پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 496568 تاریخ : 1398/10/25-11:59:04
,23,17,
فرار مالیاتی و پیامد آن در نظام مالیاتی کشور

فرار مالیاتی و پیامد آن در نظام مالیاتی کشور

خودداری از پرداخت مالیات صرف‌نظر از علل و ریشه‌های آن، آثار نامطلوبی بر بدنه اقتصاد کشور به جای می‌گذارد که می‌توان به تأثیر منفی آن بر رشد اقتصادی، توزیع درآمد، پس‌انداز بخش خصوصی،سرمایه‌گذاری بخش دولتی و دیگر موارد اشاره کرد.

بانک و صنعت، به طور مثال، فرار مالیاتی با کاهشی که در درآمد دولت ایجاد می‌کند، اثر سوء بر رشد تولید ناخالص داخلی می‌گذارد چراکه دولت را در تخصیص سرمایه‌گذاری‌های لازم، با کمبود مواجه می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، کاهش درآمدهای مالیاتی دولت منجر به اخلال در بودجه‌بندی می‌شود و مانعی برای دستیابی به اهداف دولت بشمار می‌رود.
فرار مالیاتی می‏تواند رقابت عوامل اقتصادی را به نفع آنهایی که مالیات نپرداخته‏اند تغییر داده و از این بابت شکاف بین گروههای مختلف درآمدی را بیشتر کرده و هم چنین منابع دولت را کاهش می‏دهد.
در نتیجه، دولت در تخصیص سرمایه گذاری‏های لازم با کمبود مواجه خواهد شد و برای تامین امنیت و حفظ یکپارچگی کشور، توسعه آموزش عمومی و تامین امکانات و فراهم نمودن تسهیلات لازم، توسعه بهداشت و افزایش سطح سلامت شهروندان، گسترش و نگهداری از راههای ارتباطی دچار مشکلات متعددی خواهد شد.
به طور قطع، هر شهروندی که تابع قانون بوده و مسئولیت پذیر باشد در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات متعلقه می‏نماید چرا که می‏داند درآمد خود را از طریق استفاده از امکانات عمومی کشور کسب کرده و در قبال هموطنانش متعهد می‏باشد. همه باید بدانیم مشارکت در پرداخت مالیات یعنی مشارکت در اداره کشور و در نظر گرفتن ضمانت های اجرایی محکم برای فرار مالیاتی، به منظور کاهش تکرار این جرم است و با این ضمانت های اجرایی جلوی فرار مالیات گرفته می‏شود و انگیزه فرار مالیاتی کاهش پیدا می کند.
از مصادیق دیگر فرار مالیاتی می توان به عدم امکان تشخیص و مطالبه درست مالیات، افزایش هزینه های وصول مالیات، عدم تحقق عدالت مالیاتی، عدم تحقق کامل درآمدهای مالیاتی اشاره کرد. به طوری که متاسفانه برخی فعالان اقتصادی که به دنبال سودجویی و منافع شخصی خود می باشند با به کار بستن ترفندها و شگردهایی از جمله : استفاده از کارت بازرگانی دیگران – صدور فاکتورهای صوری – قاچاق کالا – عدم اعلام سود واقعی - فعالیتهای پنهان اقتصادی و راهکارهای بیشمار دیگر سعی در دور زدن قانون و کتمان اطلاعات شغلی خود داشته و از پرداخت مالیات فرارمی نمایند واین افراد با به کار بستن این راهکارها و نپرداختن مالیات و عوارض، چرخه اقتصاد را مختل کرده و موجب از بین رفتن فضای سالم رقابت
می شوند. شانه خالی کردن از پرداخت مالیات واقعی، گریز سرمایه از کشور، از بین رفتن منابع، جذابیت برای ورود پول‌های کثیف و حضور خلاف‎کاران در عرصه اقتصاد از جمله پیامدهای فرارهای مالیاتی است. علاوه بر این موارد فرار مالیاتی ابزارها واهرم های نظارتی وکنترلی دولت را خنثی می کند.
در هر صورت با توجه به این که در سال های اخیر مبارزه با جرائم مالیاتی کلان و گسترده به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق مهم جرائم اقتصادی به یکی از راهبردهای اصلی کشورمان در مسیر پیشرفت و عدالت مبدل گشته است بدون تردید بهرمندی از یک نظام کارآمد و منسجم در مقابله با جرائم مالیاتی به بهبود نظام مالیاتی کمک قابل توجهی می کند و بر همین اساس در قانون مالیاتهای مستقیم ، جرم انگاری مالیاتی مطرح و در مواد 274 تا 279 مصادیق جرمهای مالیاتی بیان شده و مجازات مربوطه تعریف شده است که این امر موجب کاهش فرار مالیاتی می‏گردد .


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 300
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران