پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253073 تاریخ : 1395/10/08-13:47:51
,10030,
طرح تجاری سازی زنبور گرده افشان توسط محقق ایرانی در دانشگاه یاسوج

طرح تجاری سازی زنبور گرده افشان توسط محقق ایرانی در دانشگاه یاسوج

طرح پرورش، تکثیر و تجاری سازی زنبورهای گرده افشان برای نخستین بار در خاورمیانه توسط یک محقق ایرانی در دانشگاه یاسوج به اجرا درآمد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، دکتر علیرضا منفرد محقق و عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج برای اجرای طرح تکثیر و تجاری سازی زنبور گرده افشان برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه موفق به تولید دانش تجاری سازی زنبورهای گرده افشان شد.

این محقق نوعی زنبور گرده افشان مخملی را در محیط آزمایشگاهی پرورش و تکثیر داده است که نقش اقتصادی مهمی در توسعه کشاورزی دارد.
دکتر علیرضا منفرد عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج روز چهارشنبه به ایرنا گفت: این زنبورها گونه بومی ایران است و جثه‌ای بزرگتر از زنبور عسل دارند و میزان گرده افشانی آنها چهار برابر بیشتر از زنبور عسل است.
 این زنبورها که همانند زنبورهای عسل به صورت گروهی زندگی می‌کنند پس از تکثیر انبوه در کلنی‌های مخصوص اسکان در گلخانه‌ها بکار گرفته می‌شوند.
وی تأکید کرد که زنبورهای مخملی با عمل گرده افشانی و انتقال شهد، باروری و تولید محصول را 30 تا 70 درصد افزایش می‌دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج گفت: علاوه بر افزایش محصول و کاهش مصرف سموم، حفظ تنوع گیاهی و اشتغالزایی از دیگر فواید اجرای این طرح است.
دکتر علیرضا منفرد افزود: مرحله آزمایشی طرح تجاری سازی زنبورهای گرده افشان که برای نخستین بار در کشور اجرا شده با موفقیت در یاسوج به پایان رسیده است.
این محقق و استاد دانشگاه در گام بعدی و برای تولید انبوه، شرکت دانش بنیانی با همکاری دانشگاه یاسوج در این زمینه تأسیس کرده و فرایند تجاری سازی را سپری می‌کند.
ایده تجاری سازی زنبورهای گرده افشان بیش از 50 سال است که در انحصار شرکت‌های اروپایی است و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند سالانه از محل فروش کلنی‌های زنبورهای گرده افشان میلیاردها یورو درآمد کسب می‌کنند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 367
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران