پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445657 تاریخ : 1397/10/22-16:26:34
,17,10029,
طرح تحول سلامت باید مورد بازنگری قرار گیرد

آینده طرح تحول سلامت به روایت رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران

طرح تحول سلامت باید مورد بازنگری قرار گیرد

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ضرورت اصلاح طرح تحول سلامت عنوان کرد که این طرح با هدفگذاری پوشش بیمه‌ای برای 5 میلیون نفر کار خود را آغاز کرد اما هم‌اکنون بیش از 11 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند که هزینه‌های آن را بسیار بالا برده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، چالش میان وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه سرانجام به خروج حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی انجامید. مردی که با اجرای طرح تحول سلامت توانسته بود خود را به جایگاه یکی از سه وزیر موفق دولت یازدهم ارتقا دهد. اما حالا با رفتن او، تداوم اجرای طرح تحول سلامت با شکل کنونی - و با بودجه‌ای که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این طرح تخصیص ‌می‌یابد- مورد تردید قرار گرفته است.

سعید نمکی که به تازگی به عنوان سرپرست، سکان وزارت بهداشت را در دست گرفته، از تداوم اجرای طرح تحول سلامت خبر داده و گفته است: بر این اساس در زمینه برنامه‌ها و اقدامات برای کاهش هزینه‌های کمرشکن، توسعه زیرساخت‌ها، تامین داروهای اساسی بیماران خاص و صعب‌العلاج، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و ... که از پکیج‌های طرح تحول بودند با شدت بیشتر ادامه خواهند یافت. در عین حال در مواردی هم که فکر می‌کنیم باید هزینه‌ها را منطقی‌تر کنیم این اقدام را انجام خواهیم داد.

ضرورت اصلاح در طرح تحول

محمود نجفی‌عرب، عضو هیات نمایندگان و رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با بیان اینکه طرح تحول سلامت به طرح پیچیده‌ای تبدیل شده است، گفت: میزان هزینه‌ای که در طرح تحول سلامت صورت ‌می‌گیرد به دلیل عدم ایجاد برخی زیربناها، بالا رفته و نتیجه آنکه این هزینه‌ها با رقم اعتباراتی که تزریق ‌می‌شود. همخوانی ندارد. در عین حال در طول سه سال گذشته، پرداخت اعتبارات تخصیص یافته به بخش بهداشت و درمان نیز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. در این میان، بخش دارو و تجهیزات نیز بیش از سایر بخش‌ها با تنگنا دست به گریبان بوده. در واقع، همواره کسری بودجه وزارت بهداشت به بخش دارو و تجهیزات تحمیل شده است؛ چنانکه معوقات این بخش از 300 روز نیز فراتر رفت و حتی به بیش از 400 روز رسید.

او افزود: اگر در طرح تحول سلامت اصلاحات لازم اعمال نشود، با توجه به کسر درآمدها در سال آینده و آنچه در بودجه سال 1398 که انقباضی تنظیم شده، آمده است، مشکلات این طرح در سال پیش رو پیچیده‌تر خواهد شد. امیدواریم با حضور دکتر نمکی این اصلاحات تحقق پیدا کند.

محمود نجفی‌عرب با اشاره به چالش‌های کنونی طرح تحول سلامت به روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از اشکالات نحوه اجرای طرح تحول سلامت این است که طرح پزشک خانواده در آن اجرایی نشد. اجرایی شدن طرح پزشک، مانع مراجعه مستقیم مردم به حوزه‌های تخصصی ‌می‌شود و این رویه از هزینه‌های بخش بهداشت و درمان ‌می‌کاهد. همچنین هدف‌گذاری بیمه سلامت برای پوشش بیمه‌ای جمعیتی محدود برای مثال 5 میلیون نفر بوده اما اکنون حدود 11 میلیون نفر تحت پوشش این نوع بیمه قرار گرفته‌اند. در واقع اکنون افرادی برخوردار نیز تحت پوشش درآمده‌اند که این مساله باید اصلاح شود.

او افزود: از سوی دیگر از ناحیه طرح تحول سلامت، هزینه‌های بالایی نیز به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شده و این طرح، هزینه‌های درمان این سازمان را افزایش داده است. افزون بر این، در طرح تحول سلامت به ویژه در بخش دارو و تجهیزات، در مورد همه اقشار، رویه‌ای یکسان پیش‌بینی شده است. در حالی که بخشی از کسانی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، ممکن است، برخوردار باشند. بنابراین، پوشش بیمه‌ای 70 درصدی برای جامعه برخوردار و غیربرخوردار منطقی نبوده و دور از عدالت است.

نجفی‌عرب تاکید کرد: به نظر ‌می‌رسد، در ادامه اجرای این طرح باید چگونگ یا رعایت عدالت مد نظر قرار گیرد. به طور حتم، جامعه شهری و روستایی و البته مناطق مختلف شهری دارای نیازهای متفاوتی هستند. بنابراین لازم است، یک هیات تخصصی در وزارت بهداشت به این خلاها توجه کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران