پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253004 تاریخ : 1395/10/07-15:36:25
,10028,10034,
ضرورت افزایش ریسک جرایم

ضرورت افزایش ریسک جرایم

رییس پلیس آگاهی ناجا بر ضرورت افزایش ریسک جرایم تاکید کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سردار محمدرضا مقیمی، درباره مجازات‌های جایگزین حبس و مواردی همچون محرومیت‌های اجتماعی که برای برخی از جرایم پیشنهاد شده است، اظهار کرد: مجازات‌ها باید متنبه کننده و متناسب با جرم باشد. اگر مجازات یک مجرم، تناسبی با جرم نداشته باشد، این موضوع سبب افزایش جرم خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجازات‌ها باید به گونه‌ای باشد که ریسک وقوع جرم را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: رابطه جرم و مجازات مانند عرضه و تقاضاست. هرچه ما بتوانیم عرصه را برای مجرمان تنگ کنیم، آنها قطعا از ارتکاب جرم خودداری کرده و در واقع متوجه می‌شوند که ارتکاب یک جرم برایشان به صرفه نیست.

رییس پلیس آگاهی ناجا ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی اگر برای یک تخلف جریمه‌ای 5000 تومانی در نظر گرفته شود، قطعا بسیاری از افراد به آن بی‌توجه خواهند بود اما اگر همان تخلف جریمه‌ای 100 هزار تومانی داشته باشد آمار ارتکاب آن کاهش می‌یابد.

مقیمی در عین حال بر نقش دستگاه‌های فرهنگ‌ساز و رسانه‌ها نیز بر این موضوع تاکید کرد و افزود: نباید از نقش این نهادها که می‌توانند با آگاهی بخشی از وقوع جرایم جلوگیری کنند غافل ماند.

رییس پلیس آگاهی ناجا درباره اینکه آیا محرومیت‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان مجازات زندان پیش‌بینی شود یا خیر، اظهار کرد: این موارد توسط قوه قضاییه باید تشخیص داده شود اما به طور کلی محرومیت اجتماعی که برای مجازات یک فرد در نظر گرفته می‌شود، نباید طوری باشد که برای آن فرد بی اهمیت باشد. به عنوان مثال نباید فرد را به خاطر انجام یک جرم از چیزی محروم کنیم که برایش اهمیت ندارد.

مقیمی در پاسخ به اینکه آیا پلیس این موارد را به مسوولان قضایی منتقل کرده یا خیر، گفت: در قانون مجازات اسلامی بسیاری از مجازات پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه دستگاه قضا مسوول رسیدگی به پرونده‌هاست، آنها بسیاری از این موارد مطلع هستند.

رییس پلیس آگاهی ناجا در بخش دیگری  بر ضرورت از بین بردن فضای عمومی وقوع جرم نیز تاکید کرد و گفت: علاوه بر مجرم، فضا مالباخته نیز می‌تواند در وقوع جرم سهم داشته باشد. به عنوان مثال هیچ‌گاه هیچ سارقی خودرویی را به سرقت نمی‌برد که در یک خیابان با نور کافی و قفل فرمان پارک شده باشد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 363
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران