پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 420992 تاریخ : 1397/08/19-12:17:49
,23,
فرار مالیاتی

یادداشت

فرار مالیاتی

این روزها بحث فرار مالیاتی یکی از مبحث های مهم و چالش برانگیز است . فرار مالیاتی در تمام دنیا پیگرد های قانونی را در پی دارد. هر گونه تلاش غیرقانونی برای پرداخت نکردن مالیات مانند ندادن اطلاعات لازم در مورد عواید و منافع مشمول مالیات به نظام مالیاتی، فرار مالیاتی خوانده می‌شود و انجام دادن این عمل از سوی هر شخص یا سازمانی پیگرد قانونی را به دنبال دارد.

بانک و صنعت، عدم ترویج کارآمد فرهنگ مالیاتی در جامعه، عدم موفقیت در شناسایی کامل مودیان مالیاتی، عدم شناخت صحیح و اهمیت ضرورت مالیات و نقش آن در اقتصاد، عدم توانایی عملی و مهارتی برخی از مأمورین مالیاتی در ممیزی و حسابرسی، حساب سازی و کتمان درآمدی برخی از مودیان مالیاتی، تشخیص علی الرأس مالیات، پدیده پولشویی و فقدان باور مالیاتی در بین آحاد مردم جامعه از مهم ترین علل موثر بر فرار مالیاتی به شمار می روند.با وجود موارد فوق ، زمینه برای ایجاد اقتصادهای زیر زمینی و فرارهای مالیاتی فراهم می شود و مردم در پی هر گونه تلاشی هستند تا از دادن مالیات هایی که موظف به پرداخت آن هستند سر باز زده و از انجام آن شانه خالی کنند.همان گونه که گفته شد فرار مالیاتی تخلف به حساب می آید و لازم است که دولت و به دنبال آن نظام مالیاتی پیگردهای قانونی را انجام داده و جرائمی برای فرار مالیاتی در نظر بگیرند. در این میان بهترین روش پیش از پیگردهای قانونی، اتخاذ راه های مقابله با فرار مالیاتی است. 

ضروری به نظر می رسد با گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه و آگاهسازی مردم از اهمیت مالیات در توزیع درآمد ، ایجاد عدالت اجتماعی و از بین بردن فاصله های طبقاتی، بسترهایی به وجود آوریم تا مالیات دهی جزو وظایف و تکالیف مهم آحاد جامعه تلقی شود و این باور عمومی نسبت به پولی که به عنوان مالیات پرداخت می کنند به وجود آید که در نهایت از طرق مختلف از جمله ثبات ، امنیت و رفاه اجتماعی، احداث مراکز درمانی و کارهای عمرانی و زیربنایی به نوعی به خود مردم برمی گردد و از مزایای آن برخوردار خواهند شد که در آن صورت با رغبت بیش تر و به تمایل خویش مالیات را خواهند پرداخت.

در نظر گرفتن مجازات برای افرادی که مرتکب فرار مالیاتی می شوند در تمام دنیا وجود دارد. از نظر تمامی دولت ها هر شخصی از فرد عادی و معمولی گرفته تا افراد مشهور و سرشناس، زمانی که از دادن مالیات شانه خالی می کنند اگر با آن ها برخورد نشود در حق دیگر آحاد ملت ناعدالتی صورت می گیرد.در ایران نیزطبق قوانین و مقررات کسانی که از دادن مالیات طفره می روند و فرار مالیاتی صورت می گیرد، مشمول مجازات مالیاتی می شوند .



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 291
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران