پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 509040 تاریخ : 1398/12/14-15:24:47
,8,
صنعت کارگزاری در سال 98 / چند توصیه به سرمایه گذاران

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تشریح کرد:

صنعت کارگزاری در سال 98 / چند توصیه به سرمایه گذاران

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار: سال 98 یکی از بهترین دوره های مالی برای صنعت کارگزاری بود و شاهد افزایش ارزش معاملات، حجم معاملات و رشد شاخص بودیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، روح الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار فراز و فرود صنعت کارگزاری در سال 98 را تشریح کرد و گفت: سال 98 سال خوبی برای صنعت کارگزاری بود. تقریبا چند سال صنعت کارگزاری در رکود قرار داشت و عملا امکان توسعه فعالیت های صنعت کارگزاری وجود نداشت.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دغدغه صنعت کارگزاری این بود که بتواند هزینه های خود را پوشش دهد، افزود: در سال جاری ارزش و حجم معاملات افزایش پیدا کرد؛ بازار سرمایه برای سرمایه گذاران جذاب شد و عموم مردم علاقه مند شدند به بازار سرمایه وارد شوند. در این شرایط طبیعتا کارگزاران توانمندی مالی بهتری پیدا کردند. امسال شاهد بهبود وضعیت نیروی انسانی، افزایش شعب و دفاتر و توسعه نرم افزار های معاملاتی کارگزاران بودیم و برخی از کارگزاری ها نرم افزار های اختصاصی تعریف کردند و در کنار توسعه نرم افزاری و افزایش امکانات صنعت کارگزاری شاهد رشد بازار نیز بودیم.

روح الله میرصانعی افزود: در کنار امکان توسعه صنعت کارگزاری مشکلات به ویژه در حوزه قوانین و مقررارت باقی بود. البته امسال کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار پر بار ترین جلسات را برگزار کرد. کانون کارگزاران تقریبا به شکل هفتگی در جلسات تدوین و اصلاح مقررات حضور داشت و در نهایت هیات مدیره سازمان بورس بسیاری از مقررات را اصلاح و به روز رسانی کرد. طی این جلسات همواره دغدغه صنعت کارگزاری به سیاستگذاران منتقل می شد و خوشبختانه در تعامل بودیم تا در تصمیمات نقطه بهینه ای پیدا کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه سال 98 صنعت کارگزاری با مشکلاتی خارج از حوزه بازار سرمایه روبرو بود، گفت: موضوع عوارض کسب و پیشه که توسط شورای شهر تهران تصویب شد مهمترین مسیله صنعت کارگزاری بود که  مشکلات زیادی را به وجود آورد و ما در حال پیگیری آن هستیم. همانطور که هر صنفی باید سهم خود را در هزینه های مدیریت شهری ارائه و پرداخت کند قطعا صنف فعالان بازار سرمایه هم همان سهم را پرداخت می کند اما نه اینکه اجحاف شود. همه وظیفه دارند سهم خود را پرداخت کنند اما باید متناسب، منصفانه و عادلانه بین همه صنوف تعیین شود. امید داریم در  طرح جدید که قرار است ارائه شود شاهد رعایت انصاف و عدالت باشیم.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ادامه داد: مشکل دیگری که در صنعت کارگزاری وجود داشت بحث مالیات بر ارزش افزوده بود. این موضوع در مجلس مطرح شده و مراحل نهایی خودش را طی می کند و اگر به تایید شورای نگهبان برسد مشکل برطرف می شود. خوشبختانه مجلس عملا کل خدمات بازار سرمایه به تشخیص شورایعالی بورس را معاف از مالیات بر ارزش افزوده تشخیص داد.

سود سرمایه گذاری از محل وجوه مازاد در راه بازار سرمایه

روح الله میرصانعی، با اشاره به اینکه سال جاری چندین موضوع توسط کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار بررسی و تصویب شد گفت: یکی از موارد مهمی که در حال بررسی است و امیدواریم قبل از سال جدید تصویب شود، نحوه سرمایه گذاری از وجوه مازاد مشتریان است. وقتی مشتری خرید و فروشی را انجام می دهد بعضا مانده حسابی در نزد کارگزار رسوب می کند که ممکن است چند روز یا چند هفته نزد کارگزار باقی بماند. طبق قوانین، کارگزار باید این ها را در حساب جاری نگه دارد.

وی ادامه داد: در دستورالعملی که اخیرا در خصوص نحوه نگه داری و نقل و انتقال وجوه مشتریان تصویب شد پیش بینی شده کارگزار بتواند این وجوه مازاد و رسوب کرده را در حساب های غیر جاری یا صندوق ها، سرمایه گذاری کند و سود آن به مشتری  برسد که دستور العمل این طرح در حال تدوین است.

اصلاح اساس نامه کانون کارگزاران در دستور کار

میرصانعی افزود: امسال بحث تغییر اساس نامه کانون را داریم. مهمترین بحث این است که عملا بازار گردانان و صندوق بازار گردانی باید عضو کانون شوند. بنابراین لازم بود تغییر و تحولاتی در اساس نامه کانون به منظور پوشش آن دسته از اعضا هم انجام شود و قبل از پایان سال انجام می شود.

کانون کارگزاران همگام با نهاد ناظر بازار سرمایه

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سال 98 تعاملات نهاد ناظر و صنعت کارگزاری خوشبختانه بهتر از سال های گذشته بود، افزود: امروز ارتباط ارزشمندی بین کانون کارگزاران و سازمان بورس شکل گرفته است. حضور دایم نمایندگان کانون ها در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و مشورت با نمایندگان کانون ها پیش از اصلاح و به روز رسانی قوانین مهمترین دستاورد سال های اخیر است. غیر از آن کمیته پایش ریسکی شکل گرفت که بر اساس آن نمایندگان کانون و سازمان هر هفته یا هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه می دهند. این کمیته باعث ایجاد یک تعامل و همفکری بین مجموعه ارکان نظارتی و اجرایی می شود و این همکاری در حال پیشرفت است و امید واریم که در سال های بعد هم این روند روبه رشد ادامه دار باشد.

چند توصیه به سرمایه گذاران

روح الله میرصانعی به چشم انداز بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در ذات بازار سرمایه و بورس، نوسان نهفته است. ممکن است بازار برای مدت طولانی جهش مثبت داشته باشد با حتی با افت مواجه باشد. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که دائما در آن جهت حرکت کند. با هر اتفاق خارجی و بیرونی یا با هر اتفاقی که در شرکت ها بیفتد جهت بازار تغییر  می کند. این هم در بازار های منفی و هم در بازار های مثبت صادق است.

وی ادامه داد: سرمایه گذارانی که وارد این حوزه می شوند باید بدانند بازار سرمایه بازار پر ریسکی است. بنابراین به سرمایه گذاران جدید توصیه میکنیم تمام منابع و امکانات خودشان را وارد بازار نکنند که اگر بازار دچار ریسک یا کاهش ارزش شد به زندگی آن ها لطمه وارد نشود.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: هرگز توصیه نمی شود که عموم مردم مستقیم وارد بازار شوند متاسفانه این موضوع را شاهد هستیم که عموم مردم مستقیم وارد بازار سرمایه می شوند؛ این بسیار خطرناک است و توصیه اکید و شدید من به عموم سرمایه گذاران این است که به طور مستقیم وارد بازار نشوید، از خدمات صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید. صندوق های سرمایه گذاری هستند که بیش از شاخص بازدهی کسب کرده اند. اگر دانش و وقت کافی ندارید مستقیم وارد بازار نشوید. ورود مستقیم برای سهامداران غیر حرفه ای بسیار پر ریسک است. ورود مستقیم بدون دانش و تخصص به بازار سرمایه می تواند در نوسانات بازار آسیب های جبران ناپذیری به سهامداران غیر حرفه ای وارد کند.

وی ادامه داد: حرکت سرمایه به سمت بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کرده و عموم مردم علاقه مند شده اند سرمایه خودشان را وارد بازار کنند. در این شرایط سیاستگذاران نیز باید تصمیماتی اتخاذ کنند که ریسک سرمایه گذاران کنترل شود. افزایش عرضه، فرهنگ سازی با موضوع ورود غیر مستقیم به بازار سرمایه، اصلاح نحوه عرضه اولیه و مواردی از این دست مهمترین موضوعاتی است که باید مورد توجع سیاستگذاران باشد.

به عنوان مثال سیاست ما در عرضه اولیه عموم مردم را تشویق می کند که به صورت مستقیم وارد بازار شوند. یک سود تقریبا تضمین شده در عرضه اولیه می دهیم. در هر مرحله عرضه اولیه می بینیم که تعداد کد ها افزایش پیدا می کند. با این روش عموم سرمایه گذاران به طور مستقیم وارد بازار می شوند. به طور مثال ما اگر عرضه های اولیه را به صندوق های سرمایه گذاری بدهیم مردم تشویق می شوند برای بهره بردن از مزایای عرضه اولیه از طریق صندوق ها اقدام کنند. اما خب این شیرینی عرضه اولیه را می خواهیم در بازار حفظ کنیم چه کار کنیم که منجر به ورود افراد به صورت مستقیم به بازار نشود؟ دارندگان واحد صندوق های سرمایه گذاری چه کسانی هستند؟ عموم مردم و سرمایه گذاران هستند اگر فقط صندوق ها بتوانند بخرند عموم سرمایه گذاران هم تشویق می شوند که به جای سرمایه گذاری مستقیم واحد های سرمایه گذاری صندوق ها را بخرند بعد آن موقع این شیرینی به صورت غیر مستقیم به سهامداران داده می شود.

وی ادامه داد: یا راه منطقی این است که عرضه اولیه هیچ محدودیت قیمتی نداشته باشد. عرضه کننده بدون محدودیت قیمت و خریداران هم بدون محدودیت قیمت رقابت کنند. در این حالت سهامدار غیر حرفه ای ورود نمی کند.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود: حداقل کار دیگری که می شود کرد این است که ما قبل از صدور کد سهامداری یک دوره های آموزشی را برای این دوستانی که خیلی آشنا با مسائل بازار سرمایه نیستند طراحی کنیم تا افراد آگاهی پیدا کنند ریسک های بازار را بشناسند و بتوانند به صورت حرفه ای تری وارد بازار شوند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 380
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران