا نیز اشاره گردید عده ای با مالیات گریزی و فرار از آن موجب می شوند که منابع درآمدی دولت کاهش یافته و در نتیجه مجریان پروژه های عمرانی و طرحهای زیربنایی نتوانند بموقع به تعهدات خویش عمل نمایند.
بر همین اساس در آخرین اصلاحیه قانون مالیاتها مصوب 94/4/31 قانونگذار برای جبران ضرر و زیان وارده به دولت و جلوگیری از تضییع حقوق حقه آن، علاوه بر مجازاتهایی که در قانون پیش بینی نموده است با افزودن برخی از مواد به قانون مالیاتها توانسته است به افزایش ضمانت های اجرائی کمک شایانی نموده، بطوریکه عدم انجام برخی از وظایف و تکالیف از سوی فعالان اقتصادی به استناد ماده (274) قانون مذکور جرم مالیاتی محسوب گردیده است.
همچنین قانونگذارکلیه فعالان اقتصادی را مکلف کرده است در نظام مالیاتی ثبت نام کنند و براساس آن می بایست صورت معاملات, اعم از خرید و فروش و قراردادها را بصورت فصلی به سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند که عدم انجام این وظایف شمول جرائم می شود.
بدیهی است اطلاع رسانی در خصوص موضوع جرم انگاری مقوله مالیات به شهروندان که عموما به قوانین اشراف نداشته و به دلیل ناآگاهی به قوانین و مقررات، مسبب بسیاری از مسایل و ناهنجاری های اجتماعی می شوند، ضرورت دارد.
لذا از این پس، مجرمان اقتصادی به ویژه افراد سودجویی که مبادرات به کدفروشی می نمایند و یا با استفاده از فاکتورهای صوری، اعتبار مالیاتی برای خود ایجاد می کنند، از مجازات های قانونی در امان نخواهند بود و فرهنگ سازی این موضوع می تواند نقش موثری در کاهش اینگونه جرایم داشته باشد.
با توجه با اینکه کدفروشی و صدور فاکتورهای صوری در اقتصاد کشورمان آثار زیان بار وتبعات ناگواری را بوجود آورده است قانونگذار را بر آن داشته است که مجازاتهای سخت و پیشگیرانه و همچنین ابزارهای کنترلی را در قانون مالیاتها لحاظ نماید. 
امید است با آموزش های لازم و فرهنگسازی مالیاتی و اجرای سیاستهای پیشگیرانه، استفاده از ابزارهای کنترلی و مجازاتهای پیش بینی شده از سوی قانونگذار بتوان به شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات مالیاتی مودیان کمک نموده به نحویکه در سایه آن مأموران مالیاتی بتوانند از طریق تشخیص دقیق درآمد مشمول مالیات، مالیات حقه را از فعالان اقتصادی وصول و اخذ نمایند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران