پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308828 تاریخ : 1396/08/23-18:45:39
,17,23,
شکوفایی اقتصاد کشور از درآمدهای مالیاتی

یادداشت

شکوفایی اقتصاد کشور از درآمدهای مالیاتی

دولت ها در هر جوامعی با وضع مالیات بر تمامی بنگاههای موجود در سطح کشور می توانند باعث رشد و پیشرفت اقتصادی در آن جوامع شوند.

بانک و صنعت؛ آنچه که چرخ های اقتصادی یک جامعه را به حرکت در می آورد درآمدهای حاصل از فعالیت های بنگاه های اقتصادی آن جامعه است. در این میان، برخی از جوامع از نعمت های خدادادی بهره مند می باشند که نقش کلیدی و بسیار مهمی در افزایش درآمدهای کشور ایفا می کند. ولی نکته قابل توجه این است که چنین درآمدهایی برای پیشرفت اقتصادی کشورها بصورت پایدار و همیشگی نمی باشد در اینجاست که دولت ها باید به فکر درآمدهای ثابت و مستمر باشند.

یکی از درآمدهای ثابت و مستمر مالیات می باشد. مالیات قسمتی ازدرآمد یا دارایی افراد است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاست‌های مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی کشوربه موجب قوانین و به‌وسیله‌ی اهرم‌های اداری و اجرایی دولت وصول می‌شود.
با نگاهی اجمالی به شاخصهای پیشرفت اقتصاد در کشورهایی که مالیات در شالوده اقتصاد آنها نقش اصلی را ایفا می کند متوجه می شویم که تکیه بر درآمدهای پایدار مالیاتی ضامن رشد و توسعه اقتصاد بوده و ضریب اطمینان موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی و زیر ساختهای شهری با استفاده از مالیات بسیار بالا می باشد.
دولت ها در هر جوامعی با وضع مالیات بر تمامی بنگاههای موجود در سطح کشور می توانند باعث رشد و پیشرفت اقتصادی در آن جوامع شوند به گونه ای که با وضع مالیات بر درآمد تمامی بنگاهها و هدایت کردن درآمد ناشی به سمت سرمایه گذاری از طریق اعطای تسهیلات بلند مدت بانکی می توانند باعث رشد و شکوفایی و رونق همان بنگاههای اقتصادی شوند و در نتیجه با افزایش درآمد بنگاهها میزان درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش پیدا می کند.
از مهمترین اهداف وضع مالیات در جامعه می توان به توزیع مناسب درآمد، تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد، مهار تورم، فراهم کردن زمینه‌های لا‌زم برای تحقق رقابت‌پذیری، تحقق رشد اقتصادی پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم‌انداز، ایجاد اعتماد و حمایت از سرمایه‌گذاران، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور، اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه‌ای، تلا‌ش برای قطع اتکا هزینه‌های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی و... اشاره نمود.
با تقویت پایه های اخذ مالیات مستقیم و اصلاح ساختار اقتصادی و نیز با تقویت سهم بخش های درآمدزای مولد از کل تولید ناخالص ملی امکان بیشتری برای اخذ مالیات های مناسب بوجود آمده و ضمن اثرات تعدیلی در توزیع درآمدها، اعتبارات بیشتری را جهت رفع فقر فراهم می آورد.
در خاتمه باید گفت با عنایت به وجود ابزارها و ظرفیت های بسیار مفید نظام مالیاتی کشور در زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز تجربه موفق در خصوص اجرایی شدن قوانین و طرح های جدید مالیاتی در سطح کشور می توان گفت با تداوم حرکت هایی از این دست می توان به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد و به تبع آن اعتلای نظام اقتصاد ایران چشم امید داشت.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 284
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران