پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 463406 تاریخ : 1398/02/08-11:12:05
,23,17,
طرح جامع مالیاتی زیربنای تحول نظام مالیاتی

یادداشت

طرح جامع مالیاتی زیربنای تحول نظام مالیاتی

تمام کشورهای دنیا همواره به دنبال ایجاد منابع درآمدی پایدار هستند تا بتوانند به دور از نوسانات جهانی حاشیه امنی برای سیستم اقتصادی کشور خود ایجاد کنند، از این رو به انجام اصلاحات اساسی در ساختار سازمانی، قوانین و سیستم‌های مالیاتی خود اقدام می نمایند. این ماموریت در کشور ما برعهده سازمان امور مالیاتی قرار داده شده است. بر همین اساس وظیفه این سازمان، شناسایی و وصول دقیق درآمدهای مالیاتی از طریق اجرای صحیح مقررات با بکارگیری مناسب‌ترین رویه‌ها و فناوری‌های نوین است.

بانک و صنعت، سازمان امور مالیاتی کشور همسو با تحولات حوزه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، در پی ایجاد تغییرات اساسی در قوانین و ساختار مبتنی بر شرایط جدید است; بنابراین تدوین «طرح جامع مالیاتی» متناسب با این شرایط بوده است. هدف از تدوین این طرح، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و مکانیزاسیون در نظام مالیاتی و ایجاد نظام جامع اطلاعات مالیاتی در کشور بوده به‌طوری که میزان رضایتمندی صاحبان منافع افزایش و هزینه‌های اجرایی عملیات مالیاتی کاهش یافته و همچنین با جلوگیری از فرار مالیاتی به میزان درآمدهای مالیاتی افزوده شود.

این طرح به‌ عنوان مبنای تحول همه‌جانبه نظام مالیاتی کشور تاکنون دستاوردهای مختلفی داشته که ایجاد بانک اطلاعات مودیان و توسعه خدمات الکترونیکی ازجمله آن‌ها است. ارائه خدمات مطلوب مالیاتی به نحوی که مودی بدون ترک محل کسب‌وکار خود و در کمترین زمان ممکن بتوانند تکالیف قانونی خود را از طریق پورتال اینترنتی و بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی انجام دهد، همواره جزو اهداف نظام مالیاتی بود که هم‌اکنون بخش‌های عمده ‌ای از آن محقق شده است. درحال حاضر مودیان در رابطه با ثبت‌نام و تشکیل پرونده، ارائه اظهارنامه در منابع مالیاتی مختلف، پرداخت مالیات، ارائه صورت معاملات فصلی، ارائه فهرست‌های مالیات حقوق و... از این خدمات برخوردار هستند. 
مهمترین دستاوردهای کیفی طرح جامع مالیاتی، افزایش کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی، شفاف شدن اقتصاد کشور و افزایش رضایت‌مندی مودیان مالیاتی است که در نهایت همه این دستاوردها، نظام مالیاتی را به سمت و سوی اجرای عدالت مالیاتی به عنوان مهمترین آرمان این نظام رهنمون می سازد.
با اجرای طرح جامع مالیاتی و با تکیه بر اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات مودیان، سازمان امور مالیاتی کشور رویکرد و سیاست خود را برای تحقق درآمدهای مالیاتی بر عدالت محوری گذاشته و به سمت مبارزه جدی با فرار مالیاتی و همچنین شناسایی مودیان خارج از تور مالیاتی حرکت کرده است. این سیاست در شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به امنیت، ثبات و حمایت ویژه دارد، بسیار پراهمیت است و در کنار این موضوع، حتی مشوق های متعددی برای حمایت از تولید و رونق اقتصادی در قوانین مالیاتی پیش بینی شده است. 
همچنین شواهد حاکی از آن است که با استفاده از پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی به عنوان یکی از سامانه های طرح جامع مالیاتی و با تقویت و افزایش سیستم‏ های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی نیز سرعت یافته است بطوریکه آمار و گزارشات منتشره سازمان نشان می دهد از سال 1395 با تکیه بر اطلاعات این پایگاه، ضمن شناسایی مودیان مالیاتی جدید، مالیات حقه از آنان اخذ می شود. 
در پایان یادآور می شود بهترین شیوه مبارزه با فساد و فرار مالیاتی تجهیز سازمان امور مالیاتی به سیستم‎های مکانیزه و هوشمند است. با الکترونیکی شدن فرایندها، عملا رابطه ممیز و مودی به کمترین میزان خود تنزل یافته و باعث می‎شود سستی در رفتار و فساد در عمل رخ ندهد. به بیان دیگر، الکترونیکی شدن فرآیندها، باعث حذف ارتباط رو در‎ رو و مستقیم میان کارکنان سازمان و ارباب رجوع و در نتیجه کاهش فساد و هزینه‎ها و افزایش بهره وری و رضایتمندی مودیان می‎شود. هم اکنون بخش عمده ای از این اهداف با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی فراهم گشته است.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 234
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران