پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 619641 تاریخ : 1401/06/28-11:50:44
,5,
ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

عضو سندیکای تولیدکنندگان برقر:

ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

عضو سندیکای شرکت های تولید کننده برق با تأکید بر اینکه وزارت نیرو وظیفه دارد ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق را اعلام کند، گفت: در حال حاضر نرخ هایی با منطق غیرمشخص و شرایط مبهم اعلام می شود.

به گزارش بانک و صنعت، در روزهای گذشته با ابلاغی از سمت وزیر نیرو سقف قیمت پیشنهادی انرژی در بازار برق ایران از 642 ریال به ازای هر کیلووات ساعت به 803 ریال افزایش یافت و نرخ پایه آمادگی کماکان 18 تومان به ازای هر کیلووات ساعت ثابت ماند.

ضوابط تعیین نرخ سقف بازار برق اعلام شود

به گفته سخنگوی صنعت برق این افزایش صرفاً برای خرید برق از نیروگاه ها بوده و به هیچ عنوان تعرفه برق مصرفی مشترکان تغییری نخواهد کرد و مصرف کنندگان برق، کماکان بر اساس تعرفه های تعیین شده نسبت به پرداخت بهای برق مصرفی خود اقدام خواهند کرد.

با این حال این نرخ بسیار مهمی برای نیروگاه های بخش خصوصی بوده است و بر افزایش درآمد انرژی نیروگاه ها در بازار و متناسب با آن افزایش نرخ در فروش مستقیم تأثیر مستقیمی دارد. با این حال همچنان بسیاری از فعالان صنعت برق نسبت به این نرخ و ساز و کار اعلامی آن منتقد هستند.

اختیار فراقانونی به افراد خاصی برای تعیین نرخ داده شده است

در این راستا، سیدصادق نیکوسپهر، عضو سندیکای شرکت های تولیدکننده برق گفت: طبق دستورالعمل بند ت ماده 48 قانون برنامه ششم وزارت نیرو موظف بوده ضوابط تعیین نرخ سقف بازار و آمادگی را که به صورت سالانه یا حتی بازه های کوتاه تر از سالانه را اعلام کند که این اتفاق نیافتاده است. وقتی این بند دستورالعمل اجرایی نشده عملاً یک اختیار فراقانونی به یک سری افراد داده شده که نرخ هایی را در بازه های نامنظم با منطق غیر مشخص و شرایط غیر معلوم اعلام کنند و این طور می شود که در یک سال اعلام نکنند و یک سال اردیبهشت، یک سال خرداد و یک سال شهریور اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه انتقادی که به جلسات هیئت تنظیم غیرعمومی بودن این جلسات است، افزود: در واقع فضا به گونه ای نبوده که همه کارشناسان در معرض مباحث و جزئیات تهیه نرخ های هیئت تنظیم باشند. نرخ برق یک بحث امنیتی نیست و یک بحث کاملاً کارشناسی است و خیلی خوب است که کارشناسان در معرض این محاسبات و منطق آن باشند که هم برای پیش بینی سرمایه گذاری و هم برای صنایع خوب است.

نیکوسپهر تصریح کرد: با این پیش فرض، هیأت تنظیم محاسباتی انجام داده و یک جدول شش نرخی و شش جفت نرخ تهیه کرده بود و این جدول در جلسه ای که نماینده سندیکا حضور داشت تعیین تکلیف شد؛ یعنی شش جفت نرخ تعیین شد که جهت ابلاغ برای وزیر ارسال شود و نرخی که الان اعلام شده، هیچ کدام از آن شش تا نیست؛ یعنی یک فرایند اشتباه و غیر شفافی که هیأت تنظیم برای تعیین نرخ پیش گرفته بود، وزیر نیرو نیز در اقدامی غلط نرخ دیگری را گذاشته بود؛ یعنی نرخ 803 و آمادگی سال 185 در هیچ کدام از آن منطق ها نبود. در محاسبات شش جفت نرخ که در خرداد ماه انجام شد و هیأت تنظیم جهت تعیین تکلیف به وزیر نیرو ارسال کرد حساب و کتاب ها با سوخت 10 تومانی انجام شده بود. در حال حاضر طبق استعلاماتی که انجام شده به نظر می رسد نرخ 803 با سوخت 25 تومانی است؛ یعنی باز هم یک عملکرد غیر شفاف و عملکردی با نظر شخصیِ یک سری افراد است. طبق محاسباتی که توسط ما انجام شده به نظر می رسد این نرخ کم است ولی تا مبانی آن ارائه نشود قابلیت نظر کارشناسی ندارد.

انتقادی بر ثابت ماندن نرخ پایه نیست

این فعال ص نعت برق در پاسخ به این که چرا نرخ پایه هشت سال است که ثابت مانده است، گفت: من انتقادی بر ثابت بودن بهای آمادگی ندارم؛ چون هیأت تنظیم بازار برق با یک مبنای اقتصادی تعیین می کند که چه بخشی از بهای پرداختی به نیروگاه ها بابت آیتم های مربوط به آمادگی پرداخت شود که بیشتر ناظر به بازگشت سرمایه گذاری است و چه بخشی با توجه به نرخ انرژی پرداخت می شود که ناظر به هزینه های متغیر است.

وی در رابطه با این که نرخ حاضر چه میزان می تواند مشوق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این صنعت باشد، با بیان این که ذیل برنامه ششم هیچ سرمایه گذاری نسبت به احداث نیروگاه و انعقاد قرارداد با وزارت نیرو اقدام نکرده است، تصریح کرد: اگر فکر می کنید بازار برق ایران شرایطی داشته که سیگنال تشویق به سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران ارسال کند این فکر صددرصد غلط است و به اندازه ای نرخ ها پایین تر از حد انتظار و رفتار شرکت مدیریت شبکه یک طرفه است که اگر هم قرار است سرمایه گذاری برای ورود به عرصه سرمایه گذاری در تولید برق اقدام کند، این در واقع قرارداد خرید تضمینی است که چنین سیگنالی را ارسال می کند و نه بازار برق؛ پس وقتی چنین کارکردی ندارد، بی معنی است. در دنیا این اتفاق می افتد؛ یعنی خروجی بازار یک نرخ رقابتی است و بر اساس شرایط مختلفی که به وجود می آید می تواند سرمایه گذاران را برای مناسب بودن یا مناسب نبودن سرمایه گذاری در هر حوزه ای آگاه کند. در کشور ما چنین کارکردی برای بازار برق نمی بینم. بدتر از روش برخورد با نرخ ها روش برخورد سلیقه ای است که هر مقامی هر طور و هر زمانی که دلش می خواهد بدون مشخص کردن مبانی اقتصادی نرخ اعلام کند و طبیعتاً ورود به چنین بازاری اصلاً قابل اعتماد نیست و ریسک ورود به این بازار خیلی بالاست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با رویه و سیاستگذارهای کنونی، امکان انتقال صحیح معاملات از بازار برق به بورس انرژی، چنان که مسئولان مدعی آن هستند، فراهم خواهد شد یا خیر، اظهار داشت: با این که مسئولان دولتی صنعت برق این روند را به عنوان یک فرایند طبیعی انتقال معاملات از بازار به بورس می دانند، ما آن را طبیعی نمی دانیم بلکه نامش را دستوری می گذاریم. چرا که برای نیل به صرفاً چنین نتیجه ای می توانستند کار را راحت تر و با یک اطلاعیه کل رقابت ها را در بازار برق کنسل کنند تا خرید را با یک نرخ دستوری انجام دهند. نهایتاً هم با «دستور» می توانند همه معاملات را به بورس انتقال دهند و بازار برق را هم تعطیل کنند! اگر منظور یک انتقال طبیعی است باید دو بازار یعنی بازارهای موازی در دسترس همه بازیگران بازار باشد و هر کدام بر اساس طبیعت خود انتخاب کنند که چه بخشی از معاملاتشان را در کجا انجام دهند. سرکوب قیمت ها در بازار با تعیین قوانین یک طرفه، تعیین شرایط تبعیض آمیز در قرارداد خرید برق از جمله عدم پردات خسارت تأخیر به فروشندگان، دستکاری در بورس و قرار دادن یک سری الزامات در آن، مانند آنچه با مصوبه 348 هیأت تنظیم بازار برق صورت گرفت و نیروگاه ها را ملزم به عرضه درصدی فزاینده از برق تولیدی در بورس کرده اند، به طوری که در صورت عدم اقدام در این باره به عنوان تبیه بهای آمادگی به ان ها پرداخت نمی شود، در حالی که چنین برخوردی به نظر می رسد با «قانون تسهیل رقابت و منع انحصار» مطابقت ندارد.

نرخ های بورس از روی قیمت های بازار برق تعیین می شود

نیکوسپهر ادامه داد: نرخ های بازارها با نسبتی به همدیگر مرتبطند و نمی توان گفت بازار بورس و بازار برق به هم ارتباطی ندارند؛ کما این که همین الان متوجه می شوید نرخ های بورس با نسبتی از روی قیمت های بازار تعیین می شود و تا حد خوبی می توان این ارتباط را دید. اگر قرار باشد این ارتباط خارج از رابطه معقولش شکل بگیرد، عملاً آربیتراژ (بهره گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود) است و امکان دارد افرادی بتوانند از این موضوع سوءاستفاده کنند. این که به صورت دستی و با اعمال نظر شخصی مناسبات یک بازار با رفتارهایی بر خلاف قواعد بازار و رقابت سرکوب شود، بعید می دانم به بازار دیگری کمک کند، در واقع با چنین رویه ای هم آن بازار و هم بازار دوم خراب می شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 347
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران