پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 252897 تاریخ : 1395/10/07-10:16:02
,10031,
شناسایی عامل وبا توسط محققان کشور

شناسایی عامل وبا توسط محققان کشور

محققان دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله با همکاری دانشگاه تهران تراشه‌ نانوساختاری را در فاز آزمایشگاهی عرضه کردند که قادر است عامل بیماری وبا را شناسایی کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، وبا یکی از بیماری‌های واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری وبا یک باکتری به نام «ویبریو کلرا» است و این بیماری در اثر سم تولیدشده از این باکتری در روده‌ کوچک ظاهر می‌شود. این بیماری از طریق آب و شرایط غیربهداشتی در کشورهای در حال‌ توسعه منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه در حدود 1.4 تا 4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بین 143 تا 210 هزار مورد مرگ اتفاق می‌افتد.

ببماری وبا گاهی به ‌صورت اپیدمی در می‌آید و در طول تاریخ 7 بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته است. از این رو تشخیص سریع و حساس باکتری عامل وبا نقش مهمی در درمان و جلوگیری از گسترش این بیماری دارد.

دکتر رمضان علی طاهری، مجری طرح از اجرای تحقیقی در این زمینه خبر داد و گفت: در این مطالعات با استفاده از نانوزیست‌حسگر تشدید پلاسمون سطح به عنوان روشی حساس و سریع، اقدام به تشخیص باکتری عامل بیماری وبا کردیم.

وی با اشاره به معایب روش‌های تشخیصی متداول افزود: روش‌های تشخیصی متداول بسیار زمان‌بر بوده و حساسیت کمتری نسبت به استفاده از دستگاه تشدید پلاسمون سطحی دارند، ضمن اینکه از تراشه‌های تثبیت‌شده در این روش می‌توان به‌صورت مکرر استفاده کرد.

طاهری با اشاره به جزئیات این تحقیق خاطرنشان کرد: در این تحقیق تثبیت آنتی‌بادی بر روی تراشه‌ حسگر با چهار روش «جذب فیزیکی»، «تثبیت کوالان با کمک تشکیل تک‌لایه‌ خودآرای آلکان تیول»، «تثبیت جهت‌دار آنتی‌بادی با استفاده از پروتئین G » و «تثبیت بر روی تک‌ لایه‌ خودآرای مخلوط» انجام شد و نتایج به دست آمده در تشخیص  باکتری عامل وبا توسط دستگاه زیست‌حسگر تشدید پلاسمون سطحی با یکدیگر مقایسه شدند.

این طرح در قالب رساله‌ دکترای رمضان علی طاهری و با راهنمایی دکتر علی حسین رضایان در دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله (عج) و دکتر فرشته رحیمی از دانشگاه تهران و با همکاری یکی از شرکت دانش‌بنیان انجام‌ شده و تحت عنوان پایان‌نامه‌ مورد نیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو نیز رسیده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 294
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران