پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 488436 تاریخ : 1398/05/05-13:43:50
,2,5,
ضرورت حفاظت از آب های زیر زمینی

کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» توصیه می کند

ضرورت حفاظت از آب های زیر زمینی

بررسی ها نشان می دهد که در سال های گذشته، بخش قابل توجهی از ذخایر آب های زیرزمینی، کاهش یافته و نیاز است که الگوی مصرف در این بخش تغییر کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، برداشت از آب‌های زیرزمینی خطر بحران آب در ایران را بیشتر کرده تا جایی که بسیاری از مسوولان تاکنون نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند، همین مساله نیز موجب شده که بحران آب در صدر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه قرار بگیرد و وزارت نیرو نیز نگاه جدی‌تری به آن داشته باشد. آمارها نشان می دهد در حال حاضر سالیان متمادی است که با روند کاهش سطح سفره‌های زیرزمینی و تبعات آن مواجه بوده ایم. براساس بررسی‌های صورت گرفته در زمینه آب‌های زیرزمینی به صورت جمعی رقمی در حدود 100 تا 120 میلیارد مترمکعب از ظرفیت مخازن دشت‌ها برداشته شده است بنابراین برای تعادل بخشی به آن باید فرصت مناسبی به آن داد تا به مرور زمان با تغذیه درست این رقم به سفره‌ها بازگردد.براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید در برنامه ششم توسعه 11 میلیارد مترمکعب از برداشت سفره‌ها کاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. براین اساس برنامه‌های متعددی در قالب اجرای طرح احیا و تعادل بخشی برای دستیابی به این مهم در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است. هرچه ضخامت آبخوان کمتر و افت سطح آب بیشتر باشد آبخوان در وضعیت ناپایدارتری قرار دارد. این نسبت را که شاخصی برای سنجش پایداری منبع آب زیرزمینی است «میرایی» می‌نامند و به عبارتی بیانگر عمر آبخوان در صورت ادامه روند برداشت فعلی است.

به باور کارشناسان اگر 40 درصد از تولید و منابع آبی یک منطقه از سفره‌های زیرزمینی باشد زنگ خطر برای فرسایش و فرونشست زمین به صدا در می‌آید در حالی که این رقم در بسیاری از استان ها بالاتر از 50 درصد است. اصلاح الگوی مصرف به معنی استفاده نکردن از آب نیست، بلکه با رفع مشکلات زیرساختی در بخش انتقال و تأسیسات و نصب سامانه‌های نوین آبیاری و بازچرخانی آب در شهرک و مناطق ویژه اقتصادی می‌توان گام‌های اساسی برای اصلاح الگوی مصرف برداشت. ضرورت صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف آب در سال‌های گذشته همواره یکی از دغدغه‌های اساسی مسئولان بوده است، چرا که ادامه استفاده بی رویه آب در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی کاهش محصولات تولیدی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی در بلندمدت را در پی دارد.اما برای تثبیت جمعیت و رونق اقتصادی باید از رویکردهای سنتی مصرف آب عبور کرد و با پایان بخشیدن به کشت غرقابی به جنگ مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی رفت.مدیریت مصرف راهبرد کوتاه مدت برای مقابله با چالش کم آبی است که برای اجرای این طرح فرهنگ سازی و درک مشترک نسبت به وضع موجود منابع آبی را می‌طلبد.اصلاح الگوی مصرف باید به معنی واقعی فرهنگ سازی شود و با راه اندازی پویش‌های ملی، چالش کم آبی را به مردم یادآوری کرد. کمپین بانک مسکن با عنوان «من ایرانم، مرا دریاب» در قالب یک حرکت اجتماعی، سعی می کند، ضرورت ها و الگوهای مصرف صحیح آب را معرفی کند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 376
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران