پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 468230 تاریخ : 1398/04/24-15:52:10
,8,
صنایع نوپا زیر چتر تامین مالی جمعی

مدیر عامل سبدگردان الگوریتم عنوان کرد:

صنایع نوپا زیر چتر تامین مالی جمعی

در اوایل تیرماه، فراخوان شرکت فرابورس برای ثبت نام متقاضیان عاملیت تامین مالی جمعی اعلام شد. این روش تامین مالی که تامین منابع از عموم در بستر اینترنت تعریف می شود، یکی از مهمترین روش های تامین مالی برای کسب و کارهای نوپا در جهان به شمار می آید.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از بازار سرمایه، آرش آقاقلیزاده، مدیر عامل سبدگردان الگوریتم، گفت: تامین مالی همواره یکی از چالش­ های اساسی ایجاد و توسعه کسب و کار­های کارآفرینانه است. پیش از شکل‌گیری واسطه های مالی مختلف امروزی مانند بانک، بازار سرمایه و غیره مردم در محافل و جمع ­های خانوادگی خودجوش به تجمیع سرمایه­ های خرد اقدام می­ کردند و در نهایت آن را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دادند. اما امروزه با گسترش تکنولوژی و بسط قوانین این شیوه  تامین مالی جمعی در بستر وسیع­تر، ساختار کامل­تری به خود گرفته است.

وی اظهار کرد: تامین مالی همواره دغدغه ­ای مهم برای کسب و کار­های نوپا و کارآفرینان بوده است. از مهم­ترین مزیت تامین مالی جمعی می ­توان به استفاده از ظرفیت بالای بستر اینترنتی و فضای مجازی اشاره کرد. به همین دلیل کسب و کار­های خرد و نوپا می­ توانند با ارائه یک شرح کامل از ایده و یا محصول خود در پلتفرم ­های مشخص، به تامین مالی جمعی اقدام کنند.

مدیر عامل سبدگردان الگوریتم در خصوص اشکال مختلف تامین مالی جمعی توضیح داد: تامین مالی جمعی(Crowdfunding)  در دنیا در چهار قالب اصلی امور خیرخواهانه، پاداش، قرض (وام) و مشارکت (سهام)،  شناخته می ­شود. تامین مالی مبتنی بر امور خیریه اغلب به پروژه­ های بشردوستانه و خیریه مربوط می‌شود که در فرهنگ ایرانی، گلریزان، نمونه­ ای آشنا در این نوع تامین مالی است. در تامین مالی مبتنی بر پاداش، افراد پس از معرفی کسب و کار خود در قبال پولی که دریافت می­ کنند، هدایایی برای مشارکت ­کنندگان در نظر می­ گیرند. در تامین مالی مبتنی بر سهام، افراد در یک کسب و کار سرمایه‌گذاری می ­کنند و مشارکت کننده در منافع طرح شریک است. در تامین مالی مبتنی بر بدهی، سرمایه­ گذار به عنوان وام دهنده  پول خود را در اختیار متقاضی قرار می ­دهد. وام گیرنده اصل پول به همراه سود آن را در سررسید هایی مشخص به وام دهنده باز می­ گرداند. در این مدل  وام‌دهنده در واقع انبوهی از مردم هستند. در تامین مالی مبتنی بر مشارکت و وام،  اعتبار سنجی طرح و متقاضیان، انجام کار را پیچیده ­تر می­کند.

قلیزاده ادامه داد: با توجه به سرعت رشد شرکت های نوپا در سالهای اخیر در ایران، طرح های تامین مالی آنها نیز باید مورد توجه باشد. در حال حاضر در دستورالعملی که سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 97 تصویب نمود، تامین مالی مبتنی بر سهام (مشارکت) قابلیت اجرا دارد. با توجه به نقش سایر قالب ها در جهان، ایجاد بستر قانونی آنها در داخل نیز پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: ارکان محوری  این نوع تامین مالی عبارت هستند از عامل، سکو یا همان پلتفرم، متقاضی و ناظر فنی مالی! عامل می‌تواند یک نهاد مالی باشد یا در غیر اینصورت باید با یک نهاد مالی تحت نظارت سازمان قرارداد منعقد کند.

مدیر عامل سبدگردان الگوریتم در پاسخ به اینکه تامین مالی جمعی در ایران با چه ریسک­ ها و چالش­ هایی مواجه است، افزود: یکی از اصلی ترین ریسک های این حوزه این است که پروژه ای که تعریف شده و مبالغ مورد نیاز هم برای آن تامین شده، در مرحله اجرا دچار چالش شود و به سرانجام نرسد. در مجموع تامین مالی جمعی در کنار تمام مزایایی که دارد به دلیل نوپا بودن در اجرا، قانون­گذاری و شرایط اقتصادی ایران ممکن است در معرض ریسک­ هایی باشد که فعالان حوزه با شناخت و مدیریت ریسک می توانند حداکثر استفاده ممکن را از این شیوه تامین مالی ببرند.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 298
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران