پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 464939 تاریخ : 1398/02/30-13:00:02
,8,
صادرات با ریسک های سیاسی متوقف نمی شود

یک عضو هیات علمی دانشگاه:

صادرات با ریسک های سیاسی متوقف نمی شود

تاثیر ریسک های سیاسی بر فضای اقتصاد کشور کاهش یافته و تحریم های جدید نیز نهایتا می توانند تا حدودی هزینه صادرات را افزایش دهند، اما هرگز قادر به توقف آن نخواهند بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، رضا طالبلو عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: از آنجا که ارزش دلاری بسیاری از سهام به ویژه در صنایع دلار محور مثل پتروشیمی، معدنی و فولادی افزایش یافته است، حتی با فرض کاهش صادرات هم مانع جدی برای این شرکت ها ایجاد نخواهد شد.

طالبلو افزود: سال گذشته، اتفاق نظر بر این بود که سهام دلاری می توانند برنده باشند و بازدهی بسیار بالاتر از میانگین بدهند و همین مساله هم تا حدود زیادی رخ  داد. همچنین انواع سهام کامودیتی محور بازده بسیار خوبی داشتند و عمدتا شرکت های بزرگ در زمینه معدنی،  فولاد و چدن و روی تا سنگ معدنی ها، و فلزات رنگین و  اساسی همه بازدهی های خیلی خوبی داشتند، منتهی در دو ماه اخیر در بین اهالی بازار سرمایه محوریت این بازار تغییر پیدا کرده است.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: سال گذشته تقریبا در چنین روزهایی، پول های بسیار بزرگی وارد سهام شد و شرکت هایی که دلار محور بودند، همه رشد کردند و سودهای بسیار خوبی به دست آوردند.

وی افزود: برخی شرکت ها با توجه به سودی که می خواهند توزیع کنند، P/E  کمتر از 5 دارند . یعنی اگر بخواهند چند ماه نگه دارند، می توانند چیزی در حدود 20 درصد سود داشته باشند.

به گفته طالبلو، الان به جهت تحلیلی سهامی وجود دارند که حتی P/E  درحدود  2 دارند و صاحبان آن، اگر سهم های خود را نگه دارند شاید تا 200 درصد هم می توانند سود داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: قطعا حضور در بازار به قصد دریافت سود مجامع، بازدهی بیشتری نسبت به سایر گزینه های سرمایه گذاری خواهد داشت.

طالبلو افزود: به فعالان در این بازار توصیه می کنیم سبدی از سهام مختلف به خصوص با محوریت محصولات داخلی انتخاب کنند  و در مجامع هم حضور داشته باشند.

این مدرس دانشگاه، در پاسخ به این سوال که آیا ریسک های سیاسی را اکنون می توان پایان یافته تلقی کرد یا خیر، گفت: یک ریسک کل جهانی وجود دارد که همچنان امکان به رکود کشاندن اقتصادهای بزرگ را دارد؛ علاوه بر این تنازعاتی که بین اقتصادهای بزرگی چون امریکا و چین و اروپا در جریان است، می تواند تا حدودی نرخ رشد را در این مناطق دچار مشکل کند.

وی سپس با اشاره به صنایعی که از ریسک های سیاسی تاثیر بیشتری می گیرند، اظهار داشت: سهام انبوه سازی، زمین و ساختمان و برخی شرکت های بزرگ که بخش اعظم دارایی آنها اموال غیر منقول است، با ورود یک کشور به منازعات سیاسی، می تواند دستخوش مشکل شود.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: البته بسیاری از سهام هم هستند که تاثیر منفی چندانی از ریسک های سیاسی نمی گیرند؛ از جمله در خصوص شرکت های دارویی ، غذایی ، کاغذسازی، لوازم خانگی، کانی های غیرفلزی  و شرکت هایی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می کنند، انتظار داریم مشکل عمده ای بروز نکند و حتی می توان گفت بعضی  از این شرکت ها سودهای خوبی را خواهند ساخت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 205
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران