پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 310674 تاریخ : 1396/09/19-15:12:07
,10025,
ضرورت استفاده بیشتر صنعت بیمه از IT و پایگاههای اطلاعاتی

گفتگو

ضرورت استفاده بیشتر صنعت بیمه از IT و پایگاههای اطلاعاتی

استفاده بیمه از IT و پهای اطلاعاتی چه درون صنعت بیمه و چه در سطح ملی و پردازش و کاوش صحیح آنها زمینه توسعه درخشانی را فراروی صنعت بیمه قرار می دهد. با استفاده از این امکان تحلیل اطلاعات هر ریسکی کاری عادی و میسر است و به سهولت می توان پوششهای بیمه ای مناسب برای آنها طراحی کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران، سیدمحمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران به مناسبت 13 آذر روز بیمه در گفتگویی با نشریه افق بیمه که توسط پژوهشکده بیمه  منتشر می شود به موضوع مدیریت ریسک؛ الزامات، چالش ها، راهکارها پرداخت. متن کامل این گفتگو را در ادامه می خوانید:

در  دو دهه گذشته توسعه اطلاعات این حوزه علمی را به یکی از مزیت های صنایع برتر تبدیل کرده است.  بدان معنا که، هر صنعتی به خوبی  از اطلاعات و داده های اطلاعاتی استفاده کرد و تحلیل های بهتری از اوضاع داشت، می تواند بروزتر و موفق عمل کند. حال به خدمت گرفتن این موضوع در صنعت بیمه مورد انتظار است.
هرچند که به گفته سید محمد علیپور رئیس سندیکای بیمه گران این رویه مطلوب نیست، اما استفاده هر چه بیشتر از دادههای تجمیع شده می تواند کمک کننده باشد. همچنین به گفته او، رعایت اصول مدیریت ریسک و عملکرد شفاف برنامه ریزی شده می تواند حداقل نگرانی را برای هر شرکت بیمه رقم بزند. 
 

نقش  و جایگاه مدیریت ریسک و علوم آکچورئال را در نحوه عملکرد و مدیریت شرکت های بیمه تشریح نمایید.

مدیریت ریسک مختص شرکتهای بیمه نیست. به عبارتی مدیریت به معنای عام همان مدیریت ریسک است.در شرکت بیمه بطور مضاعف و بسیارجدی و با حساسیت بالا مدیریت ریسک مطرح است. از یک جهت بعنوان یک بنگاه باید ریسک های انرا شناسایی، تجزیه و تحلیل و مدیریت کرد و از سوی دیگر بعنوان بیمه گر با ریسک  فعالیتهای دیگران را مدیریت نماید و با پوشش خود خطر و زیانهای آنها را از بیمه گذاران خود مرتفع نماید.
جایگاه مدیریت ریسک بنگاه(ERM) و رابطه آن با اخاذ تصمیمات بهینه در مواجهه با ریسک در شرکت های بیمه را تشریح نمایید.
ریسکهای بنگاه باید شناسایی و تجزیه و تحلیل و تفکیک شده و راه حل و سیاستهای پوشش شرکت در مقابل آنها طراحی و برنامه ریزی و اجرا گردد. این ریسک ها شامل ابعاد تشکیل دهنده سازمان است که در هر بنگاهی به تناسب  فعالیت آن دارای درجات اهمیت متفاوتی می باشد. مثل ریسکهای عملیاتی – مالی، منابع انسانی – تکنواوژی و فنی- بازار محصول و غیره که باید برای مصون سازی بنگاه راهکارهایی برنامه ریزی  و اجرا گردد.
 

با توجه به آن که مدیریت ریسک، جزء شایستگی محوری (core competency) شرکت های بیمه می باشد، این قبیل شرکت ها می بایست چه اقداماتی به منظور دستیابی به شرایط مطلوب در این حوزه انجام دهند. مطمئن هستید مدیریت ریسک جزء شایستگی محوری است؟

اگر مراد  از شایستگی محوری همان است که عبارت فارسی آن می شود، مسلماً اگر یک شرکت بیمه در دو بعد فوق الذکر  مدیریت  ریسک علمی و مناسبی را بکار گیرد قطعاً پایداری – بهینگی و پویایی و برنامه محوری و هدفمندی را محقق نموده و جایگاه شایسته ای را در حوزه کسب و کار خود بدست خواهد آورد.
 

شیوه های مدیریت ریسک مطلوب با توجه به شرایط کنونی صنعت بیمه کشور، کدامند و برای استقرار آن ها چه الزاماتی باید تامین و رعایت شود.

خوشبختانه توسعه علم و صنعت اطلاعات در 20 سال اخیر ، امکان به خدمت گرفتن آن در صنعت بیمه به بهترین وجه فراهم نموده ، هرچند که این امر در صنعت بیمه کشور کمتر از حد انتظار است. علیهذا استفاده هرچه بیشتر از داده های تجمیع شده همچنین رعایت اصول مدیریت ریسک، عملکرد شفاف برنامه ریزی شده و با حداقل نگرانی را برای هر شرکت بیمه رقم خواهد زد.
نحوه مواجهه شرکت های بیمه با ریسک های  شرکت های بیمه با ریسک های نوظهور را تبیین نمایید.آیا محصولات بیمه ای عرضه شده در کشور پاسخگوی چنین  ریسک هایی می باشندیا این که باید محصولاتی جدید متناسب با ریسک های اینچنینی  ابداع گردد.
استفاده بیمه از IT و پایگاههای اطلاعاتی چه درون صنعت بیمه و چه در سطح ملی و پردازش و کاوش صحیح آنها زمینه توسعه درخشانی را فراروی صنعت بیمه قرار می دهد. با استفاده از این امکان تحلیل اطلاعات هر ریسکی کاری عادی و میسر است و به سهولت می توان پوششهای بیمه ای مناسب برای آنها طراحی کرد.
 

نقش نهادهای ناظر و  نیز همکاریهای بین سازمانی در رابطه با مدیریت ریسک و نیز ارتقا  و بهبود آن در شرکت های بیمه را تشریح نمایید.

 نقش استفاده  از پایگاههای اطلاعات جامع در تحول و رشد کسب و کار در دنیا بسیار مورد توجه است. نهاد ناظر جدا از وظایف نظارتی و همچنین همکاریهای بین سازمانی می توانند در دسترس قرار دادن  پایگاههای اطلاعات جامع بسیار مؤثر بوده و زمینه رشد و توسعه صنعت بیمه را همراه با تحولات روز دنیا فراهم نماید.
 

 نقش و جایگاه مدیریت ریسک در شرکت های بیمه و پیوند و رابطه آن با صنایع پیشران اقتصاد ایران مانند نفت ، پتروشیمی، گاز و ... را تبیین نمایید.

 قطعا به روز بودن صنعت بیمه به لحاظ محاسبات، خدمات و بکارگیری ابزارهای روز می توانند فعالیتهای اقتصادی کشور را امن تر و برای کلیه ذینفعان آنها در کشور قابل اعتمادتر نماید و همچنین مناسبات و مبادلات بین المللی و جذب و سرمایه گذاریها و مبادلات تجاری کشور را تسهیل و پشتیبانی نموده و برامنیت کشور بطور عام بیفزاید. مناسبات اتکایی صنعت بیمه با بازارهای بین المللی در زمره همین جهت گیری که بر پاسخگویی صنعت بیمه به نیازهای اقتصاد ملی می افزاید.
 

 استانداردها و چالش های مدیریت ریسک در صنعت بیمه ایران را تبیین نمایید.

برای داشتن مدیریت ریسک مناسب ملاحظات متعددی اعم از محیطی و درون سازمانی را باید در نظر داشت و اما دو مورد از آنها اهمیت بسزایی دارد. الف) جامعیت و صحت اطلاعات صنعت بیمه
ب)مداخلات غیرحرفه ای و غیرفنی اعم از قانونی، حاکمیتی و غیره که رعایت اصول علمی و فنی را دچار اختلال می کند مانند عوارض شخص ثالث
 

اهمیت و ضرورت آموزش و به روزرسانی  کارشناسان و مدیران مرتبط با "مدیریت ریسک" در شرکت های بیمه را تبیین نمایید.

مدیریت ریسک علاوه بر رعایت اصول علمی و فنی باید در تک تک فعالین صنعت بیمه و کلیه کارکان دست اندرکار بعنوان یک تفکر و دیدگاه نهادینه شود. با آموزشهای مستمر نگرش محاسبه گر و پرهیز از تصمیم و اقدامات کور در باور کلیه دست اندرکاران بیمه به باور اصلی و دائمی تبدیل گردد.
 

مدیریت ریسک از نگاه مدیرعامل یک شرکت بیمه به چه معنی است؟

در بعد  بنگاه داری باید با توجه به اهداف تعریف شده و انتظارات ذینفعان کلیه ریسک هایی که انها را تهدید می کند شناسایی، ارزیابی و راهکار رفع و یا کاهش اثرات منفی آنها را اعمال نمود. و در بعد بیمه گری بسیار وسیع تر و مجهزتر باید خود را برای محاسبات ریسک سازماندهی نمود. با آموزش کارکنان و بکارگیری متخصصین  و استفاده از  نرم افزارهای مناسب و نیز پایگاههای اطلاعاتی مناسب، عملیات بیمه گری  را شفاف، کم، ریسک و در چارچوب برنامه ریزیهای شرکت، مدیریت نمود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 374
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران