پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 507098 تاریخ : 1398/11/06-14:41:02
,17,
صنعت پتروشیمی به دنبال ایجاد نهاد رگولاتوری

در سیزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

صنعت پتروشیمی به دنبال ایجاد نهاد رگولاتوری

در سیزدهمین نشست کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، روی ضرورت شکل‌گیری نهاد رگولاتوری در صنایع پتروشیمی بحث و تبادل‌نظر شد و در عین حال، اعضای کمیسیون در این نشست پای تشریح طرح فدراسیون صنعت نفت برای برگزاری اولین رویداد بین‌المللی استارت‌آپی در صنعت نفت ایران نشستند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از اتاق بازرگانی تهران، همچنین عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور در این جلسه، آخرین تحولات این حوزه در کشور را برای نمایندگان بخش‌خصوصی تشریح کرد.

افزایش خرید نفت کره‌جنوبی از آمریکا

در ابتدای جلسه، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران به تشریح برخی اخبار و اتفاقات حوزه نفت و انرژی طی هفته‌های اخیر پرداخت. رضا پدیدار به برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال تک‌نرخی شدن بنزین برای سال آینده و طرحی که تعدادی از نمایندگان مجلس آن را در دست بررسی دارند، اشاره و پیشنهاد تخصیص سهمیه بنزین نوروزی را نیز جزو حواشی جالب این روزها عنوان کرد.

وی سپس به میزان تولید نفت اوپک بر اساس آمارهای منتشر شده اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار، میزان تولید نفت اوپک طی ماه ژانویه 2020 در مقایسه با دسامبر گذشته، کاهش یافته و به 29 میلیون و 550 هزار بشکه رسیده که حدود 500 هزار بشکه نسبت به آخرین ماه میلادی در سال 2019 کاهش نشان می‌دهد.

پدیدار در ادامه از افزایش چشمگیر واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایالات متحده آمریکا خبر داد و افزود: حجم واردات نفت خام کره‌جنوبی از آمریکا به 401 هزار بشکه در روز رسیده است. آمارها نشان می‌دهد میزان واردات نفت کره از آمریکا طی ژانویه 2020 در مقایسه با همین ماه در سال 2019 بیش از دو برابر افزایش یافته است.

نهاد رگولاتوری برای پتروشیمی

در ادامه این نشست، فریبرز کریمایی، قائم‌مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، ضرورت شکل‌گیری نهاد رگولاتوری در صنایع پتروشیمی را مورد واکاوی و تحلیل قرار داد. او ابتدا این توضیح را داد که دلیل اصلی نیاز به وجود نهادهای رگولاتوی، وجود انحصار یا وجود قابلیت‌های انحصاری است که در آن انحصارگر امکان اعمال قدرت انحصاری خود در ساختار بازار را دارد.

وی با بیان اینکه وجود رگولاتور، تضمینی برای تامین منافع تمامی ذی‌نفعان در قبال انحصارگران در بازارهای انحصاری است، افزود: اطمینان از وجود یک نهاد مستقل رگولاتوری و قدرتمند در حوزه خدمات و کالاهایی که بازار آنها مصداق انحصار است، می‌تواند بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری این بازارها شود.

کریمایی ادامه داد: با ورود بخش خصوصی به حوزه اجرا در صنعت پتروشیمی و خروج کامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از حوزه اجرا و تولید، تنظیم روابط و مقررات بین حاکمیت و اجرا و همچنین میان فعالان بخش خصوصی در حوزه پتروشیمی به منظور جلوگیری از آثار انحصار، باید نه از طریق یک نهاد صرفا دولتی نظیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی یا وزارت نفت، که از طریق یک رگولاتور غیر ذی‌نفع صورت گیرد.

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در ادامه به برخی قوانین موجود و تضاد آن ویژگی‌های مورد انتظار نهاد رگولاتوری در صنعت نفت اشاره کرد و افزود: به نظر می‌رسد با اصلاح ماده 59 قانون اصل 44، بستر قانونی لازم برای تشکیل و تاسیس نهاد رگولاتوری فراهم شده است اما از آنجایی که نحوه تشکیل آن به دولت محول شده است، می‌تواند از باب برخورداری این نهاد از ویژگی‌های استقلال و اختیار، نگران‌کننده باشد چرا که دولت‌ها در واگذاری اختیارات لازم برای چنین نهادهایی مقاومت می‌کنند و از طرف دیگر نیز، تجربه نشان داده است با ورود دولت‌ها به این حوزه موفقیت قابل ملاحظه‌ای حاصل نمی‌شود؛ همان‌طور که شورای رقابت کارنامه مثبتی نداشته است.

برگزاری رویداد استارت‌آپی در صنعت نفت

در بخش دیگر این جلسه، شهروز زرگریان، دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران توضیحاتی درباره برنامه‌های این تشکل برای برگزاری اولین رویداد بین‌المللی Pitch&Match صنعت نفت ایران ارائه داد. وی این رویداد را بسترسازی برای تزریق نوآوری و تکنولوژی استارت‌آپی بین‌المللی به شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ داخلی در صنعت نفت عنوان کرد و افزود: در شرایط کنونی کشور، جایگزین کردن تامین‌کنندگان سنتی با شرکت‌هایی که راهکارهایی با هزینه کمتر ارائه می‌کنند، سرعت عمل بالاتری دارند و همکاری بلندمدت و با تضمین بالاتر دارند، ضروری به نظر می‌رسد.

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت ایران سپس مدت زمان اجرای این طرح را 14 ماه عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، شرکت‌های استارت‌آپی معتبر بین‌المللی که تمایل به همکاری با ایران را دارند، شناسایی می‌شوند و با انتخاب و ارزیابی این شرکت‌ها، مقدمات ملاقات شرکت‌های داخلی صنعت نفت و استارت‌آپ‌های بین‌المللی در روز رویداد فراهم خواهد شد.

ظرفیت‌ها و چالش‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

در ادامه، عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز آخرین تحولات این حوزه در کشور را تشریح کرد. سید محمدجواد موسوی، مجموع ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران را 355 واحد در حال احداث و 849 واحد نیز در حال بهره‌برداری عنوان کرد و افزود: در این تعداد واحد سهم انرژی خورشیدی 43 درصد و سهم انرژی بادی نیز 36 درصد است.

وی همچنین تصریح کرد که نرخ پایه خرید تضمینی برق نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر در کشور امسال 30 درصد افزایش یافته و بر اساس تعرفه جدید، این نرخ برای نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت 20 کیلووات و کمتر، یک هزار و 40 تومان در نظر گرفته شده است.

موسوی در عین حال، اعمال نشدن نرخ رسمی ETS در فرمول قراردادی توسط ساتبا، نحوه محاسبه میانگین نرخ ارز و عدم محاسبه خسارت تاخیر در پرداخت مطالبات را از جمله چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاران انرژی های تجدیدپذیر دانست.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر سپس به برخی نظرات کارگروه بررسی و بهبود عملکرد ساتبا، اشاره کرد و تهاتر نفت با نیروگاه‌های تجدیدپذیر به منظور توسعه ساخت داخل و ایجاد صندوق حمایت از انرژی پاک را جزو نظرات و راهکارهای مطرح شده دانست.

همچنین به گفته وی، عدم ثبت سفارش واردات پانل توسط وزارت صمت، کمبود پانل با کیفیت داخلی با قیمت متعادل در کشور، عدم تناسب در زنجیره ارزش فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و سخت‌گیری‌های بیش از حد را از جمله چالش‌های بومی‌سازی و تامین تجهیزات این صنعت برشمرد.

مصوبه زیست‌محیطی

در پایان این نشست، ساخت و بهره‌برداری از یک نیروگاه 20 کیلوواتی انرژی تجدیدپذیر بر بام ساختمان شماره یک اتاق تهران مورد تصویب کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران قرار گرفت. همچنین رییس این کمیسیون تصریح کرد که موضوع رگولاتوری در صنعت پتروشیمی طی نشست آتی این کمیسیون با مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 491
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران