پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 511728 تاریخ : 1399/02/08-10:17:11
,5,4,
صف‌آرایی نفتکش‌ها در برابر رشد قیمت طلای سیاه

نفت آمریکا 9.5درصد ارزان شد؛

صف‌آرایی نفتکش‌ها در برابر رشد قیمت طلای سیاه

آغاز معاملات هفتگی نفت خام بیش از هر چیز تحت تاثیر چشم‌انداز بانک جهانی از قیمت نفت و همچنین افزایش بیشتر ذخیره‌سازی نفت‌خام بر روی آب توسط نفتکش‌ها قرار داشت و این عوامل باعث شد تا قیمت نفت آمریکا، ‌نسبت به پایان معاملات روز جمعه با کاهشی 9.5 درصدی همراه شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، روز گذشته بانک جهانی پیش‌بینی خود را در مورد قیمت نفت کاهش داد. این امر بیش از هر چیز تحت تاثیر ضعف اقتصادی کشورها ناشی از ویروس کرونا و شوک وارد شده به بازار کالا در کشورهای در حال توسعه بوده است.

بر این اساس بانک جهانی،‌ با بازنگری در چشم انداز قیمت نفت برای سال جاری میلادی، با کاهشی 43 درصدی نسبت به میانگین سال 2019، ‌قیمت میانگین نفت خام را در این سال، 35 دلار در هر بشکه اعلام کرد که بیش از هر چیز حکایت از افت شدید تقاضا در بازار نفت دارد.

البته در گزارش بانک جهانی تنها دلیل کاهش پیش‌بینی قیمت نفت،‌ ضعف تقاضا نیست بلکه تولید بیش از حد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان مهم نفت جهان، سبب تشدید کاهش قیمت شد.

در همین رابطه، صف کشیدن نفتکش‌های عربستان در ساحل آمریکا نگرانی‌ها را نسبت به افزایش ذخیره نفت روی آب افزایش داده است.

آمارها نشان می دهد،‌40 میلیون بشکه نفت عربستان در راه آمریکا است اما نفتکش‌هایی که به ساحل آمریکا رسیده‌اند، ‌همچنان در نوبت تخلیه بار خود هستند.

نگرانی‌ها از آن رو است که آمریکا پیش از این اعلام کرده بود ممکن است برای تقویت صنعت نفت شیل در این کشور،‌ بر روی نفت خام وارداتی  و از جمله نفت عربستان تعرفه وضع کند.

در مقابل عربستان نیز هشدار داده بود در این صورت محموله 40 میلیون بشکه‌ای خود را باز می‌گرداند.

البته نفت عربستان تنها راهی سواحل آمریکا نشده است. عربستان بعد از آغاز جنگ قیمتی خود با روسیه در ماه مارس و در ادامه در آوریل، ‌تا می‌توانست نفتکش اجاره کرد تا نفت بیشتری را به گوشه و کنار جهان برساند.  موضوعی که باعث شد قیمت نفتی که تحت تاثیر شیوع کرونا شیب نزولی دارد، ‌با شتاب بیشتری کاهش قیمت را تجربه کند.

این عوامل باعث شده تا در معاملات امروز، ‌قیمت نفت آمریکا با افتی 52 درصدی به 15 دلار و 34 سنت در هر بشکه برسد.

نفت برنت نیز حدود 2.5 درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 20 دلار و 94 سنت داد و ستد شد.  

نگرانی‌ها نسبت به پر شدن مخازن ذخیره‌سازی نفت جهان و کم اثر شدن توافق کاهش تولید اوپک پلاس نیز از دیگر عواملی است که افت بیشتر  قیمت‌ها را رقم زده است.

این کاهش قیمت‌ها خطر کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز را تقویت کرده است. از همین رو عرضه جهانی نفت ممکن است به دلیل تأخیر در سرمایه‌گذاری شرکت‌های انرژی در پاسخ به کاهش قیمت نفت خام ناشی از بحران ویروس کرونا، تا سال 2030 تا 6 درصد کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، باشد.

از همین رو پروژه‌های نفتی غیر شیل شامل توسعه میدان‌های گاز و میعانات گازی به ارزش 195 میلیارد دلار با تاخیر روبه‌رو می‌شوند، از نظر جغرافیایی بیشترین کاهش در این زمینه، در خاورمیانه خواهد بود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 335
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران