پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446626 تاریخ : 1397/11/01-15:25:33
,6,
عمق دانش‌فنی در صنعت خودرو ایران بیشتر از ترکیه است

مدیران شرکت‎های قطعه‎سازی مطرح کردند

عمق دانش‌فنی در صنعت خودرو ایران بیشتر از ترکیه است

اگرچه زنجیره تامین خودروسازی ایران بیش‌از 60درصد به خارج کشور وابستگی دارد و این موضوع در شرایط تحریم بیش‌از پیش این صنعت را رنج می‎دهد اما همواره ظرفیت بالایی برای کاهش این وابستگی وجود داشته که به‌دلایلی بالفعل نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، صنایع خودرو و قطعه‎سازی این‌روزها حال‌وروز خوبی ندارند و این‌امر باعث شده است ظرفیت‎های بالقوه این صنایع تحت‎‌شعاع مشکلات کنونی آن‎ها قرار بگیرد. اگرچه زنجیره تامین خودروسازی ایران بیش‌از 60درصد به خارج کشور وابستگی دارد و این موضوع در شرایط تحریم بیش‌از پیش این صنعت را رنج می‎دهد اما همواره ظرفیت بالایی برای کاهش این وابستگی وجود داشته که به‌دلایلی بالفعل نشده است. از یک‎سو خودروسازان مدعی هستند قطعه‌سازان داخلی حاضر به سرمایه‎گذاری برای افزایش عمق داخلی‎سازی قطعات نیستند و از سوی دیگر، قطعه‌سازان همواره تیراژ پایین و غیراقتصادی محصولات خودروسازان را مانع توجیه‎پذیری سرمایه‎گذاری برای ساخت داخل کردن برخی قطعات می‎دانند. در این میان، کارشناسان صنعت خودرو معتقدند اگر نگاه قطعه‎سازان داخلی به تیراژ ایران‎خودرو و سایپا و دیگر خودروسازان نباشد و تولید برای خودروسازان خارجی را نیز هدف‎گذاری کنند، توسعه داخلی‎سازی برای آن‎ها مقرون به‎صرفه خواهد بود. اما تولید برای آن‎سوی مرزها نیز اما و اگرهایی دارد که گاه فراتر از مسائل اقتصادی است. ازاین‌رو، وقتی در مجالی همچون برجام صنعت خودرو فرصتی برای نفس تازه کردن می‎یابد، نه‎تنها دیگر فرصت‎سوزی‎هایی مانند آن‎چه در مورد جوینت‎ونچر «رنو-ایدرو» اتفاق افتاد، جایز نیست بلکه باید با حداکثر موقعیت‎شناسی و امکان‎سنجی، درصدد فرصت‎سازی‎های مضاعف بود. به‌گفته مدیران ارشد شرکت‎های قطعه‎سازی، خرید دو خط کامل تولید قطعه از ولئو و PSA در دوران برجام مصداق بهره‎گیری حداکثری از فرصت‎های برجام بود.

رضا شاه‎محمدی، مدیر تحقیق و توسعه شراکت‎های بین‎المللی شرکت استام‎صنعت: ایران، هاب تولید کویل منطقه خواهد شد

ما در مجموعه خود تولید دینام و استارت را برای خطوط تولید خودروسازان و بازار خدمات پس از فروش از سال 1378 تحت‌لیسانس ولئو فرانسه آغاز کردیم. همواره به موازات توسعه فرایندهای تولید، تجهیزات تست آزمایشگاهی خود را نیز گسترش داده  و به‎روز کرده‎ایم که نتیجه آن استحصال دانش و فرایندهای طراحی و تولید بوده است. بدین ترتیب، واحدی که با دو خط تولید اصلی و 30 تا40 نفر نیرو کار خود را آغاز کرده بود، امروز با همکاری بهترین برندهای خارجی در مساحتی 25هزارمترمربعی (با 5600مترمربع خط‌تولید) و 740‌نفر نیرو مشغول به تولید محصولاتی همچون استارتر موتور، آلترناتور، موتور فن‌رادیاتور، قفل سوئیچی، قفل مکانیکی در، ترمز در و برف‎پاک‎کن در بالاترین سطوح اتوماسیون صنعتی است که برای برخی از این محصولات ظرفیت تولید 2میلیون قطعه‎ای وجود دارد. پس از تحقق برجام، با توجه برخورداری از پیشینه خوب همکاری با ولئو فرانسه، پروژه عظیم طراحی و تولید محصول کویل (سیم‎پیچ احتراق) در دستور کار قرار گرفت و خط کامل تولید این محصول از فرانسه به ایران منتقل شد که تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد. 
با بهره‎برداری از این خط تولید 2700 مترمربعی، ظرفیت تولید 1.5میلیون کویل برای خودروهای مختلف ایجاد خواهد شد. همچنین برای این خط در قالب قراردادی میان ولئو و PSA هدف‎گذاری صادراتی نیز پیش‎بینی شده است. با راه‎اندازی این خط تولید، امکان طراحی و تولید این محصول برای همه محصولات تولیدی خودروسازان داخلی وجود خواهد داشت. 
در کنار انتقال ماشین‎آلات و تجهیزات خطوط تولید، 10هزار نفرساعت در فرانسه در دپارتمان‎های مختلف تولید، کیفیت، فنی و مهندسی آموزش دیده‎اند و خوشبختانه 95 درصد از مراحل فنی این خط در کشور بومی شده است. درخصوص انتقال دانش فنی 5 درصد باقی‎مانده نیز مشکلی وجود ندارد. گرچه در دوران برجام از کمک بیشتر و سرعت بالاتری در بخش پشتیبانی خارجی برخوردار بودیم، اما درمجموع دانش فنی لازم به داخل کشور منتقل شده و در طراحی و تولید این نوع کویل‎ها نیز از آن‎جا که خود ولئو دیگر تولید نخواهد داشت و خط تولید را به ما واگذار کرده است، ایران هاب تولید کویل منطقه خواهد شد. بدین ترتیب قادر به تامین محصولات جدید همچون پژو2008، پژو301 و سیتروئن سی3 هستیم و تامین‎کننده قطعات برای غرب اروپا و نیز کشورهایی خواهیم بود که محصولات گروه PSA در آن تردد دارند.

حسین شمسایی، مدیرعامل کارخانه فرآوری و ساخت قطعات خودرو ایران: حضور خودروسازان جهانی در ترکیه لزوما به‌معنی انتقال فناوری به این کشور نیست

حرکت در راستای اهداف خودکفایی و صادرات در مجموعه فرآوری و ساخت به 100میلیون دلار صرفه‎جویی ارزی در سال انجامیده و این امکان را فراهم کرده  است که قادر به تولید انواع کمک‎فنر برای خودروهای سواری و تجاری با تکنولوژی روز و تحت دانش‌فنی مانند کره جنوبی باشیم. همچنین وجود آزمایشگاه‎های کالیبراسیون و شیمی در این مجموعه، ما را موفق به تولید محصولاتی عاری از عیب کرده است. درواقع بهره‎گیری از پیشرفته‎ترین ماشین‎آلات و خطوط رباتیک در کنار استفاده از مواداولیه مرغوب، ماشین‎کاری و جوشکاری دقیق متضمن بالا بردن دقت در تولید قطعات خودرو به‎ویژه کمک‎فنر است، قطعه‎ای بسیار دقیق و حساس که از لوازم ایمنی خودرو به شمار می‎آید و علاوه‌بر فرایند تولید تخصصی، نیاز بررسی کامل در ایستگاه‎های کنترل کیفی دارد. در دیگر شرکت ما (طاها) که تولیدکننده مجموعه جعبه‎فرمان است، آزمایشگاه مجهزی ایجاد شده که قادر به تست و آزمایش قطعات ساخت کارخانه‎های دیگر است. درخصوص اکتفا نکردن به کار با شرکت‎های داخلی نیز باید گفت ما با تولید 100 نوع محصول و داشتن بالاترین تنوع محصولات در کشور، مشتریان داخلی و خارجی بسیاری داریم، نه‎تنها ایران‎خودرو، سایپا، بهمن، ایکاپ، ساپکو و بازار مصرفی قطعات یدکی کشور مشتری ما هستند بلکه از کشورهای CIS، عراق، سوریه، روسیه، اوکراین، آذربایجان، قزاقستان و حتی ترکیه نیز مشتری خارجی داریم. در همین جا باید این نکته را تصریح کنم عمق دانش‌فنی در صنعت خودرو ایران بیشتر از ترکیه است. گرچه در ترکیه کارخانه‎های خارجی بسیاری تاسیس شده است اما این لزوما به معنای انتقال فناوری به صنعت خودرو این کشور نیست. برخی کارخانه‎هایی که برای کاهش هزینه‎های تولید خود در خاک این کشور مستقر شده‎اند، پس از مدتی خطوط تولیدشان را برچیده‎اند. ما برای صادرات به ترکیه که خود سردمدار میزبانی خطوط تولید قطعات خودروسازان خارجی در منطقه است، توانسته‎ایم برند EMG را در این کشور ثبت کنیم. چراکه این کشور تنها براساس استانداردهای تعیین‎شده خود (TSE) اجازه ورود کالا می‎دهد. برند دیگری را نیز در روسیه به‌نام TUC  ثبت کرده‎ایم که این برند ما را برای صادرات به حوزه کشورهای CIS کمک کرده است. بدین ترتیب درخصوص اشتغال‎زایی در گروه تخصصی تعلیق و انتقال قدرت که شامل سه کارخانه مستقر در استان گیلان با 138میلیون دلار گردش مالی و 20‌میلیون دلار صادارت است، 900 نفر اشتغال مستقیم و 5هزارنفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده‎ایم و تیراژ تولید ما نیز درحال‎حاضر سالانه 4میلیون و 200هزار قطعه کمک‎فنر است که البته قابلیت افزایش به 8‌میلیون قطعه را دارد. قدم بزرگ ما خرید خط کامل تولید کمک‎فنر از گروه PSA فرانسه است که پس از راه‌اندازی آن ظرفیت تولید ما به 22‌میلیون قطعه خواهد رسید. ازسوی‌دیگر، ما با هدف‎گذاری تامین صددرصدی نیاز داخل، 100پروژه را تعریف کرده‎ایم. البته فرآوری و ساخت نیز مانند دیگر واحدهای قطعه‎سازی با مشکلات ناشی‌از تحریم‎ها مانند کاهش تیراژ تولید خودروسازان، افزایش هزینه مواد اولیه، بخشنامه‎های پیاپی و متناقض دولتی، مشکلات ترخیص مواد اولیه و قطعات نیم‎ساخته از گمرک و موانع انتقال ارز حاصل از صادرات خود به کشور روبه‌رو است اما تلاش کرده‎ایم با مدیریت هزینه‎ها، افزایش بهره‎وری و کاهش اتلافات در برابر تعدیل نیرو مقاومت کنیم و جز در قالب «بازنشستگی بدون جایگزین» کاهش نیرو نداشته باشیم. هرچند درخصوص مشکلاتی همچون کاهش تولید خودروساز کاری از دست ما ساخته نیست و ساعت کاری خطوط 24ساعته ما به کمتر از نصف تقلیل یافته است. از سوی دیگر، همچنان در انتظار اصلاح قراردادهای خود با خودروسازان هستیم که فعال‎ماندن خطوط تولید خودروسازان در گرو آن است زیرا کمک‎فنر، دیسک و صفحه‎کلاچ به‎مثابه زهِ بغل نیستند که با حذف آن تولید خودرو همچنان ممکن باشد.

علی پوررضا، مدیرعامل شرکت پایاکلاچ: ارز حاصل از صادرات باید به تامین نیازهای وارداتی تولیدکننده تعلق بگیرد

ما مجموعه خود را در سال 1375 به‎عنوان یک خط تولید تحت‌لیسانس ساکس آلمان احداث کردیم اما سه‌سال بعد پیرو سیاست‎های دولت در صنعت خودرو، تحت‌لیسانس شرکت ولئو فرانسه قرار گرفتیم و به عنوان تنها گزینه تامین‎کننده کیت کلاچ رنو فرانسه مطرح شدیم. درحال‎حاضر این شرکت 70 نوع محصول تولید می‎کند که هم خطوط تولید و هم بازار لوازم یدکی را پوشش می‎دهد. 
این محصولات سهم 70 تا 80 درصدی در تامین نیاز خودروسازان دارند. تاکید ما همواره بر بخش تحقیق‎وتوسعه و مهندسی معکوس بوده است و با این رویکرد توانسته‎ایم گرید B رنو-نیسان را اخذ کنیم که اجازه می‌دهد محصولات کیت کلاچ تولیدشده در زنجیره این شرکت در سرتاسر دنیا توزیع شود. سالانه 1.3میلیون کیت کلاچ و 3.6میلیون کلاچ در این مجموعه تولید می‎شود که علاوه بر پوشش بیش از نیمی از نیاز کشور، بخش قابل‌توجهی از آن به کشورهای CIS، عراق و سوریه صادر می‌شود. اما از آن‎جا ارز حاصل از این صادرات را در سامانه نیما عرضه می‎کنیم، کمکی به حل مشکل تامین ارز مورد نیاز خودمان برای امور وارداتی نمی‎کند. چراکه ما نمی‎توانیم در شمار متقاضیان آورده ارزی خودمان قرار بگیریم و این ارز پس از تایید خواهان توسط بانک عامل واگذار به‎غیر می‎شود. این در حالی است که در اغلب موارد، ایجاد خط اعتباری برای تامین نیاز متقابل از بازار صادراتی نیز به‌دلیل نبود مواد اولیه و قطعات موردنیاز ما در این بازارها کمکی به حل این مشکل نمی‎کند. در نتیجه چاره‎ای جز واریز پول و انتظار برای تخصیص اعتبار در سامانه نیما نداریم و نمی‎توانیم از تراز ارزی خود برای تامین نیازمان کمک بگیریم.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 356
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران