پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 446215 تاریخ : 1397/10/26-18:24:16
,17,21,
طرح تغییر ساختار بودجه سنواتی آماده است

جلالی:

طرح تغییر ساختار بودجه سنواتی آماده است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس می گوید متهم کردن دولت و مجلس درخصوص مسائل بودجه ای، اقدام درستی نیست و باید برای تغییر ساختار بودجه کشور طرحی نو دراندازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت،  کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلسبا اشاره به انتقاداتی که به مجلس برای تغییر در لایحه بودجه سنواتی وارد می شود، گفت: لایحه بودجه توسط دولت تدوین می شود و عمدتا مجلس نقش خیلی زیادی در تغییرات ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: لایحه عمدتا دو بخش است یک بخش ماده واحده و تبصره های لایحه است، عمدتا مجلس سرگرم این ها می شود بخش دوم که مربوط به ردیف ها است، اصل بودجه محسوب می شود که براین اساس عددی که به سازمان ها، نهادها و وزارتخانه ها در بودجه تعلیق می گیرد در ردیف ها مشخص می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه تا به حال مجلس کمتر به ردیف های بودجه ورود پیدا کرده است، اظهار داشت: معمولا اعضای کمیسیون تلفیق درصدی به ردیف های لایحه بودجه سنواتی ورود پیدا می کنند، اما تا امروز که بنده در مجلس هستم 19 بودجه بررسی شده، صحن علنی مجلس روی بحث ردیف ها ورود پیدا نکرده است.

تصویب ردیف های بودجه با قیام و قیود

وی افزود: اوایل ورودم به قوه مقننه که به مجلس ششم بر می گردد، به یاد دارم  تعداد تبصره ها خیلی زیاد بود ماده واحده با 60 تا 70 تبصره ارائه می شد، خیلی وقت مجلس در تبصره ها گرفته می شد، در زمینه ردیف ها تنها رای کلی بود به این نحوه که نمایندگان موافق با ردیف ها قیام می کردند، بنابراین با قیام و قیود ردیف ها تصویب و نهایی تلقی می شد.

نمی توان به ردیف های بودجه ورود کرد

جلالی با اشاره به افزایش حساسیت مجلس به ردیف های مندرج در لوایح سنواتی، بیان داشت: حالا چند سالی است که مقداری کمیسیون تلفیق بودجه نسبت به ردیف ها حساس شده و ورود پیدا می کند، از طرف دیگر خیلی نمی توان به ردیف ها ورود کرد، چرا که هر کدام از این ردیف ها صاحبانی دارند که خواهان افزایش اعتبار هستند بنابراین کاهش بودجه این بخش کار راحتی نیست.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس  با اشاره به ردیف های بودجه در سنوات گذشته، گفت: در سال های گذشته ردیف های بودجه به شکل بسته ای در اختیار سازمان مدیریت برنامه ریزی سابق که در دولت قبلی بود ارائه می شد، مجلس، دولت تلاش کرد این موضوع اصلاح شود و در این مسیر مرکز پژوهش ها نیز گزارشی تهیه کرده بود.

54 درصد بودجه صرف پرداخت حقوق ها می شود

جلالی تاکید کرد: ایراد وارد کردن به مجلس و دولت غلط است، ساختار بودجه نویسی و ساختار اداره کشور ما ایراد دارد، دولت  بسیار بزرگ شده و بخش اعظم بودجه ما صرف حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: در بودجه سال 98، بالغ بر 216 هزار میلیارد تومان از 407 هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد در نظر گرفته شده، در واقع تقریبا 54 درصد بودجه فقط حقوق و دستمزد است، درصدی هم برای عمرانی در نظر گرفته شده که بودجه عمرانی یا محقق نمی شود یا تخصیص یک دوم یا یک سوم دارد، یک سری هم هزینه های اجتناب ناپذیر از جمله پول آب، برق، تلفن، گاز، ماشین نقل و انتقالات کارمندان دیده می شود، با این هزینه ها نمی شود کشور را اداره کرد و باید طرحی نو در اندازیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این طرح نو نباید یکدیگر را متهم کرد، اظهار داشت: باید دست در دست هم دهیم ببینیم چگونه می شود کشور را بهتر اداره کرد و از این وضعیت خارج شد، ببینیم دولت چند درصد نیروی مازاد دارد، دولت کسی را نمی تواند اخراج کند، در گذشته این پیشنهاد را داده بودم که به طور مثال به بعضی از کارمندان دولت حقوق و دستمزد و اضافه کار دهیم اما آنها در منزل بمانند تا سایر هزینه های اجباری که از ناحیه آمد و رفت کارمند بر دولت بار وارد است کاسته شود.

مقایسه جمعیت ایران و ژاپن  و تعداد کارمندان دو دولت

وی با بیان اینکه باید برآورد شود با چه تعداد نیرو می توان کشور را اداره کرد، گفت: دولت ژاپن با 130 میلیون نفر جمعیت حدود 400 تا 500 هزار کارمند دارد،  ایران با 80 میلیون جمعیت، تعداد نفرات دولت بدون احتساب نظامی ها فقط 4 میلیون نفر می شود.

جلالی با اشاره به انتقادات اخیری که از ناحیه دولت به مجلس درباره بودجه می شود، تاکید کرد: این چهل سال نشان داد این تشر زدن ها جواب نمی دهد، بار مسئولیت را بر دوش یکدیگر انداختن غلط است. باید دست به دست هم بدهیم تا مسئله حل شود.

مجلس طرحی برای تغییر ساختار بودجه دارد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه برای تغییر ساختار بودجه بهتر است دولت لایحه دهد، گفت: البته در مرکز پژوهش های مجلس، طرحی برای تغییر ساختار بودجه آماده کرده ایم، این طرح با کسب نظر از دیوان محاسبات و برخی نمایندگان بودجه ای مجلس تدوین شده است، اما ترجیح این است که دولت لایحه بدهد، دولت برای لایحه دادن موافق است به نظرم باید در این زمینه تلاش کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 283
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران