پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 306471 تاریخ : 1396/07/23-11:08:35
,10026,
شماره 124 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

شماره 124 هفته نامه آتیه نو منتشر شد

یکصد و بیست و چهارمین شماره نشریه «آتیه نو»، هفته نامه تخصصی بیمه های اجتماعی در ایران، صبح امروز یکشنبه 23 مهرماه 1396 منتشر شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ هفته نامه آتیه نو، گزارش اصلی این شماره خود را با عنوان «حمایت از بیماران خاص بی‌درنگ، بی‌تردید»، به ابعاد مختلف نیازهای بیماران خاص و تازه ترین حمایت ها از آنها اختصاص داده است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است که دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پس از پایان شصت و هفتمین جلسه شورای عالی بیمه، از بازنگری در دستورالعمل بیماران خاص، صعب العلاج و سرطانی در نشست شورای عالی بیمه خبر داد. برای بیماران خاص و صعب العلاج، روزهای سخت سال های 91 تا 92 هرگز فراموش نمی شود. دوره ای که بحران کمبود و گرانی دارو به اوج خود رسید؛ به طوری که خیلی از بیماران، درمان را نیمه کاره رها کردند، زیرا تهیه داروهای گرانقیمتی که قیمت آنها به یکباره حداقل سه برابر شده بود، خارج از توان مالی طبقات عادی جامعه بود، اما در دولت یازدهم، بحران دارویی با تدبیر متولیان نظام سلامت و همکاری همه جانبه بیمه های درمانی فروکش کرد، به گونه ای که اغلب بیماران خاص و صعب العلاج، دسترسی ارزانی به داروهای حیاتی خود دارند.  حال برای تکمیل چرخه خدمت رسانی به این بیماران، گام دیگری در شورای عالی بیمه برداشته شد؛ گامی که با تحقق آن، مسیر درمان بیماران خاص و صعب العلاج، هموارتر و عمده هزینه های درمان از دوش این بیماران برداشته خواهد شد.

چشم امید بیماران خاص به حمایت های بیمه ای
جستجوی حمایت های بیمه ای از بیماران خاص در میان اسناد و قوانین بالادستی، یکی دیگر از مطالب شماره اخیر آتیه نو است که به موضوع بیماران خاص می پردازد. در این گزارش «سطح فقر، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، آیین نامه چتر ایمنی و رفاه، سیاست های کلی سلامت، سند چشم انداز و برنامه های توسعه پنج ساله، قانون بیمه انفرادی بیماران صعب العلاج و طرح تحول سلامت» در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته اند.
حاشیه نشین ها، همزاد توسعه نامتوازن
آتیه نو در این شماره الگوهای جا به جایی جمعیتی و نسبت آن با کیفیت سیاستگذاری ها در مناطق روستایی را بررسی کرده است. در این مطلب آمده است: چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر که برگزار شد، بسیاری از مسئولان اجرایی کشور از روند کاهش جمعیت روستاها و آسیب پذیری روستانشین ها ابراز نگرانی کردند. آمارهایی که در این گردهمایی از اوضاع نابسامان معیشت روستاییان مطرح شد، خروجی اش دو روز بعد در صحبت های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شد. به این صورت که علی ربیعی، از نهایی شدن آیین نامه نحوه پرداخت تسهیلات 5/1 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد. تسهیلاتی که هدف آن کاهش نرخ بیکاری و توسعه اشتغال روستاییان و عشایر است و در نظر دارد با توانمندسازی، مهاجرت این گروه را به شهرها کم یا دستکم متوقف کند؛ اما این موضوع در شرایطی که فقر، نابرابری میان شهرها و روستاها و مشکلات رفاهی، روستاییان بیشماری را به منظور دستیابی به رفاه بیشتر راهی سکونتگاه های شهری کرده تا چه اندازه مهم است؟ آیا ضعف بنیان های اقتصادی و اجتماعی، سیاست ها و برنامه های کلان دولت ها در دو سه دهه اخیر بوده که پیامدهای ناخوشایند محیطی و انسانی را برای روستاییان به همراه داشته یا عقب ماندگی روستاها از چرخه توسعه یافتگی را با دلایل دیگری باید توضیح داد؟
استعلام آنلاین تولد، فوت، ازدواج و طلاق بیمه شدگان
با امضای تفاهم‌نامه میان سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان ثبت‌احوال، از این به بعد خدماتی مانند کمک هزینه‌های ازدواج به‌صورت غیرحضوری به مخاطبان سازمان تامین‌اجتماعی عرضه خواهد شد و استعلام‌های مربوطه به برقراری این خدمات از پایگاه‌های سازمان ثبت احوال صورت می‌گیرد. این گامی تازه برای کاهش مراجعات حضوری بیمه شدگان به شعب تامین اجتماعی است.
اما و اگرهای پیوستن به سازمان تجارت جهانی
ورود ایران به سازمان تجارت جهانی یکی از موضوعات بحث انگیز اقتصادی ایران است که در دوره پس از توافق هسته ای، امید به تحقق آن بیشتر شد. ایران در حال حاضر یکی از 20 عضو ناظر این سازمان است، اما برای بهره برداری از مزایا و فرصت های آن نیاز به عضویت کامل دارد. تاکنون مخالفت برخی اعضای سازمان تجارت جهانی، یکی از موانع اساسی الحاق ایران بوده است. البته کارشناسان اقتصادی بر این باورند در صورت از میان برداشته شدن این مانع نیز هنوز زمینه مناسب برای فعالیت ایران در چارچوب سازمان تجارت جهانی وجود ندارد.
کارگران اتباع بیگانه
در شماره اخیر آتیه نو در خصوص حضور و فعالیت کارگران اتباع بیگانه در بازار کار ایران دو گفتگو انجام شده است: یکی گفت و گوی با محمد عطاردیان، نایب رییس کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران با عنوان «سایه روشن های حضور صدها هزار کارگر خارجی در ایران» و دیگری گفتگو با داریوش مهاجر، دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران با عنوان «کارگران افغان رقیب کارگران ایرانی نیستند».
اندیشه تغییر مثبت، کلید کارآفرینی
گفت و گو با محمد هنرور، کارآفرین حوزه فناوری اطلاعات یکی دیگر از مطالب این شماره آتیه نو است. هنرور در دانشگاه، مهندسی صنایع خوانده، اما می گوید فناوری اطلاعات همیشه برایش جذاب بوده و علاقه داشته در این زمینه کار کند. نیازسنجی محمد هنرور از آنچه که سازمان های گوناگون، امروز باید به آن تجهیز بشوند، به جا بوده؛ قلمرویی برای کسب و کار در حوزه مدیریت اطلاعات در سازمان ها و نهادها. روشن است که هر سیستمی برای ادامه مسیرش نیاز به مدیریت اطلاعات در کلاف سردرگم داده ها و اجزایش دارد. نتیجه 12 سال تلاش محمد سامانه برنامه‌ریزی، نظارت و اجرا است که در سازمان‌های بزرگ، منابع و مصارف آنها را به‌صورت یکپارچه و کنترل شده در اختیار سازمان قرار می‌دهد. این سامانه از چندین بسته نرم‌افزاری تشکیل شده. محمد 10 سال است که در حال توسعه این سامانه برنامه‌ریزی است. بسته‌های نرم‌افزاری‌ای که او طراحی کرده با توجه به ماهیت و بزرگی سازمان‌ها استفاده می‌شوند. محمد می‌گوید پیاده‌سازی سامانه‌ای که او ارائه داده ‌بین 2 تا 10درصد توانسته منابع و مصارف سازمان‌ها را بهینه کند.
کار پرخطر میان زمین و آسمان
زندگی کارگرانی که کارشان شستن شیشه  برج های بلند پایتخت است، یکی دیگر از مطالب خواندنی این شماره است. هرجا که برج های بلند و سر به فلک کشیده باشد، آنها هم هستند. یک سطل کف و آب و یک شیشه پاکن به دست دارند و طبقه به طبقه شیشه های آسمانخراش ها و برج های شهر را تمیز می کنند. بدون داربست، بدون حفاظ. روی طناب های نجات نشسته اند و کارشان را انجام می دهند، اما ما که از این پایین به آنها نگاه می کنیم دل بر باد می دهیم. گاهی در هوا تاب می خورند و جایشان را عوض می کنند؛ پاهایشان در هوا معلق است و دستهایشان مشغول جا به جایی شیشه پاکن ها و سطل های پر از کف و آب.
حادثه در مسیر کار مشمول حمایت بیمه ای
پاسخ مشاور «آتیه نو» به سوالات بیمه ای خوانندگان از دیگر مطالب این شماره آتیه نو است.
سایر مطالب شماره جدید هفته نامه آتیه نو
رویای مدرسه رفتن کودک کار
در فضای مجازی زمینگیر نشوید
به موقع بازنشسته شوید
هزینه های سنگین سالمندی
مصوبه ای که یک روز هم نباید متوقف شود
روایت سختکوشی مردمان کارآفرین
زردی من از تو
چگونه یک کسب و کار را از بین ببریم
و ...

برای مشاهده آرشیو هفته نامه آتیه نو کلیک نمایید



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 367
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران