پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 495819 تاریخ : 1398/10/10-13:27:57
,17,
صادرات غیرنفتی یکی از راه‌های اساسی دور زدن تحریم‌ها

صادرات غیرنفتی یکی از راه‌های اساسی دور زدن تحریم‌ها

مسعود خوانساری: با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، بیش از آنچه که صادر کنیم، می‌توان صادرات را جهش داد.

به گزارش خبرگار بانک و صنعت، مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران سال 98، اظهار کرد: حلقه فشار تحریم‌ها روز به روز تنگ‌تر می‌شود. بودجه سال آینده نشان می‌دهد که در شرایط تحریمی دچار مشکل است، اگر مشکل تحریم حل نشود سال 99 بهتر از سال 98 نخواهد بود.

خوانساری یکی از راه‌های اساسی دور زدن تحریم‌ها را صادرات غیرنفتی دانست و افزود: با توجه به امکانات و پتانسیلی که در کشور وجود دارد، بیش از آنچه که صادر می‌کنیم، می‌توان صادرات را جهش داد.

وی با بیان اینکه 15 همسایه ایران در سال بالغ بر 1000 میلیارد دلار واردات دارند و باید از این پتانسیل‌ها استفاده کرد، گفت: باید موانع را از پیش روی صادرات برداریم. این درحالی است که افزایش ناگهانی قیمت ارز ضربه زیادی به اقتصاد کشور وارد و معیشت مردم را دچار مشکل کرد، اما فایده‌ای که داشت این بود که اگر قیمت ارز واقعی شود، می‌توان به تولید و صادرات کشور تکیه کرد و به جای اینکه یارانه را به کالاهای خارجی دهیم، روی کالاهای ایرانی سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در شهریور ماه امسال وزارت صنعت تعرفه حدود هفت قلم کالا را به بهانه اینکه مواد خام و مواد اولیه تولید هستند افزایش داد. بخش خصوصی در آن زمان با افزایش 25 درصدی تعرفه این اقلام مخالفت کرد اما به آن توجهی نشد.

 

کاهش تعرفه صادرات در آینده‌ای نزدیک

وی افزود: ارزیابی‌های انجام شده در ماه جاری نشان از کاهش صادرات 90 درصدی برخی از این اقدام داشته است از این رو در جلسه‌ای مقرر شد تعرفه‌ها به 15 یا 10 درصد کاهش یابد.

وی ضمن انتقاد از تصمیمات تعرفه‌ای اینچنینی مطرح کرد: اگر اعمال 25 درصد تعرفه بر این اقلام کارشناسی بوده پس چرا این اتفاق رخ داده است؟ اگر کارشناسی نبوده چه کسی پاسخگوست؟

خوانساری بازی با تعرفه‌ها در شرایطی که به ارز نیاز داریم را ریسک صادراتی اعلام کرد و افزود: تصمیم گیران بصورت جزیره‌ای عمل نکنند و برای اعمال تعرفه زمانی را در نظر بگیرند.

 

خبرنگار / #حسین جواهریان



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 343
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران