پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 448661 تاریخ : 1397/11/23-11:15:45
,23,17,
فرهنگ سازی مالیاتی موثر در اعتلای اقتصاد ملی

یادداشت:

فرهنگ سازی مالیاتی موثر در اعتلای اقتصاد ملی

در بیشتر کشورها، درآمدهای مالیاتی بخش عمده ای از منابع درآمدی را تشکیل می دهد. البته با توجه به سطح توسعه و ساختار اقتصادی میزان سهم مالیات از کل درآمدهای عمومی در میان کشورهای مختلف، متفاوت است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، در ایران نیز وقایع سیاسی و اقتصادی جهانی سال های اخیر از جمله تحریم های ظالمانه ی جهان غرب به خصوص تحریم های نفتی بر علیه کشور عزیزمان و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد داخلی، دولتمردان را بیش از پیش به غیرقابل اتکا بودن درآمدهای نفتی واقف نمود به طوریکه در سال های گذشته مسئولان اقتصادی در دولت های مختلف سعی نمودند که هر ساله از وابستگی بودجه به درآمدهای غیرقابل اطمینان نفتی کاسته و به سهم درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمدی قابل اطمینان و پاک بیافزایند. به عبارتی در سال های اخیر اکثریت قریب به اتفاق دولتمردان،کارشناسان و اقتصاد دانان کشور ، تنها راهکار رشد و تعالی اقتصاد و تولید ملی را رفع وابستگی بودجه سالانه کشور به درآمدهای نفتی و اتکاء آن به درآمدهای مالیاتی، عنوان نموده اند. 

ریشه های عدم تمکین به پرداخت مالیات در کشور را باید در قبل از انقلاب و بطور کلی به دلیل نوع نگاه آحاد جامعه به مالیات ، عدم سختگیری حکومت نسبت به دریافت مالیات به دلیل میزان درآمدهای بالای نفتی کشور به نسبت جمعیت ، نبود تحریم ها و ... جستجو نمود . متاسفانه در سال های ابتدایی پس از انقلاب نیز به دلیل شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی دوران جنگ و شرایط خاص اقتصادی چندسال پس از آن در کشور، فرهنگ عدم اعتقاد به پرداخت مالیات و عدم تمکین مالیاتی کم و بیش در جامعه حاکم بوده است. 

در هرحال پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی با شروع تحریم های ظالمانه جهان غرب از یک سو و از سو دیگر با زیاد شدن آهنگ رشد جمعیت سهم درآمدهای نفتی از بودجه عمومی کشور کمتر و کمتر شد و نیاز دولت ها به درامدهای مستمر و مطمئن غیر نفتی خصوصا درآمدهای مالیاتی بیشتر شد و به دلیل سیاست های خاص اقتصادی آن زمان و سال های پس از آن، ایجاد شکاف طبقاتی میان فقر و غنی و در سال های اخیر اجرای سیاست هایی مانند هدفمندی یارانه ها و سیاست های ارزی و... به مشکلات اقتصادی از جمله بالا رفتن نرخ تورم ، گرانی ،افزایش نرخ بیکاری و... دامن زده شد. 

بر این اساس در سال های اخیر، اهمیت موضوع فرهنگ سازی مالیاتی و تغییر نگرش آحاد جامعه به مقوله پرداخت مالیات (که از زمان قبل از انقلاب برجا مانده بود) و مطلع نمودن آحاد جامعه نسبت به فواید وآثار مثبت مشارکت ملی و پرداخت مالیات ،که نقش مستقیم در کاهش مشکلات و معضلات اقتصادی و افزایش سطح رفاه اجتماعی ، گسترش عدالت اقتصادی و اجتماعی و... دارد بیش از پیش احساس می گردید ، در نتیجه پس از مطالعات کارشناسی ضورت پذیرفته در سازمان امور مالیاتی کشور در سال های اخیر تلاش های مجدانه و بی وقفه در زمینه ی اجرای سیاست ها و برنامه های کاربردی و جامع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مالیاتی آغاز و به اجرا درآمده و درحال اجرا است ،که البته استمرار و تداوم اجرای برنامه ها ی فرهنگ سازی مالیاتی در سطح ملی دارای آثار ملموس کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت در زمینه ی رفع و کاهش آثار منفی اقتصادی و اجتماعی عدم پرداخت مالیات از چهره ی اقتصاد ملی می باشد و صد البته مهمترین قدم در رشد و اعتلای اقتصاد ملی خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 219
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران