پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 350832 تاریخ : 1397/03/27-16:24:24
,8,12,
عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار

گزارش

عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار

عرضه اولیه عمومی، سهام برخی از شرکت‌ها است که برای اولین بار در بازار بورس عرضه عرضه‌های اولیه در بورس مانند طلا است یعنی ما هرچیز بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کرده‌ایم.

به گزارش بانک و صنعت ، یکی از  مهم ترین اتفاقاتی که هرازگاه در بورس اوراق بهادار تهران رخ می‌دهد و باعث جنب و جوش بیش از حد معمول در میان سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس می‌شود، عرضه اولیه عمومی سهام برخی از شرکت‌ها است که برای اولین بار در بازار بورس عرضه می‌شوند. به همین علت دانستن این که عرضه اولیه چیست برای تازه کاران بازار بورس بسیار مهم است.

عرضه اولیه همانند طلا است
خیلی‌ها اعتقاد دارند که عرضه‌های اولیه در بورس مانند طلا است یعنی ما هرچیز بخریم به احتمال خیلی بالایی سود کرده‌ایم، واقعیت هم همین است. در چند سال گذشته می‌توان گفت تمامی عرضه‌های اولیه دارای سود بوده‌اند در ذیل توضیحاتی را در خصوص آشنایی با عرضه اولیه ملاحظه می نمایید.

 

عرضه اولیه
شرکت ها در هنگام ثبت نزد سازمان ثبت شرکت‌ها در چندین دسته قرار می‌گیرند. شرکت‌های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف. در اینجا شرکت‌های سهامی مورد بحث ما هستند.

 

عرضه اولیه چیست؟
به عرضه شرکت‌های سهامی عام در بورس، اصطلاحا عرضه اولیه گفته می‌شود. به صورت کلی در بازار سرمایه، سهام شرکت‌ها در سه بازار مورد معامله قرار می گیرند:

بازار اولیه: بازاری است که در آن، سهام یک شرکت برای بار اول مورد معامله قرار می‌گیرد و شرکت‌هایی که عرضه اولیه می‌شوند، معاملاتشان برای اولین بار در این بازار ثبت می‌گردد. از دیگر معاملات این بازار، پذیره نویسی سهام شرکت‌ها می‌باشد و ازین رو شرکت‌هایی که هنوز در فرآیند ثبت شرکت قرار دارند نیز، گواهی پذیره نویسی خود را در این بازار در دسترس مردم قرار می‌دهند.

بازار ثانویه: بعد از اینکه سهام شرکت‌ها در بازار اولیه، در دسترس عموم مرد قرار گرفت، معاملات این اوراق در بازار ثانویه پیگیری می‌شود و خریداران و فروشندگان در این بازار به رقابت می‌پردازند. در این بازار، سهام با نماد شرکت به همراه عدد 1 معامله می‌شود.

بازار معاملات بلوکی: معاملات بلوکی به معاملات اطلاق می شود که در آن عموما کمتر از 1درصد از سهام شرکت مورد معامله قرار می‌گیرد. معاملات شرکت‌ها در این بازار با نماد به همراه عدد 2 دنبال می شود، لازم به ذکر است در بیشتر اوقات خریداران و فروشندگان بلوک سهام، سرمایه گذاران حقوقی هستند و البته منعی برای حضور اشخاص حقیقی در این معاملات وجود ندارد.

بازار معاملات عمده: در این بازار معاملات عمده سهام شرکت‌ها صورت می‌گیرد. این معاملات که عمدتا بیشتر از 5 درصد از سهام شرکت‌های کوچک یا بیشتر از 1 درصد سهام شرکت های بزرگ را شامل می شود، مدتی قبل از انجام معامله توسط شرکت بورس و فرابورس اطلاع رسانی می شود و معاملات شان در نماد شرکت به همراه عدد 4 پیگیری می‌شود.

با این تفاسیر برای ورود سهام یک شرکت به بازار بورس، اصطلاحا سهام آن شرکت عرضه اولیه می‌شود و سهامدار عمده (مالک شرکت) برای ورود شرکتش به بازار سرمایه بین 5 تا 10 درصد از سهام شرکت را در بازار عرضه می‌کند و هر سرمایه گذار با کد بورسی خود می‌تواند برابر با سهمیه‌های اعلامی، بخشی از سهام شرکت را خریداری کند. به این عملیات اصطلاحا عرضه اولیه ی سهام یک شرکت می شود و سهام شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه معامله می‌شود.

عرضه اولیه سهام شرکت ها در سراسر دنیا به روش های مختلفی انجام می شود. در کشور ما به دو صورت انجام می شود: عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ و عرضه اولیه به روش حراج.

 

عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ و حراج
در عرضه به روش حراج همه چیز تفاوت دارد. در این روش محدوده ی قیمت سهام، حداکثر سهمیه هر کد و زمان عرضه از دو روز قبل از عرضه ی اولیه در سایت شرکت بورس یا شرکت فرابورس طی اطلاعیه ای اعلام می شود و سرمایه گذاران مطابق با رویه ی اعلام شده در روز عرضه اولیه، اقدام به ارسال سفارش می کنند.

در عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ، تعداد سهامی که هر سرمایه گذار موفق به خرید آن می شود کمتر از روش حراج می باشد چرا که در این روش بدون توجه به زمان ارسال سفارش، با توجه به تعداد سفارش به سرمایه گذاران سهمیه ای تخصیص داده می شود و ازین رو تمامی کسانی که در سقف قیمت مجاز سفارش خرید گذاشته بودند، موفق به خرید سهام می شوند.

 

روش جدید
رویه عرضه اولیه به روش ثبت سفارش، روش جدید خرید عرضه اولیه است و تمامی سفارشات منجر به خرید سهام می شود و با توجه به سادگی ارسال سفارش، استقبال بسیار بالایی از آن صورت گرفته است و روز به روز بر تعداد خریداران سهام به روش ثبت سفارش افزوده می‌شود و ازین رو سهمیه اختصاص یافته به هر کد معاملاتی رو به کاهش می باشد.

 

چطور عرضه اولیه بخریم
تنها لازم است در عرضه ی اولیه به پیام های نهاد ناظر بازار توجه کنیم و بر اساس این که عرضه به روش ثبت سفارش باشد یا به روش حراج، اقدام به ارسال سفارش نمایید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 340
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران