پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 497037 تاریخ : 1398/11/05-14:34:11
,13,
طرح شبکه آبیاری غرب کشور نیازمند 1400 میلیارد تومان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اعلام کرد:

طرح شبکه آبیاری غرب کشور نیازمند 1400 میلیارد تومان

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اکنون برای اجرای طرح شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور یک هزارو 400 میلیارد تومان کسری منابع مالی دارد که با تامین آن در مدت 6 تا هشت ماه آینده این پروژه نهایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمد جواد صالحی نژاد روز شنبه در نشست خبری خود به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر در خصوص تشریح اهم فعالیت ها و برنامه های فنی و زیربنایی و اشتغالزایی بخش کشاورزی سالجاری که در محل این موسسه برگزار شد افزود طرح آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم مورد توجه قرار گرفت و این طرح از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شد و اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی، متناظر با شبکه‌های اصلی رودخانه‌های غرب و شمال غرب کشور در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این طرح در سطح 227 هزارو 330 هکتار از سال 94 شروع شده و تاکنون بیش از  203 هزار هکتار در بخش شبکه های فرعی انجام شده و مابقی در سطح 85 درصد در حال پیشرفت است.

مجری طرح شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اظهارداشت: با همکاری وزارت نیرو و تامین آب این منطقه، از این میزان 54 هزار هکتار زیرکشت محصولات کشاورزی رفته است.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور حفظ، مهار و تنظیم آبهای کشور است، گفت: اجرای این طرح ایجاد اشتغال برای 200 هزار نفر در سطح 227 هزار هکتار را در پی دارد.

صالحی نژاد تصریح کرد: همچنین با تامین آب مورد نیاز سطح 165 هزار هکتار اراضی دیم به اراضی آبی تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اولیه از اجرای این طرح، کنترل هفت میلیارد مترمکعب آب است گفت: پیش بینی شده  از این میزان 5.6 میلیارد مترمکعب برای مهار آبها صرف شود.

صالحی نژاد یادآور شد: رقم 1.8 میلیارد مترمکعب از میزان 5.6 میلیارد متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: این طرح در سه حوزه آبریز غرب کشور شامل استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از آذربایجان‌غربی در سطح  112 هزار و  244 هکتار، در حوضه رودخانه ارس شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در سطح 110 هزار و 800 هکتار و در  حوضه آبریز رودخانه اترک شامل استان‌های شرقی شامل گلستان، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی بود، در سطح چهار هزارو 200 هکتار اجرایی شده است.

به گفته وی، بیشترین سطح اجرا مربوط به استان آذربایجان‌غربی در سطح بیش از 61 هزار هکتار است.

افزایش 3.5 میلیون تنی تولیدات کشاورزی خوزستان طی دو سال گذشته

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام در سطح 550 هزار هکتار در دو مرحله تصویب شده بود که فاز نخست آن  در سطح 295 هزار هکتار  سال گذشته به بهره برداری رسید  و در سال زراعی جاری برای اجرای مرحله دوم طرح در سطح 255 هزار هکتار اقدامات لازم صورت گرفته و وزارت نیرو آب مورد نیاز آن را باید تامین کند. 

صالحی نژاد  تصریح کرد: با اجرای بخشی از این طرح در تابستان امسال تولید برنج خوزستان به بیش از 500 هزارتن  رسید که هزینه های طرح را تامین کرد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به دستاوردهای این طرح ها گفت: احیای دشت های خوزستان و ایلام طی دو سال گذشته علیرغم خشکسالی و سیلاب ها تاکنون 3 میلیون و 500 هزارتن افزایش تولید را در پی داشته است.

صالحی نژاد افزود: به طور قطع با اتمام کامل این طرح 550 هزار هکتاری، بیش از 9 میلیون تن افزایش تولیدات کشاورزی و 300 هزار اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم خواهیم داشت که در افق طرح بیش از 16 هزار میلیارد تومان افزایش درآمد کشاورزان را  در پی دارد.

اتمام نصب تجهزات 46 هزار هکتار اراضی دشت سیستان تا پایان سالجاری

مجری طرح آبیاری دشت سیستان گفت: طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از ارضی دشت سیستان 97 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه از این میزان طرح در دست اجرا،  تجهیزات 22 هزار هکتار نصب شده است افزود: طبق برنامه باید تا پایان بهمن ماه نصب تجهیزات به 27 هزار هکتار برسد و تلاش  داریم  تا پایان سال 46 هزار هکتار از این اراضی مجهز شوند.

صالحی نژاد ادامه داد: تلاش ما  در این طرح این است که انتقال آب را در قطعات 5 هکتاری و با توجه به تقاضا نصب سیستم های نوین آبیاری را  در مزارع اجرایی کنیم به طوری که تاکنون مطالعت بیش از 12 هزار هکتار در داخل مزارع صورت گرفته و پیمانکارانی تعیین شده اند.

به گفته وی، بنابراین بیش از چهار هزار هکتار اجرای سیستم های نوین آبیاری انجام شده است و امیدواریم با افزایش تقاضای مردم در داخل مزارع سیستم های نوین آبیاری نصب شود.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر اضافه کرد: با اجرای طرح سیستان 65 هزار بهره بردار از این طرح استفاده خواهند کردکه علاوه بر تولید و  اشتغال پایدار تثبیت جمعیت را برای این منطقه به همراه خواهد داشت.

صالحی نژاد اضافه کرد: بیش از 90 درصد نیروهای بومی در بخش مشاور، تولید کننده و پیمانکار فعالیت دارند به نحوی که در دشت خوزستان در اوج فعالیت ها بیش از 9 هزار  و 700 نفر، در شبکه های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور از هفت هزارو 300 نفر بیش از 87 درصد و در طرح سیستان افراد بومی سهم عمده ای دارند.

وی براین باور است که با اجرای طرح های مزبور می توانیم از کشاورزی معیشتی به کشاورزی اقتصادی مراجعت کنیم، که تثبیت جمعیت در مناطق مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مجموع  823 هزارو 330 هکتار آبیاری دشت سیستان، احیای دشت خوزستان و ایلام  و آبیاری و زهکشی حوزه غرب و شمال غرب کشور در دستور کار قرار دارد که از این میزان  550 هزار هکتار مربوط به اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی دشت خوزستان و ایلام، 46 هزار هکتار دشت سیستان و 227 هزار و 330 هکتار مربوط به  رودخانه های غرب و شمال غرب کشور است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 269
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران