پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 513645 تاریخ : 1399/03/10-17:52:37
,23,17,
ضرورت ترویج فرهنگ مالیاتی

ضرورت ترویج فرهنگ مالیاتی

امروزه مالیات جزء درآمدهای پایدار کشور محسوب می شود و در فرآیند وصول مالیات همواره مالیات دهندگان به عنوان یکی از ارکان تاثیر گذار برنظام مالیاتی کشور مطرح هستند ، از این رو ترغیب آنان به تمکین داوطلبانه همواره یکی از دغدغه های سازمان امور مالیاتی و نیز شرط موفقیت آن به حساب می آید.

بانک و صنعت، مودیان در نظام مالیاتی جایگاه خاص و ویژه ای دارند و یکی از ارکان تاثیر گذار بر این نظام به شمار می روند ، از این رو جلب همکاری و تعامل آنان مستلزم وجود فرهنگ مالیاتی کارا و مناسب است.

ارتقا فرهنگ مالیاتی نیازمند یک تلاش همه جانبه است . باید از طریق مدرسه ، خانواده ، رسانه ها و ... مفاهیم مالیات ، دلایل منطقی پرداخت مالیات و همچنین خدماتی که از راه دریافت مالیات از طرف دولت به جامعه ارائه می گردد، به مردم اطلاع رسانی شود تا مودیان با رضایت خاطر مالیات خود را پرداخت نمایند .
نکته مهمی که وجود دارد این است که سازمان مالیاتی با فرهنگسازی مطلوب می تواند مودیان را در زمینه پرداخت داوطلبانه مالیات به این باور برساند که مالیات پرداختی آنان صرفا در جهت توسعه و رفاه اجتماعی خودشان هزینه می شود . پذیرش نظام مالیاتی از طرف مودیان عامل مهمی در جهت موفقیت سیستم مالیاتی به حساب می آید. اگر افراد جامعه نگرش مثبتی در خصوص پرداخت مالیات نداشته باشند ،زنگ خطری برای توسعه و پیشرفت جامعه است .
دستیابی به چنین سطحی از فرهنگ مالیاتی مستلزم تقویت زمینه های آن در جامعه است. یکی از زمینه¬های اصلی آن، آگاهی¬رسانی به جامعه در مورد ضرورت و اهمیت مالیات برای اداره جامعه است. آگاهی دهی به طرق مختلف در جامعه انجام می¬شود. بخشی از این اطلاع رسانی را رسانه های جمعی باید برعهده گیرند و جامعه را با می بایست با شفاف سازی و تبیین نقش مالیات در گرداندن چرخ اقتصادی کشور آشنا کنند. از طرفی باید راهکارهایی را که موجب افزایش اعتماد عمومی و میزان مشارکت مودیان در پرداخت مالیات می شود را اجرایی کرد. بی شک مهمترین عامل تاثیر گذار در ایجاد این اعتماد و اقناع افکارعمومی ، معرفی مصادیق عینی صرف مالیات است. همانگونه که می دانیم کشور ما با وابستگی به درآمدهای نفتی به جای ذخیره این نعمت خدادادی برای آیندگان ، آن را صرف امور جاری و هزینه های عمران و آبادانی می نماید، البته این نگرش ، در سالهای اخیر تغییر کرده و مبنای سیاستهای اقتصادی دولت بر تامین هزینه های جاری و عمرانی از محل مالیات قرار داده شده است .باید اذعان کرد که پرداخت مالیات در باورهای عمومی کشورهای پیشرفته ارزش تلقی می شود و عدم پرداخت مالیات به عنوان یک عملی نا هنجار و غیر ارزشی می باشد که محرومیت از خدمات اجتماعی و یا نظایر آن را در پی دارد. نقش و کارکرد مالیات درکشورها جایگاه و منزلت خود را پیدا کرده است و متناسب با آن خدمات عمومی و رفاهی نیز ارایه می گردد.به امید روزی که کشور ما نیز به این درجه از فرهنگسازی برسد.


سازمان امور مالیاتی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 222
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران