پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 434280 تاریخ : 1397/10/04-10:35:40
,23,17,
صورت معاملات فصلی و توسعه اقتصادی

یادداشت

صورت معاملات فصلی و توسعه اقتصادی

مالیات یکی از ابزارهای تحقق پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است. ازاین‌رو، دستیابی به درآمدهای پایدار و پاک همچون مالیات نیازمند مشارکت اجتماعی شهروندان است. ارائه اطلاعات لازم از جانب مردم اولین قدم و عنصر اصلی مشارکت اجتماعی شهروندان در نظام مالیاتی است. ارائه صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که می‌تواند سبب پیشرفت و توسعه اقتصادی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، صورت معاملات فصلی سندی اقتصادی است که یکی از شروط و بسترهای ضروری ایجاد شفافیت، عدالت مالیاتی و توسعه است. شفافیت در اقتصاد یکی از شاخص‌های اساسی توسعه در نظام‌های مالی توصیف می‌شود; زیرا تضمین‌کننده اعتماد دوسویه میان دولت و مردم است که خود متضمن سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود. از سوی دیگر، شفافیت تنها راه مقابله نظام‌مند و پایدار با فساد است.

همچنین ارائه فهرست معاملات فصلی، هم موجب نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی خواهد شد و هم رقابتی سالم و مطلوب در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند که این امر از فعالیت‌های سودجویانه جلوگیری می‌کند و اعتماد و یقین، جایگزین بدبینی و سلب اطمینان می‌گردد و سبب تحقق عدالت مالیاتی می‌شود.

ارائه صورت معاملات فصلی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند سبب شفافیت شود. چراکه اطلاعات اقتصادی است که یکی از ابزارها و بسترهای ضروری ایجاد شفافیت اقتصادی محسوب می‏شود و باعث تسهیل نظارت بر فعالیت‌های اقتصادی اشخاص و نهادها می‌شود.

از سوی دیگر صورت معاملات فصلی باعث سالم‌سازی محیط اداری خواهد شد; زیرا نظام‌مند و سیستمی شدن روند انجام امور و کاهش بوروکراسی و تشریفات زائد اداری، زمینه‌ساز شفافیت بین مودیان و کارکنان نظام مالیاتی می‌شود و این شفافیت، امکان هرگونه رابطه خارج از چارچوب اداری و قانونی را کاهش می‌دهد.

همان‌طور که گفته شد، ارائه صورت معاملات فصلی، متضمن سلامت اقتصادی و اجتماعی در جامعه و اعتماد متقابل بین مردم و نظام مالیاتی را افزایش خواهد داد; زیرا موجب افزایش اعتماد عمومی به فرآیندهای اداری خواهد شد و هم از سوی دیگر اعتماد نظام مالیاتی را به فعالیت‌های اقتصادی مودیان افزایش خواهد داد و درنتیجه منجر به کاهش فرار مالیاتی خواهد شد.

به‌ بیان‌دیگر شفافیت اطلاعات اقتصادی در سطح جامعه، فضای تفاهم، اعتماد و همکاری را میان مودیان و دولت به وجود می‌آورد.


سازمان امور مالیاتی کشور

درواقع صورت معاملات فصلی در دو بعد می‌تواند در توسعه و آبادانی کشور کمک کند از یک‌سو، با توسعه این سیستم درآمدهای مالیاتی افزایش و فرار مالیاتی کاهش می‌یابد و درنتیجه سهم درآمدهای مالیاتی در طرح‌های توسعه و عمران و آبادانی کشور افزوده خواهد شد.

همچنین، توسعه صورت معاملات فصلی در نظام مالی و اقتصادی کشور از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود; زیرا بهره‌گیری از یک سیستم جامع اطلاعات اقتصادی مودیان، موجب توزیع عادلانه‌تر درآمدها، دستیابی به رشد اقتصادی بالاتر، توجه بیشتر به بخش خصوصی، حساسیت بیشتر دولت درزمینه هزینه کرد اعتبارات و درنتیجه اثربخشی بالاتر خواهد شد، بنابراین صورت معاملات فصلی، می‌تواند مهم‌ترین عامل رشد و توسعه نظام مالیاتی، تحقق عدالت اجتماعی، توسعه و عمران و آبادانی کشور شود.

ازاین‌رو ارتقای روزافزون سیستم صورت معاملات فصلی و همگام ساختن آن بادانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد. درنتیجه، با توجه به نقش مهم این سیستم در توسعه و پیشبرد اهداف نظام مالیاتی، سازمان امور مالیاتی کوشیده است موانع و مشکلات این سیستم مالیاتی را با اتخاذ تدابیر مناسب برطرف سازد.

در یک نگاه کلی می‏توان گفت: شرط لازم برای سالم بودن یک نظام اقتصادی، وجود شفافیت در ابعاد مختلف به‌ویژه شفافیت در عملیات مالی یک کشور است. ارائه اطلاعات قابل‌اعتماد درباره فعالیت‌های اقتصادی اولین قدم در این زمینه است. ازاین‌رو سازمان امور مالیاتی کشور، با پیاده‌سازی طرح ارائه صورت معاملات فصلی در نظام مالیاتی یک بستر منظم و سیستماتیک را برای رعایت عدالت و رشد و شکوفایی اقتصاد کشور راه‌اندازی کرده است. چراکه هدف از ارسال فهرست معاملات فصلی به‌صورت الکترونیکی نیز، شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی، مکانیزه کردن نظام مالیاتی در کشور، تحقق عدالت مالیاتی و تکریم و رعایت حقوق شهروندان است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 309
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران