پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 251925 تاریخ : 1395/09/28-09:04:43
,10031,
ضرورت حمایت از پروژه‌های پژوهشی اولویت‌دار

ضرورت حمایت از پروژه‌های پژوهشی اولویت‌دار

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی ضمن انتقاد از دو و سه شغله بودن دانشجویان دکتری، بر تامین منابع دانشگاه‌ها جهت بالا بردن انگیزه اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژه‌های پژوهشی اولویت‌دار تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، مهدی احسانیان ، با بیان اینکه پژوهش واقعی به پژوهشی اطلاق می‌شود که خروجی معینی داشته باشد، اظهار کرد: زمانی که پژوهشی محصول محور باشد و یا منجر به تاسیس شرکت دانش‌بنیان شود یا اینکه در قالب مقاله پراستناد باشد و در مجله‌ای معتبر به چاپ رسیده باشد یعنی دارای خروجی معینی بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی افزود: برای هدفمند شدن پروژه‌های پژوهشی باید قالبی تعریف شود که پروژه‌ها با توجه به اولویتهای پژوهشی و نیازهای کشور انجام شوند. این نیازها را دانشگاه‌ها تشخیص می‌دهند که البته نیاز به حمایت مالی ویژه دارد که قطعا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه کافی برای این کار ندارند و باید این حمایتها از سوی نهادهای بزرگتر همچون نهاد ریاست‌ جمهوری انجام شود تا از این طریق پروژه‌های اولویت دار کشور به کمک دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: اگر به این سمت حرکت نکنیم دچار مشکل می‌شویم زیرا صرف جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی و تعریف پروژه بدون حمایت مالی نمی‌تواند منتج به نتیجه‌ قابل قبولی شود.

احسانیان با بیان اینکه دانشجوی دکتری نباید دو یا سه شغله باشد، گفت: در صورت تامین منابع مالی و تدوین برنامه‌ای هوشمند با نظارتی دقیق، دانشجو پژوهش را در راستای پروژه‌های هدفمند انجام ‌می‌دهد که قطعا موفق نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید انگیزه دانشجو و استاد در انجام پروژه‌های هدفمند را افزایش دهیم زیرا اگر در این زمینه کورکورانه حرکت کنیم نتیجه همین می‌شود که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ضمن تاکید بر اینکه برای پژوهش باید هزینه کرد، گفت: سرمایه‌گذاری در امر پژوهش ساده نبوده و نیاز به ریسک زیاد دارد. این مساله از نظر فرهنگی باید در پژوهش نهادینه شود که همه نمی‌توانند پژوهش کنند زیرا پرداختن به امر پژوهش نه تنها نیاز به ریسک‌پذیری بالا بلکه مساله قدرت مالی نیز در این موضوع نقش پررنگی دارد.

صاحب پژوهش در کشور مشخص نیست

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که در کشور باید حل شود این است که صاحب پژوهش چه کسی است؟ تصریح کرد: باید مشخص شود چه نهادی سیاست‌های کل پژوهش را در کشور تعریف می‌کند. اگر ابهام این مساله رفع شود دیگر دغدغه ما افزایش مقالات نخواهد بود زیرا در این صورت نه تنها تعداد مقالات به خودی خود افزایش می‌یابد بلکه مقالاتی پراستناد و پرمحتوا درمجلات معتبر به چاپ خواهد رسید.

احسانیان در ادامه به بودجه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: روی کاغذ بودجه پژوهشی داریم و دانشگاه‌ها نهایت تلاش خود را برای تامین بودجه می‌کنند اما واقعیت این است که وقتی مسائل دانشجویی و تغذیه وجود دارد و از طرفی دانشگاه‌ها با کمبود بودجه دست به گریبان هستند به پژوهش توجه چندانی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: درواقع می‌توان گفت یکی از مشکلات بودجه پژوهش در کشور مساله "پراکندگی" آن است به این معنا که بودجه پژوهشی در جاهای مختلفی هزینه می‌شود درحالی که باید هزینه‌ها جهت داده شده و به صورت هدفمند خرج شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه نباید مساله دو یا سه شغله بودن دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها مطرح باشد، افزود: عدم تحقق هزینه‌های مالی، هدفمند نبودن پروژه‌های تحصیلات تکمیلی، عدم تامین مالی دانشگاه‌ها برای حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اولویت‌دار نبودن پروژه‌های پژوهشی از جمله مهم ترین مشکلات حوزه پژوهش است البته باید توجه داشت که این مسائل باید به صورت توام حل شوند زیرا اگر پروژه‌ها فاقد اولویت باشند حتی در صورت تامین تمام هزینه‌ها باز هم نتیجه قابل قبولی حاصل نخواهد شد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 238
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران