پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 352782 تاریخ : 1397/04/31-19:41:28
,12,17,
عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال 1396

گزارش

عملکرد سازمان خصوصی سازی در سال 1396

سازمان خصوصی‌سازی به موجب ماده (15) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379 با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی سابق تشکیل شده است.

به گزارش بانک و صنعت ، اساسنامه این سازمان در تاریخ 1380/1/29 توسط هیات محترم وزیران تصویب و پس از تایید شورای نگهبان، در تاریخ 1380/2/16 ابلاغ گردید. هدف این گزارش مروری بر عملکرد سازمان خصوصی در سال 1396 می باشد.

 تکمیل طرح توزیع سهام عدالت در راستای گسترش مالکیت در سطح عموم مردم با وجود اینکه در ابتدای امر توزیع سهام عدالت، اهداف تعیین و ارکان و تشکیلات اولیه تبیین و ترسیم شده بود، به دلیل پیچیدگی خاص این طرح بزرگ و ملی، نحوه برخورداری از ثمره آن برای مخاطبان اصلی و جامعه هدف، یعنی مشمولین طرح، کاملا مبهم و بلاتکلیف بود. بنابراین با روی کار آمدن دولت یازدهم، چارچوب و نقشه اولیه طرح توزیع سهام عدالت واکاوی شد و کلیه مشکلات، چالش ها و آسیب های آن یکی پس از دیگری حل شد.

 

سامانه صد در صد بومی سهام عدالت
پس از راه اندازی و رونمایی از سامانه الکترونیکی بستر لازم برای تکمیل طرح فراهم گردید. سامانه صد درصد بومی سهام عدالت به نشانی  www.samanese.ir در سال 1396 با ارائه بیش از 140 میلیون خدمت الکترونیکی و با پایداری و امنیت در برابر بیش از 100 مورد حمله سایبری بزرگ و با ثبت رکورد 320 هزار مراجعه در ثانیه بدون اختلال و کندی، یکی از موفق ترین و پر افتخارترین سامانه های الکترونیکی ملی کشور شد.

سازمان خصوصی سازی با تلاش شبانه روزی و حمایت های مسئولین ارشد دولت، این طرح رادر سال 1396 و با شروع به کار دولت دوازدهم به بهره برداری رساند و با توزیع سود عملکرد سال مالی 1395 مربوط به شرکت های موجود در پرتفوی سهام عدالت میان مشمولین، توانسته است سود را به اقشار اسیب پذیر جامعه برساند.

 

آزادسازی سهام عدالت نسبت به دریافت سود توزیعی
براساس مصوبات شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل44  قانون اساسی، سازمان خصوصی سازی مکلف گردید تا زمان آزادسازی سهام عدالت نسبت به دریافت سود توزیعی شرکت ها بابت سال مالی 1395 و پس از آن اقدام  کرد و با انجام محاسبات دقیق سود سهام هر فرد مشمول را مشخص و واریز کرد.

و صرفاً بابت یک سال یعنی سال مالی 1395 ، حدود 4.200 میلیارد تومان سود به پرتفوی سهام عدالت تعلق گرفته است؛ که به نیابت از مشمولین به عنوان مالکین اصلی سهام، بخشی از این سود بابت افزایش سرمایه در شرکت های موجود در پرتفو تخصیص یافته است.

بنابراین نهایتا 3.800 میلیارد تومان سود قابل توزیع میان مشمولین شناسایی شد. از این میزان سود تخصیصی، تاکنون حدود 2.560 میلیارد تومان میان 19 گروه از 20 گروه مشمولین توزیع شده است. مابقی سود نیز به مرور دریافت و مابین یک گروه باقیمانده مشمولین، توزیع خواهد گردید و با آنان تسویه حساب خواهد شد.

 

تکمیل طرح توزیع سهام عدالت
آخرین قدم برداشته شده سازمان خصوصی سازی در جهت ساماندهی و تکمیل طرح توزیع سهام عدالت، انتقال مالکیت این سهام علاوه بر منافع حاصل از آن به مشمولین می باشد که در این راستا نیز دولت لایحه مربوط را با تمرکز برتشکیل صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یعنی صندوق های ETF در بورس  و انتقال سهام از طریق این صندوق ها به مشمولین؛ به عنوان بهترین راهکار ممکن جهت انتقال این مالکیت تهیه و آن را در تاریخ 1396/10/18 به مجلس شورای اسلامی تحویل داده است.

 

آماده سازی و واگذاری بنگاه ها به بخش غیردولتی در راستای کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت
از مهمترین اقدامات انجام یافته توسط سازمان خصوصی سازی در سال 1396 ، آماده سازی و قیمت گذاری 133 بنگاه با ارزش حدود 18 هزار میلیارد تومان جهت عرضه و واگذاری می باشد که از این میزان 110 بنگاه با ارزش بیش از 14.549 میلیارد تومان عرضه شد.

 

افزایش سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاری ها
از جمله مهم ترین ایرادات بر عملکرد خصوصی سازی در سال های گذشته، نوع ماهیت خریداران و سهم پایین بخش خصوصی واقعی بوده است، به نحوی که سهم بخش خصوصی واقعی از کل واگذاری ها در خوش بینانه ترین حالت طی 12 سال و نیم قبل از استقرار دولت یازدهم به حداکثر 18 درصد می رسیده است. این موضوع در ابتدای ا ستقرار دولت یازدهم در سال 1392 مورد آسیب شناسی جدی قرار گفت و اقدامات اصلاحی در نیمه دوم سال 1392 توسط دولت یازدهم جهت رفع این آسیب صورت پذیرفت.

مطابق آمار موجود، طی فعالیت دولتهای یازدهم و دوازدهم سهم بخش خصوصی واقعی در حال افزایش بوده و این سهم به نحو چشمگیری بهبود یافته است. بر این اساس سهم بخش خصوصی واقعی از واگذاریها طی سال 1393 تا 1396/5/15  (دولت یازدهم)، 67.5 درصد و در دوره 1396/5/16 تا 1396/12/29 (دولت دوازدهم) صد درصد حجم کل واگذاری ها بوده است، که نشانگر دستیابی به هدف کیفی واگذاری ها در دولت یازدهم و دوازدهم است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران