پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 349624 تاریخ : 1397/03/05-11:18:36
,17,23,
فردایی روشن با تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه

یادداشت:

فردایی روشن با تبیین آثار پرداخت مالیات در جامعه

نظام مالیاتی همواره کوشیده تا با تبیین مصارف مالیات مردم نسبت به آثار و نتایج پرداخت مالیات در زندگی خود باور و اعتقاد پیدا کنند. آنچه اکنون مهم است همکاری تمام دستگاه های ذیربط کشور در این راستاست که منجر به افزایش مشارکت و مساعدت مردم فهیم ایران در پرداخت مالیات می‌شود.

بانک و صنعت، تاکیدات مقام معظم رهبری طی سالیان اخیر بر حوزه اقتصاد با محورهایی همچون جهاد اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی; اقدام و عمل و حمایت از کالای ایرانی گویای این واقعیت است که اقتصاد متکی بر نفت به واسطه تحریم و سایر مسائل آسیب‏پذیر است. همچنین نفت، سرمایه ملی و حق عمومی است و نسل های آتی نیز بایستی از آن برخوردار شوند. ضمن اینکه منابع زیرزمینی با استفاده های بی رویه، روزی به پایان می رسند. از همین روست در جوامع توسعه یافته و دارای اقتصاد سالم از منابع پایداری همچون مالیات استفاده می کنند که هم به تامین هزینه های دولتی کمک می کند و هم با خاصیت ایجاد توازن تولیدی و توزیعی منجر به عدالت اقتصادی وکاهش فاصله طبقاتی می گردد.

خوشبختانه طی سال های اخیر، گرایش به سمت مالیات در برنامه ریزی ها و سیاست های اقتصادی کشورمان قابل توجه بوده است بطوری که بودجه سنوات اخیر نشان می دهد سهم عمده ای از درآمدهای دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین می‏شود. از اینرو، هرچه میزان همراهی و همکاری مردم در پرداخت مالیات بیشتر شود، متناسب با آن، دست دولت برای توسعه آبادانی کشور و ارایه خدمات مطلوب بازتر خواهد شد. از سوی دیگر مشارکت هرچه بیشتر مردم در این زمینه، کمک شایانی جهت دستیابی به اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به منابع نفتی بعنوان سرمایه های نسل آتی می نماید.. 
در واقع مالیات به عنوان ابزاری کارآمد در جهت اجرای سیاستهای اقتصادی، اعم از توزیعی و مالی و حتی هدایت اقتصاد در مسیر اهداف کلان اقتصادی مانند تثبیت اقتصادی، ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، به شمار می آید. مالیات ریشه بسیاری از خدمات رفاهی و اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت و ... با مالیات محقق می‌شود و به‌ عنوان منبع مهم در تخصیص منابع، ایجاد اشتغال، تعادل و ثبات قیمت‌ها، توازن حساب‌های ملی و بین‌المللی و بالاخره توزیع درآمدها میان طبقات و بخش‌های مختلف اقتصادی جامعه مورد استفاده قرار ‌می گیرد. به این‌ ترتیب مالیات یکی از عوامل اصلی در چرخه اقتصادی کشور است و به مثابه ابزاری برای تحریک تولید و برنامه‌های توسعه، توزیع عادلانه امکانات و جلوگیری از انحصار و غیررقابتی شدن بازار در تخصیص منابع است.
بر این اساس فرد در جامعه می پذیرد که به ازای حقوق شخصی که از او کم می شود ، خدمات رفاهی ازقبیل مدرسه ، بیمارستان ،… دریافت می کند. روشن است که مالیات به سبب جایگاهش در افزایش توان انجام وظایف حکومتی و تأثیر مستقیم آن بر زندگی و معیشت عمومی جامعه از حساسیت ویژه ای برخوردار است. مالیات ریشه بسیاری از خدمات اجتماعی در جامعه است. مبارزه با فقر و بی‌عدالتی، توسعه نظام آموزشی و سلامت با مالیات محقق می‌شود و همچنین در مصارفی ازجمله تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، ایجاد فضاهای تفریحی، ترمیم خیابان‌ها و معابر شهری و توسعه زیر ساخت های شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد. اطلاع رسانی صحیح و به هنگام از نحوه مصارف حاصل از درآمدهای مالیاتی و همچنین تبیین و تشریح کارکردها و آثار پرداخت مالیات در اقتصاد موجب همکاری و مشارکت بیشتر در پرداخت مالیات می گردد. آشنایی مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه ها و هزینه های عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. اگر چنین حسی در مردم به وجود آید که گرفتن مالیات به وسیله دولت در راستای ساختن فردایی بهتر برای آنها و فرزندانشان است، آن وقت تمایل و رغبت مردم برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود.
در پایان می توان گفت که با گسترش اعتماد، ترویج روح جمعی، بهره گیری از شیوه های اخلاقی و فرهنگی در جامعه، شهروندان پرداخت مالیات را به عنوان یک وظیفه ای دینی و مسوولیت بزرگ اجتماعی قلمداد نمایند تا بدین طریق به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی که همانا پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور در تمام عرصه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و..... نائل آمد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 279
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران