پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 451795 تاریخ : 1397/12/27-15:45:23
,8,
فراز و فرودهای صنعت کارگزاری در سال 97

فراز و فرودهای صنعت کارگزاری در سال 97

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد سال 97 برای صنعت کارگزاری سال خاصی بود از یک سو بازار رونق داشت و حجم معاملات زیاد شد و این روند برای صنعت مناسب بود و از طرف دیگر کارگزاران با مشکلاتی دست به گریبان بودند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روح الله میرصانعی، فراز و فرود صنعت کارگزاری در سال 97 را تشریح کرد و گفت: برخی از مشکلات صنعت کارگزاری از سال 96 به سال جاری منتقل شد. کاهش ارزش سهام شرکت ها و توقف طولانی مدت نمادها طی سال های گذشته مشکلاتی را برای صنعت کارگزاری ایجاد کرده بود و بعضی از کارگزاران وارث معضلات اعتباری بودند که از سال های قبل باقی مانده بود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: خوشبختانه با تشکیل کمیته پایش قسمت قابل توجه ای از ریسک های گذشته کنترل و مدیریت شد و امیدواریم در سال 98 مشکلات باقی مانده برطرف شود.

روح الله میرصانعی با اشاره به اینکه در سال جاری تنوع مجوزها کاهش داشت افزود: امسال تنوع درآمدی صنعت به دلیل برخی از قوانین و رویه ها کاهش پیدا کرد. کارگزاران از مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و مشاوره سرمایه گذاری منفک شدند. البته بعضی از کارگزاران هلدینگ خدمات مالی تاسیس کردند؛ اما کارگزاران بانکی که مجوز تاسیس شرکت ندارند با مشکلاتی مواجه بودند و کاهش درآمدی و کاهش تنوع درآمدی داشتند.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار مشکلات را برطرف کنیم افزود: برخی از قوانین نیاز به تغییر دارد و امسال بسیاری از دستورالعمل ها به همت و تلاش سازمان بورس اصلاح شد. به عنوان نمونه قوانین معاملات برخط اصلاح شد و اکنون نیز دستورالعمل کارگزار – معامله گر تدوین شده و در انتظار تصویب سازمان بورس است. باتوجه به شرایط روز، اصلاح چند دستور العمل دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و تداوم این فرآیند در سال 98 عملیات صنعت کارگزاری را تسهیل می کند و برخی از ریسک ها را نیز پوشش می دهد.

تعامل با سازمان در بالاترین سطح ممکن

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص سال 97 صنعت کارگزاری گفت: سال جاری یکی از طلایی ترین سال های تعامل بین کانون و سازمان بورس و اوراق بهادار بود. خوشبختانه مدیران و کارشناسان در سازمان همراهی بسیار خوبی با کانون داشتند و تقریبا در همه کمیته ها نماینده ای از طرف کانون حضور داشت.

روح الله میرصانعی با اشاره به اینکه همواره دغدغه اجرایی صنعت کارگزاری به سیاستگذاران منتقل می شد افزود: بسیاری از موارد در گفتگوها تعدیل شد و به نظر من یکی از سال های طلایی همکاری کانون و سازمان بود. البته اینکه نقدی هم وجود داشته باشد طبیعی است و خوشبختانه در تعامل بودیم تا در تصمیمات نقطه بهینه ای پیدا کنیم.

وی افزود: از یک طرف نهاد ناظر دغدغه نظارتی دارد و از طرف دیگر مجریان دغدغه های اجرا دارند. شاید نهاد ناظر از همه مسائل و مشکلات اجرایی مطلع نباشد و شاید مجریان از دغدغه های نهاد ناظر اطلاعی نداشته باشند. بنابراین پیدا کردن نقطه بهینه ای که هم پوشش دهنده دغدغه های ناظر باشد و هم مشکلات اجرایی، سخت است.

میرصانعی افزود: وظیفه کانون هم این است که دغدغه های اجرایی را به نهاد ناظر و دغدغه های نظارتی را به مجری منتقل کند تا حد وسط تعیین شود. بنابراین هدف این است که در تعاملات و جلسات مابین، به نقطه بهینه و بهتری دست پیدا کنیم و نقطه یا خطی را پیدا کنیم که تقریبا بتوانیم پوشش دهنده یا برطرف کننده دغدغه های هر دو طرف باشد.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در سال جاری و حتی سال گذشته تصمیمات سازمان جسورانه و برای بازار لازم بود. مانند تصمیمی که در مورد توقف و بازگشایی نمادها گرفته شد و توقف بسیار محدود شد. بازار ما به تصمیمات جسورانه نیاز دارد. مدیر اگر منافع شخصی را ببیند تمایلی  به تصمیمات جسورانه ندارد! می گوید در دوره مدیریتی روندی با شیب ملایم در پیش بگیرم و جلو بروم! تصمیمات جدید است که نقدهایی را به همراه دارد. اگر همان رویه را ادامه دهیم نقدها کم است! بنابراین همان مسیر قبلی طی می شود، اما در چند سال اخیر سازمان تصمیمات جسورانه بسیاری اتخاذ کرد.

وی افزود: بازار ما تصمیمات جسورانه نیاز دارد. تصمیمات جدی و اساسی در مورد بعضی از غدد سرطانی که سال ها است در بازار ما ماندگار شده و هر کسی جسارت دست زدن به آن را ندارد، مانند نحوه توقف و بازگشایی نمادها، ورود ابزارهای جدید! اکنون نیز حجم مبنا، دامنه نوسان و نحوه عرضه اولیه ما به اصلاحات بیشتر نیاز دارد.

میرصانعی با بیان اینکه تصمیم های جسورانه ضرورت افزایش بلوغ بازار است، افزود: همواره کانون در کنار تصمیم های جسورانه ای که سازمان اتخاذ کرده و می کند حرکت خواهد کرد. باید برخی رویه های سنتی از بدنه بازار سرمایه جدا شود. بازار سرمایه نباید درگیر حجم مبنا یا دامنه نوسان باشد. ممکن است در دوره ای وجود این قوانین ضرورت داشته اما اکنون به تغییر نیاز دارد.

وی ادامه داد: سازمان نشان داده محل تصمیمات جسورانه است. تصمیم خوبی که در مورد توقف و بازگشایی نمادها گرفته شد زمان توقف نمادها را کاهش داد و نقدشوندگی بازار تضمین شد. انشاالله اقدامات دیگری نیز با قدرت و جسارت و با حمایت ارکان بازارسرمایه انجام شود تا بورس ما نیز یک مرحله به سمت بلوغ نزدیک تر شود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به مهمترین اقدامات این کانون در سال 97 اشاره کرد و گفت: امسال کانون برای خرید ساختمان بار سنگینی داشت. زمان و انرژی بسیاری صرف شد. با توجه به محدودیت های مالی کانون خرید ساختمان جدید سخت بود. جابجایی ساختمان هم از نظر زمانی مشکلاتی ایجاد می کند. اما در نهایت توانستیم برای کانون ساختمانی خریداری کنیم که سالیان سال عملا صنعت کارگزاری از آن استفاده می کند.

وی افزود: بررسی پرونده ها قبل از ورود به هیات داوری، برگزاری کلاس های آموزشی، نشست ها، جلسات متععد همگی در این ساختمان انجام می شود. قبل از این از دانشکده های مختلف دانشگاه تهران استفاده می کردیم هر هفته یک کلاس در  یک جای مختلفی تشکیل می شد. دانش پذیرهای ما از اینکه این هفته کجا مراجعه کنند سردرگم بودند و تبعاتی برای آنها و ما به همراه داشت. اکنون 4 و 5 کلاس داریم. بنابراین تغییر ساختمان یک کار اساسی بود. طبیعتا بدون همکاری اعضای هیت مدیره و بدون تصمیم آنها این کار انجام نمی شد. بدون حمایت های بی دریغ اعضا و تامین منابع مالی این امکان به وجود نمی آمد.

میرصانعی ادامه داد: غیر از بحث ساختمان کارهای دیگری هم هست که کانون به شکل روتین انجام می دهد. کانون نقش واسط نهاد ناظر و کارگزارها را بازی میکند. زمانی که مقرراتی در حال تدوین است ما هم حضور داریم  و دغدغه اجرایی را منتقل می کنیم.  شاید این اقدامات را نشود اندازه گیری کرد.

وی افزود: تقریبا هر روز در جلسات مختلفی شرکت داریم و در راستای منافع کل بازار سرمایه و حق صنعت کارگزاری تلاش می کنیم. البته دید ما این نیست منافع صرف صنعت کارگزاری باشد. خیر!  واقعا منفعت کل بازار سرمایه ملاک عمل ما است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ما امسال تغییر ترکیب هیات مدیره را داشتیم. تغییراتی در کارگروه ها نیز داشتیم. دوازده کارگروه داریم که از ابتدای سال 98 فعالیت های جدید آنها متناسب با شرایط بازار آغاز می شود. همچنین عضو گیری جدید در کانون از دیگر اقدامات انجام شده است. ما عملا در سال آینده هم اعضای کارگزار، هم بازار گردان و هم اعضای کارگزار – معامله گر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اصلاح دستور العمل بازارگردانی در دستور کار ما قرار دارد. باید برای بازارگردان ها فرش قرمز پهن کنیم، باید شرایط فعالیت آنها را تسهیل کنیم. بازارگردانی ضرورت بازار سرمایه کشور است.

روح الله میرصانعی افزود: مهم ترین دغدغه ما پیگیری مشکلات اعضا و بهبود تعامل  اعضا و نهاد ناظر است. سال آینده تغییراتی در اساسنامه خواهیم داشت.  

T+1 در راه

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار کاهش کارمزد صنعت کارگزاری، موضوع حد اعتباری و T+2 را از مهمترین اقدامات انجام شده دانست و گفت: مساله T+2 با هدف رعایت منافع سرمایه گذاران عملیاتی شد و کانون به سازمان T+1 را نیز پیشنهاد داد. از نظر فنی T قابل اجرا نیست اما سپرده گذاری مشکلی برای T+1 ندارد. به نظر من اگر سازمان صلاح بداند T+1 قابل اجرا است.

وی افزود: پس از آن که سازمان بورس کارمزد خود را کاهش داد از ما هم درخواست شد که این اقدام را انجام دهیم و عملا این اقدام انجام شده البته ممکن است درآمد برخی از کارگزاران کم شده باشد اما خیلی قابل توجه نیست. هر اقدامی که ارکان بازار سرمایه انجام دهند ما هم همراهی می کنیم.

روح الله میر صانعی ادامه داد: موضوع مهم دیگر حد اعتباری بود. این اقدام برای کاهش ریسک صنعت کارگزاری انجام شد اما به نظر می رسد فرآیند حد اعتباری نیازمند یک سری اصلاحاتی باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 237
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران