پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 508419 تاریخ : 1398/12/05-13:50:52
,23,17,
فرهنگ سازی مالیاتی راهکاری در جهت کاهش فرار مالیاتی

فرهنگ سازی مالیاتی راهکاری در جهت کاهش فرار مالیاتی

مالیات منطقی ترین منبع تامین اعتباردر بودجه کل کشور و ایجاد کننده اقتصاد سالم است که واریز آن از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی می تواند ضمن کاهش فاصله طبقاتی در کشور، سلامت اقتصاد جامعه را تضمین کند و دولت را درکمک رسانی و ارائه خدمات ضروری یاری نماید.

بانک و صنعت، گفتنی است هرچه وضع مالیات منطقی تر و دقیق تر باشد، مودیان مالیاتی از پرداخت مالیات، بیش تر استقبال می کنند و دولت ها با اخذ مالیات عادلانه، بهتر قادرند به فراهم کردن زیر ساخت ها و ایفای سایر مسئولیت های خود بپردازند. بدیهی است هرچه زیر ساخت ها در کشوری بیش تر فراهم شده باشد مسیر حرکت به سمت توسعه یافتگی و پیشرفت هموارتراست و در چنین کشورهایی به دلیل شفاف بودن بازتاب مالیات و عملکرد دولت، استقبال وانگیزه مودیان برای پرداخت مالیات روز به روز بیش تر می شود. بنابراین در کشورهای در حال توسعه یکی از راه های تقویت حرکت به سمت توسعه یافتگی، بررسی و شناسایی روش های وضع صحیح تر و منطقی تر مالیات است.
باید اذعان نمود، بدون فرهنگ و فرهنگ سازی نمی توان در هیچ زمینه ای موفق بود. فرهنگ از خود شخص شروع می شود و به سمت جامعه گسترش پیدا می کند. فرهنگ و کار فرهنگی باید از ریشه شروع و آموزش داده شود تا در بلند مدت تاثیر گذار گردد.
فرهنگ مالیاتی مجموعه ای از طرز تلقی، بینش و میزان مشارکت مردم در قبال سیستم مالیاتی است. مسلم است فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است.
افزایش شفاف سازی و چگونگی هزینه کرد درآمدهای مالیاتی موجب اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی و همچنین باعث توسعه فرهنگ مالیاتی و در نتیجه موجب کاهش فرار مالیاتی در جامعه می‌شود، از این رو در اکثر کشورها با استفاده از آموزش و اطلاع رسانی سعی در افزایش رغبت مودیان به پرداخت مالیات دارند.
یکی از مهم‌ترین راهکارهای فرهنگ سازی مالیاتی، انعکاس عملکرد دولت‌هاست. اگردولت به کمک رسانه‌ها در ارائه عملکرد به شهروندان موفق عمل کند تا حد زیادی اعتمادسازی لازم ایجاد خواهد شد. بنابراین یکی از وظایف رسانه انعکاس درست و منصفانه عملکرد دولت‌هاست. رسانه‌ها در زمینه آموزش نیز می‌توانند همراه دولت باشند تا مردم متوجه شوند پرداخت مالیات جزو وظایف شهروندی است.
در فضای تعاملی برگرفته از آشنایی بیشتر مردم با قوانین مالیاتی و هزینه کرد منابع مالیاتی، عملکرد نظام مالیاتی منصفانه‌تر قضاوت می‌شود و مردم با اعتماد به نظام مالیاتی عدالت محور به صورت خودجوش در توسعه اقتصادی کشور حضور پیدا می‌کنند و در نتیجه رفته رفته شاهد کاهش فرار مالیاتی در جامعه خواهیم بود.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 276
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران