پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 450720 تاریخ : 1397/12/14-14:25:05
,8,
فاینکس 2019 ؛ ویترین بازارهای سه گانه

فاضلیان مطرح کرد:

فاینکس 2019 ؛ ویترین بازارهای سه گانه

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را نماد ارتباط این بازارها با اقتصاد ملی و بین الملل دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سید محسن فاضلیان در خصوص کارکرد این نمایشگاه برای صنعت تامین مالی و بازار سرمایه گفت: نمایشگاه، ویترین بازار سرمایه و بازار پول و بیمه برای کسانی است که می خواهند اطلاعاتی در مورد این بازارهای سه گانه کسب کنند. بنابراین هرچه غنای خبری و خوراک اطلاعاتی برای مراجعه کنندگان بیشتر باشد و در حاشیه این نمایشگاه تلاش های انجام شده برای ارتباط بورس ایران با فعالین اقتصادی بیشتر شود، بهترین دستاورد را برای فاینکس 2019 داشته ایم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: فاینکس 2019 اگر بتواند شرکت کنندگان و بازدید کنندگان را به عنوان یک سفیر اطلاعاتی در صنعت خود تجهیز کند، بهترین ستانده از نمایشگاه اخذ شده است.

وی در ادامه با اشاره به حجم نقدینگی بالا در کشور و ضرورت هدایت آن به سوی بازارهای شفافی همچون بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد اقدامات لازم در خصوص ایجاد جذابیت در بازار سرمایه همچون کاهش کارمزدها و مالیات انجام شده است.

فاضلیان افزود: هم اکنون حجم نقدینگی کشور بسیار بالاست و رشد آن هم از طریق افزایش پایه پولی و خلق شبه پول صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر خوشبختانه افزایش بی رویه پایه پولی تا حد زیادی کنترل شده است، گفت: در بخش شبه پول با وجود مشکلاتی که در حوزه موسسات پولی پیش آمد، شاهد افزایش بوده ایم و این موضوع باعث شده است رشد نقدینگی کشور در حدود میانگین بلند مدت آن در سال های اخیر باشد و سالانه در چند سال اخیر همانند میانگین بلند مدت آن بالاتر از 20 درصد نوسان کند.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن افزود: طبیعی است که در اقتصاد کشور همگام با رشد نقدینگی اقتصاد کشور رشد نکرده و کالا و خدمات به همان اندازه در اقتصاد عرضه نشده است که این موضوع باعث رشد عمومی قیمت ها و تورم های مزمن بالا در تاریخ بلند مدت اقتصاد کشور شده است.

فاضلیان ادامه داد:  از این رو هم اکنون اقتصاد ایران با این از حجم نقدینگی روبرو است که باید از هدایت آن به سمت فعالیت های مخرب اقتصادی همچون سفته بازی سکه طلا و یا ارز جلوگیری کرده و آن را به سمت فعالیت های مفید اقتصادی همچون سپرده گذاری در نظام بانکی یا سرمایه گذاری در بورس هدایت کرد.

 وی تاکید کرد: ایجاد زیر ساخت های لازم برای اخذ مالیات سفته بازانه در بازارهای ارز و طلا و همچنین وضع مالیات بر دلالی های بی فایده برای اقتصاد در حوزه ساختمان می تواند از جذابیت بازارهای موازی بکاهد و درآمد های لازم را برای حاکمیت فراهم کند.

 مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با بیان اینکه اقدامات لازم در خصوص ایجاد جذابیت در بازار سرمایه همچون کاهش کارمزدها و مالیات انجام شده است، گفت: باید اقدامات دیگر در بازارهای موازی جهت کاهش جذابیت از طریق وضع مالیات صورت پذیرد.

لزوم مهار نقدینگی

فاضلیان یادآور شد: حاکمیت نیز چه در حوزه دولت و چه در حوزه مجلس باید از انضباط مالی نظام مالی حمایت کرده و سعی در حفظ استقلال بانک مرکزی داشته باشند تا بتوان در مجموع رشد نقدینگی را در سال های آینده کنترل کرد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که در سال آینده بر اساس اکثر تحلیل های اقتصادی شاهد تورم خواهیم بود و این موضوع باید با مهار نقدینگی کنترل شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راه های تشویق بخش خصوصی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط تورمی کنونی بسیاری از فعالان بخش خصوصی اقتصاد در حوزه تولید با مشکلات زیادی در حوزه تولید و فروش محصولات خود روبرو هستند؛ از طرف دیگر تورم بالا باعث شده است تا نرخ بازده بدون ریسک نیز بالا باشد. مجموع این عوامل در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران باعث شده است تامین مالی از طریق بازار سرمایه تا حدودی گران باشد.

وی افزود: به هر حال انتظار فعال بخش خصوصی بر این است که وقتی با واسطه زدایی قصد دارد به صورت مستقیم از بازار سرمایه تامین مالی انجام دهد، هزینه این تامین مالی در قیاس با استفاده از واسطه (نظام بانکی) کاهش یابد.

فاضلیان تاکید کرد:  تسهیل شرایط صدور مجوز، ترویج استفاده از موسسات رتبه بندی به جای رکن ضامن، استفاده از ضامن در قبال فرع مبلغ ، کاهش هزینه های جانبی انتشار اوراق تامین مالی و ایجاد شرایط ثبات در اقتصاد کلان و کاهش نرخ تورم می تواند به استفاده از تامین مالی بخشش خصوصی از طریق عقود اسلامی در بازار سرمایه کمک شایانی کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 386
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران