پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513297 تاریخ : 1399/02/31-17:01:36
,13,
عسل دارای استاندارد اجباری می شود

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری:

عسل دارای استاندارد اجباری می شود

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور از اجباری شدن استاندارد تولید عسل در کشور خبرداد و گفت: اجباری شدن استاندارد این محصول نه تنها در افزایش کیفیت موثر است بلکه موجب کاهش عرضه عسل های تقلبی و بی کیفیت در بازار می شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مشیر غفاری روز چهارشنبه در نشست خبری روز جهانی زنبور عسل (20 می) و تشریح اهم فعالیت ها و برنامه های تولیدی در سال جهش تولید که در معاونت امور تولیدات دامی این وزارتخانه برگزار شد افزود: طی مذاکرات متعدد با سازمان ملی استاندارد تلاش داریم استاندارد اجباری عسل امسال عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه اجباری شدن استاندارد عسل می تواند در کاهش عسل تقلبی در بازار موثر باشد اظهارداشت: با اجرای استاندارد اجباری و استفاده از تکنولوژی می توان تضمینی برای عرضه عسل طبیعی از تقلبی در بازار ایجاد کرد تا مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری این محصول را خریداری و مصرف کنند.

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی نقشی در کنترل عرضه عسل تقلبی در بازار ندارد اما برای تشخیص عسل تقلبی از طبیعی با دانشگاه شهید بهشتی وارد مذاکره شده ایم تا از طریق روش ها و دستگاه های ارزان تر به این مهم دست پیدا کنیم زیرا اکنون دستگاه های تشخیص عسل طبیعی گران هستند.

غفاری با بیا ن اینکه از شرکت های دانش بنیان در زمینه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی حمایت می کنیم ادامه داد: در صورتی که عسل تولیدی کشور کد شناسه دریافت کند مصرف کنندگان از طریق ثبت بارکد می توانند نسبت به عسل خریداری شده اطمینان حاصل کنند.

رشد 24 درصدی تولید عسل نسبت به سال 97

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری تصریح کرد: سال گذشته بیش از 112 هزارتن عسل و سه هزارو 288 کیلوگرم ژل رویال در بیش از 10 میلیون و 500 هزار کلنی و حدود 100 هزار زنبورستان در کشور تولید شد که تولید عسل، کلونی و زنبورستان نسبت به سال گذشته به ترتیب رشد 24 درصدی، 26درصدی و 15 درصدی را نشان می دهد.

به گفته وی، طبق آمار سال 97 نزدیک 90 هزارتن عسل در هشت میلیون و 400 هزار کلونی و 88 هزار زنبورستان تولید شده بود.

غفاری اظهار داشت: اکنون سرانه مصرف عسل در ایران حدود یک کیلو و 300 گرم است که با سرانه مصرف جهانی تفاوت چندانی ندارد اما کشور ما قابلیت علاوه بر تولید عسل قابلیت سایر محصولات همچون ژل رویال، زهر زنبور عسل، موم را دارد.

وی اضافه کرد: سال 97 میزان تولید موم حدود یک هزار و 460 تن بود که در سال 98 این میزان تولید به دو هزار و 223 تن با 134 درصد رشد رسید.

وی افزایش تولید عسل و محصولات جانبی را نیازمند ایجاد زنجیره تولید توسط تشکل ها ، تعاونی ها و اتحادیه عنوان کرد.

ایران همچنان رتبه چهارم تولیدکننده عسل جهان

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور گفت: طبق آمار سال 2017 فائو ایران از لحاظ تولید عسل بعد از کشورهای چین، ترکیه و آرژانتین و از لحاظ کلونی پس از هند، چین و ترکیه رتبه چهارم جهان را داراست.

غفاری با اشاره به اینکه سرشماری زنبورستان های ایران هر ساله در مهرماه انجام می شود افزود: آمار سرشماری جدید به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ارسال شده است.

وی میانگین عملکرد تولید هر کندو زنبور عسل را بین 10 تا 11 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: عملکرد تولید در واحد سطح یعنی کلونی های زنبور عسل باید افزایش پیدا کند.

پتانسیل کشور برای صادرات 5 هزارتن عسل

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری با بیان اینکه کشور پتانسیل صادرات سالانه بالغ بر 5 هزارتن عسل را داراست اظهار داشت: افزایش صادرات عسل از جمله برنامه های امسال وزارت جهاد کشاورزی است که باید محقق شود.

غفاری با بیان اینکه ایران به دلیل وضعیت اقلیمی متفاوت دارای 53 نوع عسل از گیاهان و خاصیت های شناخته شده است تصریح کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی و تولید صنعت زنبورداری کشور پتانسیل صادرات عسل به کشورهای مختلف را دارد این درحالیست که سال گذشته این محصول به شکل محدود به کشورهای عراق و ترکیه صادرات شد.

به گفته وی، اکنون اگر در جنوب کشور کریدور صادراتی ایجاد شود عسل کنار چند برابر قیمت در کشورهای عربی به فروش می رسد.

استقرار زنبورستان ها در عرصه های طبیعی

مجری طرح ملی توسعه زنبورداری کشور تصریح کرد: طی سالهای اخیر به دلیل محدودیت منابع طبیعی استقرار زنبورستان ها در این عرصه ها ممکن نبود اما به تازگی طی توافقی با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری شرایط برای حضور زنبورستان ها در عرصه های طبیعی فراهم شده است.

به گفته وی، این اقدام علاوه بر استفاده زنبور عسل از عرصه های طبیعی است بلکه عملیات گردافشانی در عرصه های طبیعی توسط این موجود انجام خواهد شد.

غفاری از راه اندازی ستاد زنبور عسل در وزارت جهاد کشاورزی خبرداد و گفت: زنبورستان های باید بتوانند از عرصه های زراعی، باغی، زیست محیطی و عرصه های قابل بهره برداری استفاده کنند.

برنامه اصلاح نژاد ملکه زنبور عسل

غفاری گفت: ملکه زنبور عسل ایرانی برای جهش تولید در واحد سطح ( کلونی ) باید اصلاح نژاد شود به همین منظور سال گذشته هفت ایستگاه اصلاح نژاد زنبور عسل در دست واگذاری به تشکل های زنبورداری قرار گرفت که انتظار می رود تشکل ها از این واگذری استقبال کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 290
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران