پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327906 تاریخ : 1397/01/26-10:47:35
,10028,
شماره 147 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره 147 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره یکصد و چهل و هفت هفته نامه «آتیه نو»، نشریه تخصصی حوزه رفاه و تامین اجتماعی، صبح امروز، یکشنبه 26 فروردین 1397 توسط موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، «علیه تولید کُشی!» عنوان نخست این شماره از هفته نامه آتیه نو را به خود اختصاص داده است. آتیه نو در این هفته نیز جنبه های مختلف حمایت از کالای ملی را با توجه به نرخ ارز بررسی کرده است. این هفته نامه در گزارش اصلی خود نوشته است: «رکوردزنی دلار در اقتصاد ایران هر سال جابه‌جا می‌شود. در هفته‌ای که گذشت، این ارز مبادلاتی ناگهان سرکش شد و در چند روز با جهشی خیره‌کننده تا 40درصد هم بالا رفت. افزایشی که همه از آن شوکه شدند و در یک آن، آرامش نسبی بازار را به التهاب بدل کرد. صرافی‌ها دلار نمی‌فروختند و طبق معمول صف‌های پشتِ درهای بسته عرضه‌کنندگان این ارز هم طویل بود. عده‌ای می‌گفتند دلار در بازار کمیاب شده و دسته‌ای دیگر تاکید داشتند در این آشفته‌بازار نرخ ارز از مدار منطق خارج شده و دولت باید وارد عمل شود. دلار تا میانه‌های هفته، راه می‌تاخت و بالا می‌رفت و تازه زمانی که به کانال 6 هزار و 300 تومانی رسیده بود، دولت به صحنه آمد و نرخ دلار را 4 هزار و 200 تومان تعیین کرد. توفانی که بازار ارز ایران را در چند روز درنوردید، حالا کم‌وبیش فروکش کرده است. هم‌زمان بسیاری چشمشان را به بازار ارز و سیگنال‌های این سیاست دولت دوخته‌اند و از سویی هم نگرانی بخش زیادی از جامعه این است که در پسِ افزایش‌های سرگیجه‌آور ارز، مصرف‌کنندگان، اقشار ضعیف و فرودست و حتی طبقه‌ متوسطی‌ها باید منتظر چه وضعی باشند؟ آیا تجربه‌ سخت و سنگین نوسانات ارزی، بر زندگی کارگران و صاحبان تولید هم اثر می‌گذارد؟ هزینه‌های اجتماعی و رفاهی افزایش نرخ ارز چیست؟ از همه مهمتر در شرایطی که دستمزد کارگران هنوز لاینحل مانده، با تحولات اخیر چیزهایی را باید از دست رفته تلقی کرد؟»

متغیرهای سخت معادله تولید

«متغیرهای سخت معادله تولید» عنوان گزارش دیگری است که آتیه نو درباره راهکارهای حمایت از تولید داخلی منتشر کرده است. به نوشته این هفته نامه، «سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی هم بر این اعتقاد هستند که در شرایط فعلی، فراهم‌شدن زمینه حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید داخلی از جمله ضرورت‎های انکارناپذیر اقتصادی است. به‌عنوان مثال، همین التهاب‎های بازار ارز را می‎توان از این منظر مورد توجه قرار داد، به‌طوری که کارشناسان بر این باورند اگر تولید ثروت و فعالیت‌های مولد رونق بگیرد، این تکانه‎های ارزی که عمدتا هم دلیل غیراقتصادی دارد، نمی‎تواند در این حد بازار و اقتصاد و اجتماع کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، در شرایط فعلی یکی از مهم‎ترین اولویت‌ها و نیازهای کشور، اشتغال‌زایی است و بر کسی پوشیده نیست که رفع بیکاری در گرو افزایش تولید داخلی است. از سوی دیگر، نهادهایی مانند سازمان تامین‌اجتماعی و جامعه کارگری به‌شدت وابسته به تقویت توان تولید داخلی هستند و قاعدتا حمایت از  کالاهای ایرانی، یکی از ابزارهای مهم تقویت تولید داخلی است و این نهادها هم منتفعان بزرگ تحقق این سیاست‎ هستند. اما برای موفقیت در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی به باور کارشناسان اقتصادی، الزماتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.»

نوسان ارز، اعتماد عمومی را مستهلک می‌کند

هفته نامه آتیه نو همچنین در گزارشی اظهارات حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) در نشست هفتگی موسسه مطالعات دین و اقتصاد را بازتاب داده است. به گفته این اقتصاددان، «در اتفاقات اخیر بازار ارز، اضطرابی که در مردم به‌دلیل نوسان قیمت ارز و از بین رفتن 30 تا 40 درصدی ارزش پس‌اندازهایشان ایجاد شد به مستهلک‌ شدن اعتماد عمومی به نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور و تشدید فرسایش سرمایه‌های اجتماعی دامن می‌زند. یکی از ریشه‌های بحران کنونی اقتصاد کشور، ورود نهادهای خارج از نظارت دولت و مجلس به حوزه‌های اقتصادی است که نتیجه این وضعیت تحت فشار قرارگرفتن و خروج هر چه بیشتر بخش‌خصوصی و مردم از عرصه‌های اقتصادی است. قدرت گرفتن شبکه‌های اقتصادی نظارت گریز، از دست رفتن اعتماد مردم به نظام اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی کشور را تشدید کرده است. گفته می‌شود، مردم 20 میلیارد دلار در خانه‌های خود -در این مدت نوسانات ارزی- انبار کرده‌اند و همین نشان می‌دهد صاحبان پول و پس‌ اندازها به نظام بانکی و نظام اقتصادی کشور بی‌ اعتماد و از آن گریزانند.»

بیمه‌پردازی اختیاری چه شرایطی دارد؟

در این شماره از آتیه نو محمد حاجی بابایی، کارشناس تامین اجتماعی به سوالات بیمه ای خوانندگان و مخاطبان درباره «شرایط بیمه پردازی اختیاری» پاسخ گفته است. به نوشته این کارشناس تامین اجتماعی، «طبق قانون تامین‌اجتماعی به متقاضیانی که سابقه بیمه‌ پردازی قبلی نداشته‌ اند یا آن‌هایی که در گذشته سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، اما به هر دلیل نتوانسته‌اند روند بیمه‌ پردازی را ادامه دهند، مساعدت‌های لازم می‌شود. به این صورت که این افراد حتی بدون داشتن اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی، می‌توانند به صورت اختیاری از مزایای بیمه‌ای تامین‌اجتماعی استفاده کنند. در این شماره به برخی شرایط و نیز آخرین تغییرات این نوع بیمه می‌پردازیم.»

عنوان برخی دیگر از مطالب شماره 147 هفته نامه آتیه نو

مصارف 74 هزار میلیارد تومانی تامین‌اجتماعی در سال 96

حفظ دارایی‌ها و افزایش سرمایه دو راهبرد اصلی اقتصادی در صندوق‌ هاست

معرکه‌گیری اسکناس آمریکایی!

حمل ارز، بیش از حد مجاز جرم است!

افزایش نرخ دلار یعنی فقیرتر شدن مردم و نابودی تولید

ثروت سهل‌الوصول فسادزاست!

و...



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 297
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران