پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 314759 تاریخ : 1396/11/11-18:05:34
,10029,
عرضه نوشیدنی بدون برچسب اصالت و سلامت ممنوع

عرضه نوشیدنی بدون برچسب اصالت و سلامت ممنوع

معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نوشیدنی‌های وارداتی که فاقد برچسب اصالت و سلامت باشند فاقد استانداردهای لازم بوده و عرضه آن‌ها ممنوع است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا موسی‌زاده  در گفتگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره واردات قاچاق انواع آبمیوه پرداخت و با بیان اینکه از نظر میزان و ارزش، قاچاق انواع آبمیوه نسبت به سایر گروه‌های کالایی در حد بسیار پایین‌تری قرار دارد، ادامه داد: با این وجود به علت سلامت محور بودن کالاهای مربوطه، این بخش همیشه مورد توجه ویژه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.

معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: کالاهای متعددی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هدف‌گذاری شده و در حال رصد وضعیت این کالاها بوده و هستیم و به‌طور کلی گروه کالاهای سلامت‌محور شامل فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی فارغ از نظر میزان قاچاق، به دلیل حساسیت موضوع سلامت جامعه جزو اولویت‌های مبارزه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و هست.


جریمه 10 برابری برای واردات این کالای ممنوعه
وی با تاکید بر اینکه برای این گروه کالایی قانون به‌درستی بسیار سختگیرانه وضع شده، اظهار کرد: ماده 27 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه اجرایی آن به این مهم بدرستی پرداخته است. چنانچه کالای سلامت‌محور فاسد و بدون قابلیت مصرف انسانی تشخیص داده شود، قاچاق این گروه کالایی در حکم قاچاق محصولات ممنوعه خواهد بود و ضمن مجازات حبس و ضبط کالای قاچاق تا 10 برابر جریمه‌ نقدی برای متخلفین درنظرگرفته شده است. ضمنا برابر قانون کالاهای مکشوفه نیز با حساسیت بالا منهدم می‌شود.

معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف در پاسخ به این سؤال که چگونه در بازارهای کشور شاهد حجم بالایی از نمونه‌های آبمیوه عربی هستیم و از سوی وزارت صمت تأکید می‌شود مجوزی در این بخش صادر نشده است؟ توضیح داد: واردات هرگونه اقلام سلامت‌محور (که آبمیوه‌ها نیز جزیی از آن است) منوط به مجوز وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) است و برای آبمیوه‌های عربستانی هیچ مجوزی صادر نشده لذا قاچاق قطعی است.


ریسک بالای حمل‌ و نقل آبمیوه‌های قاچاق
موسی‌زاده افزود: البته لازم است مردم بدانند با توجه به اینکه این اقلام خوراکی و آشامیدنی به شکل قاچاق وارد می‌شوند فاقد شرایط لازم نگهداری و حمل بوده و دارای خطرپذیری بالایی هستند.

وی همچنین اظهار کرد: در خصوص نوشیدنی‌ها، اعم از آب‌های آشامیدنی، نوشابه‌های انرژی‌زا و آبمیوه‌های غیر مجاز، ورود این کالاها به کشور بیشتر از طریق مرزهای آبی جنوب صورت می‌گیرد. گستردگی مرزهای آبی و عدم نظارت کافی از علل ورود این کالاها به کشور است. این کالاها پس از ورود از استان‌های جنوبی به استان‌های داخلی منتقل و به دلیل قیمت بالا، بیشتر در فروشگاه‌هایی که اصطلاحا به فروش کالاهای لوکس و گران‌قیمت می‌پردازند عرضه می‌شود.
وی درباره آبمیوه‌های عربی موجود در بازار گفت: در مورد کشور عربستان، این کشور خود دارای اراضی وسیع کشاورزی نیست. آن‌ها مواد اولیه اعم از کنستانتره و غیره را وارد می‌کنند، به همین دلیل اقبال مصرف‌کنندگان به مصرف این نوع کالاها تعیین کننده است و اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی در این خصوص نیازمند اهتمام تمامی دستگاه‌ها و رسانه‌های خبری است.
او در خصوص پیشگیری و مقابله با قاچاق این کالا افزود: حساسیت لازم توسط ستاد به عنوان سیاست‌گذار و ناظر بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سازمان غذا و دارو، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده و موضوع به شکل ویژه نیز در دستور کار کمیسیون‌های استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار داده شده تا با هماهنگی و همکاری رده‌های اجرایی سازمان‌های مربوطه در سطح استان‌ها (از جمله سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و نیروهای امنیتی و انتظامی) اقدامات کنترلی لازم را داشته باشند.


چرا قاچاق آبمیوه صفر نمی‌شود؟
معاون مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه حساسیت این نظارت‌ها در استان‌های جنوبی بیشتر است، خاطرنشان کرد: با این وجود تا زمانی که صرفه اقتصادی و کشش بازار در مصرف این نوع کالاها وجود داشته باشد قاچاق آن نیز به صفر نخواهد رسید و کاهش قاچاق نیازمند بهبود کیفیت تولید نوشیدنی‌های داخلی در کنار اقدامات فرهنگی و اهتمام عموم مردم به حمایت و استفاده از کالاهای تولید داخل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ستاد به طور جدی پیگیر عملیاتی‌شدن نظام رهگیری و ردیابی کالاها از جمله کالاهای سلامت‌محور بوده و هست و سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از اعضای ستاد در حال اجرا و پیشبرد طرح رهگیری و ردیابی کالاهای سلامت‌محور است.


خرید نوشیدنی بدون برچسب اصالت و سلامت  ممنوع
موسی‌زاده برچسب‌گذاری کالاهای سلامت‌محور را از جمله اقدامات صورت گرفته درا ین بخش دانست و گفت: برای مثال در خصوص فرآورده‌های دارویی برچسب‌گذاری داروها به ‌انجام رسیده است و در سایر گروه‌های کالایی از جمله مواد غذایی در حال انجام است. الزام به برچسب‌گذاری تمام نوشیدنی‌های وارداتی توسط سازمان غذا و دارو نیز انجام شده و نوشیدنی‌های وارداتی که فاقد برچسب اصالت و سلامت باشند غیرمجاز و فاقد استانداردهای لازم محسوب می‌شوند. انتظار ما این است که تا پایان سال زنجیره رهگیری و ردیابی کالاهای سلامت‌محور تکمیل شود.

وی در پایان به نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح اشاره و اظهار کرد: از جمله نقاط ضعف طرح اصالت و سلامت آن است که اطلاع‌رسانی مناسبی انجام نشده و عموم مردم از آن مطلع نیستند و استعلام از سامانه اصالت و سلامت(TTAC) در حد بسیار پایینی است.

استعلام از این سامانه از طریق ارسال کدرهگیری محصول به شماره پیامکی 20008822 و یا استعلام از طریق سایت سامانه و نرم افزار قابل نصب بر روی تلفن‌های همراه که بر روی سایت سامانه قرار دارد قابل انجام است. اطلاعات بیشتر در این خصوص نیز بر روی سایت www.TTAC.ir و سایت سازمان غذا و دارو وجود دارد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 259
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران